بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۶ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۴
ارديبهشت
۹۶

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ همزمان با فرخنده میلاد حضرت حجت (عج) ، مهدیه مزینانی ها شاهد حضور پدر و دختری بود که از حضور در جمع همشهریان خودشان بسیار خرسند و شادمان بودند؛ حاج علی مزینانی فرزند مرحوم کربلایی عباس ذاکر اهل بیت علیهم السلام و پیشکسوت تعزیه خوان به همراه فرزندش دکتر ملیحه مزینانی از وابستگان خاندان خیرخواه.

حاج علی که گویا برای اولین بار به مهدیه آمده است ذوق زده میکروفن را در دست گرفته و خوشحالی خود را از این حضور ابراز می دارد . او که سال ها در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به خدمت بوده و اکنون دوران بانشستگی را تجربه می کند فرزندانی تربیت کرده هردو از جنس فرهنگ و هنر و این همان نشانی است که بارها برای مزینان ذکر کرده ایم و در کتب مختلف از آن یاد شده مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندان با مردمانی اهل ادب و هنر.

دو فرزند حاجی علی در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده و اکنون با دریافت مدرک دکترا خود مدرس دانشگاه هستند .دکتر حسین مزینانی همان بازیگر معروف برنامه ی فتیله و عمو قناد است که سال ها در روی سن تآتر و شبکه ی دوم سیما هنرنمایی کرده و ملیحه خانم ؛ فرهنگی صاحب نامی است که در این دوره از انتخابات برای خدمت به کشورش ثبت نام کرده و 29 اردیبهشت منتظر همدلی همشهریان مزینانی در تهران است تا با رأی به او اولین ره یافته از دیار تاریخی مزینان به شورای شهر باشد.

بعد از سخنرانی کوتاه و شعرخوانی حاج علی که شاعر خوش ذوقی است و با تخلص "مزین" شعر می سراید نوبت به خانم دکتر می رسد تا او نیز چند دقیقه ای برای همشهریانش صحبت کند تمام جملات خانم دکتر در این یک جمله خلاصه شد :« آمده ام تا زکات علمی را که آموخته ام با خدمت به هموطنانم پرداخت نمایم.».

سوابق و پیشینه ی علمی فرزندمزینان
دکتر  ملیحه مزینانی
متولد:1356در تهران
سوابق اداری ،فرهنگی
« نیروی  آموزش و پرورش»
 دکتری مدیریت  آموزشی  
سوابق کاری:
-  رئیس  سازمان دانش آموزی  آموزش وپرورش منطقه 16شهر تهران
- کارشناس فعالیتهای اردویی وفوق برنامه منطقه 16 شهر تهران  
- مسئول شوراهای دانش آموزی
-  کار شناس مسئول کانون دکتر علی شریعتی آموزش و پرورش منطقه 16
-کارشناس مدیریت و برنامه ریزی کانون شریعتی  آموزش وپرورش منطقه 16 شهرتهران
-نماینده کمیته امداد به مدت 5 سال
-نماینده هلال احمر به مدت 3 سال
-نماینده برگزاری  جشنواره فیلم رشد به مدت 3 سال  
-عضو فعال بسیج به مدت 15 سال
-عضو ستادبهبود اوقات فراغت جوانان
-دارای  مقالات متعدد علمی وپژوهش
-دارای گواهی تالیف از آ موزش وپرورش منطقه 16 شهر تهران
-افتخار داشتن 120 تقدیر نامه منطقه ای ،استانی و وزارتی
-افتخار4 دوره حضور در اردوی ملی اعضاء و مربیان پیشتاز و فرزانه
-افتخار کسب رتبه برگزیده استانی پرسش مهر سال 85
-افتخار کسب رتبه های برتر  فرهنگی و هنری استانی در 5 سال
مدرس دانشگاه
محقق دروس بینش مطهردر فرهنگ اسلامی

برای دیدن فیلم انتخاباتی دکتر مزینانی اینجا کلیک کنید

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۳
ارديبهشت
۹۶

همزمان با فرخنده میلاد با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) با حضور دکترقاضی زاده  هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سبزوار ۲۴طرح آموزشی،بهداشتی و درمانی در غرب خراسان رضوی به ویژه خانه ی بهداشت مزینان به بهره برداری رسید.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ مهدی تاج مزینانی مسئول مرکز بهداشت و درمان شهدای مزینان در این زمینه اظهار داشت:  طرح و پروژه مهم خانه بهداشت مزینان با زمینی به مساحت 180 متر و زیر بنای نود متری، در سفر جناب آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سبزوار و به دستور ایشان و دکتر سیاری معاون بهداشتی وزارت، از طریق ویدئو کنفرانس، افتتاح گردید.

وی ضمن تشکر از حضور مسئولین شهرستان داورزن و مردم قدرشناس مزینان افزود : در این مراسم مهندس فلاحی فرماندار، مهندس نظرزاده سرپرست شبکه بهداشت و درمان و مدیران ادرات شهرستان داورزن  حضور داشتند که جا دارد از زحمات این عزیزان به ویژه مهندس نظرزاده که از ابتدای پروژه و به همت و پیگیری های این بزرگوار چنین بنایی برای خانه ی بهداشت ساخته شد تشکر و قدردانی کنیم.

در این مراسم مهندس نظرزاده  با تقدیر و تشکر از دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دکتر سیاری معاون بهداشتی وزارت، دکتر مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، خانم دکتر مسعودی فر معاون بهداشتی دانشگاه و مهندس رشیدیان استاندار خراسان رضوی، گزارش مختصری از روند ساخت و تکمیل پروژه ارائه کرد.

لازم به ذکر است با اهدای زمین به مساحت 180 متر مربع توسط حاج علی اصغر تاج فرد، خیر نیک اندیش مزینان، پروژه نوسازی خانه بهداشت مزینان در زیر بنای نود متر مربع توسط دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن از آذر ماه 1395 شروع و با پیگیری های انجام شده در بیست و دوم اردیبهشت ماه، همزمان با  23 طرح آموزشی، بهداشتی و درمانی دیگر در منطقه غرب خراسان رضوی به بهره برداری رسید.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۱
ارديبهشت
۹۶

 

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی

آن شب قدر که این تازه براتم دادند.

طبق یک رسم دیرینه که ریشه در اعتقادات مذهبی مردم مزینان دارد از شب 13 تا نیمه شعبان را مردم شب براتی یا چراغ برات می نامند و با حضور برسرقبور اموات خود برای شادی روح آن ها خیرات می دهند البته  نیمة شعبان در فرهنگ‌نامه‌ها و متون کهن، «شب برات» نامیده شده و این بدان خاطر است که بنا به روایات، خداوند در این شب «برات آزادی» از دوزخ را به بندگان خود می‌بخشد.در واقع می توان از شب های برات به عنوان عید اموات یاد کرد چرا که افراد زنده به ویژه بستگان نزدیک به یاد آن ها خیرات می دهند و در حقیقت جشنی برای این رفتگان برپا می کنند و در این جشن اغلب نذوراتی که پخش می کنند مواد شیرین مانند حلوا و شکلات و خرماست.

برات معانی گوناگونی دارد اما رایج ترین آن سند، نوشته و یا حواله ای است که به کسی می دهند و در ازای آن پولی دریافت می کنند شاید بتوان تعبیر به ضمانت نامه کرد.

بسیاری از مفسران و ادبا در باره ی شبهای براتی مطلب نوشته اند و غزّالی نیز در «کیمیای سعادت» این مضمون را این‌گونه آورده است: «و در اثر است که شب نیمة شعبان، صحیفة عمر به دست ملک الموت دهند. هر که را در این سال جان باید گرفت، نام وی در آن صحیفه نوشته بُوَد...»

مردم خراسان به خصوص دیار تاریخی مزینان  در نیمه‌ی ماه شعبان هر سال یعنی طی روز‌های دوازدهم تا چهاردهم شعبان با برگزاری مراسم مذهبی ویژه ای با عنوان برات یاد و خاطره عزیزان از دست رفته خود را گرامی ‌داشته و با حضور در قبرستان  به یاد مردگان خیرات می‌کنند.مهمترین این خیرات در مزینان ما حلوایی است که زنان روستایی با دستان خود می پزند و بسیار مقوی است که حتی بعضی برای یک وعده صبحانه استفاده می کنند. البته این روزها رسم و رسوم شهری ها به این دیار نیز سرایت کرده و متمولین میوه های روز مانند سیب و خیار و پرتغال و کیوی تهیه کرده و بر سرمزار اموات خود خیرات می کنند.

آیین چراغ برات آن قدر در نزد مردم ما ارزشمند است که بعضی همشهریان ساکن در شهرستان های بزرگ مانند تهران و مشهد در این شب ها خود را به مزینان می رسانند تا مبادا از قافله عقب به مانند به ویژه بستگان عزیزانی که تازه در خاک آرمیده اند.

بعضی از خراسان پژوهان با استفاده کتب تاریخی و مذهبی مانند بحار الانوار و غیاث اللغات در باره رسم و آیین چراغ برات در خراسان بزرگ که در پایگاه های مختلف خبری و خبرگزاری های رسمی مانند مهر بازتاب داشته است معتقدند:

«دامنه این رسم آن چنان گسترده است که به ماه شعبان در این منطقه ماه برات نیز می‌گویند. مراسم شب‌های برات یا چراغ برات سابقه‌ای دیرینه و ریشه‌دار دارد.»

«اگرچه مراسم چراغ برات که در سه شب و روز یازده تا چهارده شعبان و یا دوازده تا 15 شعبان در استان خراسان، ریشه دینی ندارد و در چند صد ساله حضور اسلام در ایران این سنت مورد تایید پیشوایان دینی قرار نگرفته ولی این سنت حسنه مربوط به ایران باستان است و به دلیل عجین شدن این رسوم با دین مبین اسلام تاکنون مخالفتی از سوی مراجع دینی با آن صورت نگرفته است.»

«برات غریبان، برات اسرا، برات مسافران، برات زنده‌ها و برات مرده‌ها از عناوینی است که برای این سه روز در نقاط مختلف خراسان استفاده می‌شود که از این میان برات مرده‌ها در   ۱۴  شعبان با شور و حال خاصی برگزار می‌شود»

«پخت انواع نانهای سنتی مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ و حلوا و پخش آن دربین مردم به ویژه کودکان از مراسم ایام برات در شهرهای گوناگون خراسان است، مردم این منطقه از کشورمان  اعتقاد دارند پخت این خوراکی ها باید قبل از غروب آفتاب صورت گیرد.»

روحانی اندیشمند و شاعر فرزانه مزینانی حجت الاسلام حاج شیخ حبیب اله عسکری  به مناسبت شب های برات شعری را سروده اند که مبنای آن تحقیق و اعتقادی است که روحانیون به آن دارند و به یقین او که برای هر حرف و سخن خود در منبر سندی ارائه می کند با استفاده از روایات و تحقیقات مذهبی خود چنین شعر زیبایی را خلق کرده است:

برخیز که شبهای برات آمده است
در کالبد مرده ، حیات آمده است

از بهر نشاط و شادی اهل قبور
ایامِ بهار صلوات آمده است

انفاق خوش است چه روز و اندر دل شب
تا مرگ نیامده است و جان هم بر لب

بعد از صلوات و ذکر یا رب یا رب
شیرین نما کام خلایق به رطب

تاکید شده است زیارت اهل قبور
تا دامنه ی قیامت و حشر و نشور

دانی که نجات اهل برزخ در چیست؟
اندر دل مؤمنین ایجاد سرور

گویند برات گناه و بدعت* باشد
دیدم برات عین براعت* باشد

از بهر نجات خفته اندر دل خاک
ای کاش تمام سال بدعت باشد

در جامعه گر برات فرهنگ شود
با عقل و کتاب و دین هماهنگ شود

آبادی قبر مرده در خیرات است
نه آنکه به سنگ قیمتی ، سنگ شود

قرآن شِفا بخش دل انسان است
چون جایگه خدا ، دل انسان است

کعبه است یقین خانه ی گِل در دنیا
بالاتر از این خانه ، دل انسان است

قرآن برای مردگان ، احسان است
هم اسلحه ی زنده دلان ، قرآن است

یاسین بخوان و سوره الرحمن
یاسین دل و عروس او رحمان است

بدعت:نوآوری که در اینجا مراد نوآوری خوب است
براعت:بزرگواری برتری یافتن در کمال

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۲۰
ارديبهشت
۹۶

آسیه مزینانیآسیه مزینانی معاون فرهنگی - هنری خانه هنرمندان ایران گفت: این خانه به معنی واقعی از چتر حمایتی هیچ سازمانی برخوردار نیست و بودجه ‌سالانه و مشخصی ندارد.
به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از ایسنا، آسیه مزینانی که ، ۱۹ اردیبهشت‌ماه درباره فعالیت‌های خانه هنرمندان در زمینه هنرهای تجسمی سخن می‌گفت، اظهار کرد: شما از وضعیت بودجه شهرداری و دولت اطلاع دارید که به‌شدت کاهش پیدا کرده است و باید با حداقل امکانات، بیشترین خدمات را ارائه دهیم.
او در پاسخ به اظهارات یکی از اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش مبنی بر تخصیص درصدی از سود فروش آثار این انجمن که در خانه هنرمندان به‌نمایش درمی‌آید، گفت:‌ انجمن مجسمه‌سازان و گرافیست‌ها نیز فروش دارند و فقط انجمن هنرمندان نقاش نیست که آثارش را می‌فروشد؛ اما کمترین درصد دریافتی ما، از نقاشان است. حق خانه هنرمندان از فروش این آثار ۳۵ درصد است، اما ما پنج درصد از فروش آخر سال انجمن هنرمندان نقاش و ۱۷.۵ درصد از سود فروش کارنماهای برگزارشده را می‌گیریم.
مزینانی گفت: خانه هنرمندان در شرایطی است که اگر انجمن‌هایش حمایت‌های لازم را از آن انجام ندهند، استقلال خودش را از دست می‌دهد. خدماتی که خانه هنرمندان از ابتدای سال ۱۳۹۶ ارائه کرده، بیش از ۴۰۰ میلیون تومان هزینه داشته و دریافتی ما که هنوز نقد نشده، حدود ۳۰ میلیون تومان است. ما هم به طریق اولی گرفتار مشکلات مالی هستیم؛ اما برای این‌که به‌عنوان یک نهاد مستقل شناخته شویم، تلاش می‌کنیم، انجمن‌ها در حد توان‌شان پول بدهند.
او که در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران صحبت می‌کرد، ادامه داد: یک شورای تجسمی شامل اساتید در خانه هنرمندان برپا شده که قرار است هر آنچه به‌جز فعالیت انجمن‌ها روی دیوار می‌رود. خانه هنرمندان در مسیری که طی کرده، نتوانسته استاندارد قابل اطمینانی از ارائه آثار هنری را حفظ کند. بنابراین رفته رفته موقعیت ممتاز خود را از دست داده است. انجمن‌ها در تلاش‌اند منصفانه با اعضا رفتار کنند و برگزاری کارنما با توجه به این‌که انتخاب آثار برعهده خود هنرمند است، تصمیم شجاعانه‌ای است.
معاون فرهنگی - هنری خانه هنرمندان ایران اظهار کرد: ما با شکل جدید مدیریت، تلاش کردیم از نو رابطه‌ها را ترمیم کنیم. سال گذشته در مهمانی‌ای که برگزار شد، ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشتیم، اما ۱۰ برابر آن هزینه کردیم تا تسویه کنیم. در شورای تجسمی تمرکز بر این است که به وضعیتی برسیم که دوباره جایگاه ویژه خانه هنرمندان را به‌دست آوریم. این خانه دارای شبکه‌ای از خریداران است، اما آنقدر قدرتمند نیست که با افتخار از آن صحبت کنیم.
مزینانی اضافه کرد: ما برخلاف گالری‌ها روزانه با تعداد زیادی توریست خارجی مواجه هستیم؛ اما قیمت‌گذاری از نظر آن‌ها نیز گران است.
سرکار خانم آسیه مزینانی فرزند سردار علی رضا مزینانی است که در حال حاضر معاونت فرهنگی ، هنری خانه ی هنرمندان ایران را برعهده دارد.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۶
ارديبهشت
۹۶

علی سلیمی مزینانی فرزند مرحوم حاج رجبعلی سلیمی (متوفی ۱۳۵۶ ش) متولد سوم آذر۱۳۴۰، در دارالعارفین مزینان است. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در این دیار تاریخی گذراند و پس از آن راهی شهرستان سبزوار شد  و مقطع متوسطه را در دبیرستان دکتر غنی شهرستان سبزوار در رشته علوم انسانی به پایان رساند و با اخذ مدرک دیپلم در خرداد ۱۳۵۹ به خدمت مقدس  سربازی اعزام شد. در اردیبهشت سال ۱۳۶۰، راهی منطقه جنگی اسلام آباد غرب و ارتفاعات میمک شد و پس از مدتی با انتقال به مناطق جنگی جنوب در عملیات غرور آفرین ثامن الائمه (ع) که منجر به شکسته شدن حصر آبادان (۵ مهر ۱۳۶۰) گردید  شرکت کرد و به افتخار جانبازی نائل آمد.

این فرزند مزینان که همیشه دغدغه ی فرهنگی و خدمت در این راه را دارد پس از معافیت از ادامه ی خدمت سربازی به دلیل مجروحیت، در نهضت سوادآموزی خراسان و شهرستان تبادکان روستای ماشک مشغول به تدریس شد.

وی اوایل سال تحصیلی ۱۳۶۱ به تهران نقل مکان کرد و در منطقه ۱۲ آموزش و پرورش به تدریس دروس دینی و قرآن و فعالیت های آموزشی دیگر در چند مدرسه از جمله دبیرستان شهید مدرس واقع در چهارراه آبسردار تهران پرداخت اما اراده حضور در جبهه و شرکت در جهاد علیه باطل او را بار دیگر در سال ۱۳۶۳ به منطقه جنگی جنوب کشاند و پس از اتمام مأموریت ، علم آموزی و کسب مدارج تحصیلات عالیه را در صحنه اجتماعی و انقلابی بر خود یک ضرورت و واجب دانست و با این عقیده در  کنکور سال ۱۳۶۵ شرکت کرده و در رشته ی تاریخ دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی (لیسانس)  گردید.

سلیمی که برخاسته از سرزمین علم و ادب است و گویی ادبیات و سخنوری در جسم و جان مردم کویر نهادینه شده شوق نوشتن را بارها تجربه کرده و به تألیف چند اثر پرداخته و خود در این زمینه می گوید:

-  « در اثنای تحصیل در دانشگاه دریافتم که یکی از مبهمات و مجهولات در مقطع تاریخ معاصر اختلاط و التقاطی است که برخی اساتید در بیان القاب و اشخاص این دوره مرتکب می شوند از روی همین عدم شناخت، اعمال و کردار، و خوب و بد هر کدام از اشخاص را که دارای القاب مشترک بوده اند به اشتباه و از روی نادانی به حساب دیگری می گویند می نویسند ؛ بنابراین نیاز به یافتن و شناساندن اسم اصلی صاحبان این القاب و سال ولادت و ولایت و ملقب شدن و فرازهای حیات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و ... آن ها به منظور تفکیک القاب مشترک و جلوگیری از تکرار التقاط ها و اختلاط ها، برایم یک مشغله فکری و یک ضرورت عملی شده بود. تا اینکه در سال ۱۳۷۸ پس از انتقال یافتن به مشهد، گام های نخست این امر برداشته شد که سرانجام آن به چاپ و نشر کتاب " فرهنگ القاب"در سال ۱۳۸۹ انجامید هر چند بخاطر محدودیت ها در معرفی این اثر به مراکز علمی مخاطب و تقارن چاپ آن با پیدایش فضاهای مجازی، شمارگان بالایی از آن منتشر نشد اما هر جا توفیقی در معرفی آن حاصل شد تقدیر و تمجید نتیجه آن گردید. مثلاً در جشنواره کتاب برتر سال که از سوی موسسه انتشاراتی "ضریح آفتاب" برگزار شد رتبه اول را کسب کرد. »

یکی دیگر از آثار این فرزند فرهنگی کویر چاپ و نشر کتاب "صراط علی" است که در سال ۱۳۹۵منتشر شد  و به گفته ی خودش محصول ۳ سال اشتغال فکری اوست. در بخش اول این کتاب بازهم به خاطر علاقه ی وافر به زادگاهش تحت عنوان "مزینان مهد من"  به تلاش بر محور تجسم تصویری از مزینان کنونی در چشم نسل آینده  می پردازد به طوری که مخاطب آن مثلا در یکصد سال آینده بتواند چشم اندازی از مزینان فعلی را که چهره آن به گونه ای دیگر خواهد بود داشته باشد.

استاد علی مزینانی سلیمی و دو فرزند گرامی اش

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۲
ارديبهشت
۹۶

یاد ایام /دبستان شیخ قربانعلی شریعتی مزینانی 1380-آقایان محمدشریفی مزینانی ، قاسم مزینانی و حسین قاسمی

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۲
ارديبهشت
۹۶

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۰
ارديبهشت
۹۶

دکترعلی اکبر تاج مزینانی رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه در موسسه رحمان با ارائه گزارشی عینی و آماری از وضعیت کودکان و آسیب‌های این قشر در کشور گفت: یا در حوزه کودکان سیاستی نداریم یا اگر هم وجود دارد اندک و پراکنده است. در صورتی که یک نیاز ویژه در این حوزه احساس می‌شود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از عطنا، بی‌شک کودکان بزرگترین سرمایه‌های انسانی کشور هستند، آنان آینده را خواهند ساخت، آینده‌ای که توجه و سیاست‌گذاری درست امروز ما درخشان خواهد بود اما اگر با همین روند پیش برویم نمی‌توان به این آینده امیدوار بود. نگاهی به برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد جای کودکان در سیاستگذاری‌های کلان کشور خالی است. نه تنها در سیاست‌های کلان بلکه لازم است در سیاست‌های خرد نیز به کودکان توجه بیشتری کنیم. آخرین نشست از سلسله نشست‌های«سبک زندگی کودکان؛ تغییرات و پیامدها» روز دوشنبه، ۴ اردیبهشت در مؤسسه رحمان برگزار شد و علی‌اکبر تاج مزینانی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست به بررسی سیاست‌گذاری مراقبت اجتماعی پرداخت.

تاج‌مزینانی در این نشست با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری اجتماعی کودکان در ایران از عدم انسجام در ابعاد ساختاری، نظری و نرم افزاری رنج می‌برد، گفت: کم توجهی به حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری اجتماعی کودکان از جمله آنها مراقبت از کودکان سرایت کرده است، ما نه تنها حلقه مطالعاتی در این حوزه نداریم بلکه حتی ادبیات قابل توجهی هم در زبان فارسی برای این حوزه وجود ندارد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی با بیان اینکه کودکان در کشور ما بخش بزرگی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: این جمعیت از نظر ایدئولوژیکی برای نظام سیاست‌گذاری کشور به جهت اینکه کودکان تضمین‌کنندگان آینده هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد که بر همین اساس به فرزندآوری نیز تأکید می‌شود اما سیاست‌های اجتماعی که در نظر گرفته می‌شود متناسب با این تأکید نیست.

وی یکی از حوزه‌های سیاست‌ اجتماعی را مراقبت از کودکان عنوان کرد و گفت: در کشور ما یا در این حوزه سیاستی نداریم یا اگر هم وجود دارد اندک و پراکنده است. در صورتی که یک نیاز ویژه در این حوزه احساس می‌شود.

۳۱ درصد از خانواده‌های تهرانی نیازمند مراقبت از کودکانشان هستند


تاج‌مزینانی به افزایش ورود زنان به آموزش عالی اشاره کرد و افزود: مشارکت اقتصادی زنان متناظر با افزایش ورود آنان به دانشگاه رشد نداشته است و شکاف بسیار جدی در این زمینه وجود دارد اما تمایل و جهت‌گیری ارزشی برای شاغل شدن در زنان وجود داد.در حال حاضر زمینه‌های حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی فراهم نیست که اگر این زمینه‌ها ایجاد شود آمار ۱۵ درصدی مشارکت اقتصادی زنان افزایش خواهد یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به پیمایشی که در زمینه نیازهای کودکان در تهران انجام شده است، گفت: الان در شهرهای بزرگ مانند تهران نرخ اشتغال بالاتر است و پیوندهای خانوادگی و غیر رسمی ممکن است «مراقبت» را تأمین نکند. بر اساس پژوهشی که انجام دادیم ۳۱ درصد از والدین تهرانی به مراقبت از کودکانشان نیاز داشتند. که اگر قرار باشد تحولی در مشارکت اقتصادی زنان صورت گیرد این نیاز فراتر خواهد رفت.

به گفته وی بهزیستی متولی اصلی مهدکودک‌ها در کشور است اما مهدکودک‌های دیگری نیز هستند که از سازمان‌های مختلف مجوز گرفته‌اند که در اینجا یک ناهماهگی بین شهرداری، بهزیستی و آموزش پرورش وجود دارد در کشور ۱۷ هزار مهد کودک دارای مجوز بهزیستی وجود دارد که از این تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ مهدکودک در روستاها و ۱۲۰۰ مهد کودک نیز در حاشیه شهرها قرارا گرفته‌اند که روند جدیدی را در توجه به کودکان مناطق حاشیه‌ای را نشان می‌دهد.

۹۰ درصد مهدکودک‌ها خصوصی است

مزینانی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی تأمین بخشی از هزینه‌های فرزندان خانواده‌های کم درآمد در مهدکودک‌ها است، گفت: بیش از ۹۰ درصد مهدکودک‌ها در کشور خصوصی هستند و برنامه‌های بهزیستی تنها در ۱۰ درصد  مهدکودک‌ها است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، خدمات مراقبت از کودکان قبل از دبستان و غیر از ساعات تحصیل را مهمترین مفهوم در مراقبت از کودکان خواند و اظهار کرد:آموزش سال‌های اولیه کودکی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، تحقیقات نشان می‌دهد آموزش در سال‌های اولیه در شکل‌گیری شخصیت کودک بسیار مهم است همچنین بسیاری از مهارت‌ها در ۶ سال اول شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مراقبت از کودکان با آموزش آنها گره خورده است، گفت: در کشورهای حوزه اسکاندیناوی که زنان بیش از ۷۰ درصد در فعالیت‌های اقتصادی حضور دارند، ثبت‌نام کودکان صفر تا دو سال در نهادهای مراقبت اجتماعی رسمی نرخ بالاتری دارد، در این کشورها که نظام رفاهی بالاتری دارند عمدتا دولت‌ها، نهادهایی مانند مهدکودک را به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها گذاشته‌اند.

مزینانی اضافه کرد: در کشورهایی که پوشش دولتی نهادهای رسمی مراقبت کمتر است، آمار نهادهای غیر رسمی مانند دوستان، همسایه و… در مراقبت از کودکان بیشتر می‌شود.

حمایت ۱۰۰ درصدی کشورهای توسعه‌یافته در مراقبت از کودکان


این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته مراقبت و آموزش کودکان ۳ تا ۵ سال به عنوان یک الزام آموزشی شده، عنوان کرد: نرخ پوشش از آموزش کودکان در کشورهای توسعه‌یافته تقریبا ۱۰۰ درصد است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی سیاست‌گذاری اجتماعی در حوزه کودکان را تابعی از رویکردهای مختلف در این زمینه دانست و گفت: اگر کودکان را به عنوان دارایی خانواده در نظر بگیریم که خانواده باید برای او سرمایه‌گذاری کند یا اینکه کودکان را به عنوان سرمایه ملی قلمداد کنیم، در نتیجه رویکرد ما در قبال سیاست‌گذاری اجتماعی کودکان، نوع خدمات قابل ارائه به آنها را تعیین می‌کند.

وی افزود: زمانی که کودک را از خارج از حوزه خصوصی در نظر بگیریم و دولت به این مسئله ورود کند، در اینجا نیز رویکرد متفاوت می‌شود، اینکه کودک را به عنوان سرمایه ملی باشد یا یک سوژه آسیب‌پذیر، آموزش و مراقب متفاوتی می‌خواهد.

دکتر تاج‌مزینانی با تأکید بر اینکه در سیاست‌گذاری اجتماعی کودکان والدین نیز باید مورد حمایت قرار بگیرند، تصریح کرد: والدین باید برای شاغل شدن، رسیدن به آموزش و فراغت حمایت شوند و مشغول بودن به مراقبت از فرزندان مانع از رسیدن به فرصت‌هایشان نشود.

به گفته این جامعه‌شناس نگاه به کودک به عنوان یک شهروند رویکرد دیگری در این حوزه است. همچنین وی از رویکرد جدیدی در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی کودکان با عنوان سرمایه‌گذاری اجتماعی نام برد و گفت: در این رویکرد بر شهروند و کارگر بزرگسال آینده به کودک نگاه می‌شود و این سوال مطرح است که این کودک که الان ما برای او سرمایه‌گذاری می‌کنیم چطور می‌تواند در آینده چند برابر این سرمایه را به ما بازگرداند.

تعارض در گفتمان نظری سیاست‌گذاری کودکان

وی با اشاره به اینکه در کشور ما به این مدل‌ها توجهی نشده است، اظهار کرد: این موضوع در تمام اسنادی که در حوزه سیاست‌گذاری کودکان تدوین می‌شود، به چشم می‌آید، حتی ممکن است عنوان سندی محافظت از کودکان باشد اما بحث‌های قضایی، ترمیمی و آسیبی در آن حاکم است به جای آنکه پیشگیری فراگیر در آن باشد.

تاج‌مزینانی افزود: تعارض بین میان گروه‌های مختلف در رویکردهای نظری حل نشده است، باید یک تعادلی بین رویکرد حقوق شهروندی و سرمایه‌گذاری اجتماعی در گفتمان نظری سیاست‌گذاری اجتماعی کودکان از جمله در مراقبت از آنها حاکم شود.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی مراقبت اجتماعی از کودکان را مهم دانست و گفت: مراقبت اجتماعی از کودکان با چندین حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی مانند اشتغال دارد.

غفلت از «پنجره کار»


وی به مفهوم «پنجره کار» اشاره کرد و در توضیح آن گفت: اگر جمعیتی که در سن کار هستند از جمعیتی که قبل از سن کار و بعد از آن ، بیشتر باشد، «پنجره کار» شکل می‌گیرد و ما الان دو دهه است که با دو «پنجره کار» در کشور مواجه هستیم؛ جوانان و زنان.

مزینانی ار ادامه افزود: در طول این دو دهه ما از این پتانسیل در کشورمان استفاده نکردیم، کشورهایی که می‌خواهند از «پنجره کار» استفاده کنند تمهیداتی را برای مراقبت از کودکان در نظر می‌گیرند که چطور بین خانواده و کار تعادل ایجاد شود.

به گفته این استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی سیاست‌گذاری جنسیتی ارتباط وسیعی با مراقبت از کودکان دارد، به این معنی که چه کسی باید مراقبت را انجام دهد؟ و ورود زنان به آموزش پیش‌دبستانی که نرخ اشتغال‌شان را بالا خواهد برد که باید با مسئولیت‌های خانوادگی‌شان تعادل ایجاد شود. از طرف دیگر در سیاست‌گذاری جنسیتی مسئولیت‌پذیر کردن مردان برای مراقبت از کودکان نیز مهم است.

وی سیاست‌گذاری در حوزه خانواده را یکی دیگر از مسائل مربوط به مراقبت خواند و گفت: موضوع مادران تنها در دنیا بسیار گسترده است و ما نیز در کشورمان با عنوان مادران سرپرست یا زنان سرپرست خانوار مواجهیم. الان حدود ۲ میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور داریم که بر اساس یافته‌های چند پیمایش مهمترین نیازشان مراقبت از کودکان است.

زنجیره مراقبت!


رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه بسیاری از پرستاران کودکان، زنان سرپرست هستند، گفت: ممکن است خانواده‌ای کودکش را به مهدکودک نفرستند و برای او پرستار بگیرد در جامعه ما بسیاری از این پرستاران، مادارن سرپرست هستند. در نتیجه ما با یک زنجیره مراقبت روبه‌رو می‌شویم زیرا آن پرستار خود برای مراقبت آمده اما فرزند او نیز به مراقبت نیاز دارد.

وی افزود: در سطح جهانی این زنجیره کشور به کشور وجود دارد، برای مثال از اوکراین به لهستان‌ می‌روند تا بچه‌های آنها را نگه دارند و از لهستان زنان به آلمان می‌روند، در اینجا عشق مادری یعنی رها کردن کودک، چون اگر کودکش را رها نکند نمی‌تواند کار کند تا برای او پولی بفرستد.

مزینانی به به روابط بین نسلی در خانواده‌ها اشاره کرد و عنوان کرد: حوزه مراقبت از کودکان به عنصری برای روابط بین نسلی تبدیل شده است؛ در برخی کشورها، دولت‌ها از پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برای مراقبت از کودکان حمایت می‌کنند تا روابط بین نسلی برقرار باشد این طرح اخیرا در ترکیه هم به صورت آزمایشی در چند استان اجرا شد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در برخی مهدکودک‌های مناطق حاشیه‌ای و محروم یک وعده غذای گرم نیز در نظر گرفته است، اظهار کرد: سوء تغذیه یکی از ابعاد فقر است که برای حل آن کشورهای مختلف به صورت گسترده در مراقبت از کودکان طرح‌هایی اجرا می‌کنند.

نابرابری آموزشی از پیش‌دبستان شروع می‌شود

وی عدالت آموزشی را نیز از مسائل مهم مراقبت از کودکان دانست و گفت: در کشور ما نابرابری آموزشی فقط در کنکور یا دانشگاه دیده می‌شود در صورتی که ریشه بسیاری از آنها ممکن است در دوره پیش‌دبستانی باشد، این مسئله را در خانواده‌های کم درآمد داریم چون این خانواده‌ها از یک طرف نمی‌توانند فرزندانشان را به مهدکودک بفرستند و از طرف دیگر نمی‌توانند وسایل کمک آموزشی را در خانه فراهم کنند در نتیجه عدالت آموزشی از همین دوره زیر سوال می‌رود.

مزینانی با اشاره به اینکه کودکان دو زبانه کشور گروه دیگری هستند که با نابرابری آموزشی مواجهند، گفت: مردم ۹ استان کشور به دو زبان صحبت می‌کنند(زبان محلی و فارسی) که از محروم‌ترین استان‌های کشور هستند. کودکان در این استان‌ها تا ۶ سالگی با یک زبان صحبت می‌کنند و زمانی که وارد دبستان می‌شوند به اجبار باید به فازسی آموزش ببینند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: گزارش‌های رسمی درباره بازدهی آموزشی به زبان دوم به این کودکان وجود ندارد اما گزارش‌های غیر رسمی نشان می‌دهند اگر نمره‌های واقعی در این استان‌ها داده شود ۹۰ درصد کودکان باید مردود شوند.

به گفته وی آموزش در دوره پیش‌دبستانی باید از طریق بازی باشد و اگر در پیش‌دبستانی‌ها ضمن حفظ فرهنگ و زبان مادری کودکان این استان‌ها، زبان دوم هم آموزش داده شود این کودکان آمادگی بیشتری برای ورود به دبستان خواهند یافت.

مزینانی در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از کشورها بهداشت و سلامت کودکان و مادران را یکپارچه کرده‌اند، اظهار کرد: در این کشورها آموزش را با بهداشت و مراقبت تجمیع کرده‌اند. آموزش کودکان باید به شکل سرگرمی و فراغت باشد اما محتوای آن خلاقیت، روابط و مهارت‌های اجتماعی. ما در دبستان هم در آموزش ضعف داریم، آموزش و پرورش ما فقط به بحث شناخت و حفظیات می‌پردازد و اینگونه آموزش‌ها در آن جایی ندارد.

وی اضافه کرد: ویژگی که حوزه‌های بهداشت و آموزش پیش از دبستان دارند این است که اختلالات کودک را بروز می‌دهند و برای آن فکر شود.

مزینانی در خاتمه به فقدان مدل سیاست‌گذاری اجتماعی کودکان در کشور اشاره و گفت: در برخی از کشورها به صورت سالانه این موضوع مطالعه می‌شود، که متأسفانه در کشور ما این مطالعه انجام نمی‌شود که باید در این زمینه فکر کنیم و ما باید یک برنامه ملی مراقبت از کودکان داشته باشیم.

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۴
ارديبهشت
۹۶

اوایل سال 1346 و در حقیقت اولین روز از بهار این سال شعبه بانک صادرات در مزینان تأسیس شد بانکی که در حال حاضر  بزرگترین بانک خصوصی کشور وطبق نشریه بین المللی بنکربرترین بانک ایرانی نام گرفته و در مدت نیم قرنی که از تأسیس آن در زادگاه مان می گذرد  با مدیریت چند مسئول و کارشناس کار آزموده همراه با کارمندان بومی و غیر بومی خدمات فراوانی را به مزینان و روستاهای همجوار ارائه کرده است.

 مدیرانی که تا کنون در مزینان و در بانک صادرات خدمت کرده و همراه با خاطرات خوش این دیار تاریخی را ترک نموده و به شعب دیگر انتقال یافته و یا به به افتخار بازنشستگی نائل شده اند عبارتند از ؛ آقایان فرشیدپور،عباس رثایی،علی مهری،مرحوم محمود درزی،ابراهیم قلعه نوعی،سیدعلی زرگریان و در این راستا حاج عباسعلی و حاج علی رضا صانعی مزینانی  و حاج مهدی حسن زاده از کارکنان بومی و با سابقه این شعبه بوده که مدتی طولانی یاری رسان مدیران و مسئولین بوده اند.

مهندس مهدی سلیمی یکی دیگر از مدیرانی است که در حال حاضر ریاست بانک صادرات مزینان را برعهده گرفته و در همین مدت کوتاه توانسته با همکاری مدیران حوزه شهرستان به ویژه محمود کریمیان مزینانی ؛ تکنولوژی های جدید بانکداری را در این شعبه راه اندازی کند .

بی تردید اعتماد و همراهی تک تک همشهریان مزینانی و همراهی با این مسئول و همکاران دلسوزش می تواند به اعتبار و دریافت درجه ی بهتر کمک کند و لازم است شهروندان مزینانی و روستاهای همجوار غنی آباد ، کلاته، بهمن آباد ، سویز ، کاهک  به ویژه عزیزانی که به مقتضای شغلی در شهرهای دیگر ساکن شده اند با افتتاح حتی یک سپرده قرض الحسنه در این راه گام مؤثری بردارند .

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۲
ارديبهشت
۹۶

همزمان با دومین روز از هفته ی سلامت،اولین جشنواره غذا با شعار غذای سالم ، جامعه ی سالم به همت مرکز بهداشتی درمانی شهدای مزینان و همراهی شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن  برگزار شد .

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ در این جشنواره ی جالب و دیدنی که با هماهنگی  شورای اسلامی مزینان  و استقبال همشهریان مزینانی و شرکت 43 نفر از شهروندان برگزارگردید مهندس نظر زاده سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان داورزن گزارش کاملی از تمهیدات و اقدامات این شبکه ارائه داد و در ادامه حجج اسلام مداحی امام جمعه شهرستان و معلمی فر روحانی مستقر در مزینان و مهدی آزاده رییس شورای اسلامی طی سخنانی از برگزار کنندگان جشنواره و خدمات مهندس نظر زاده و مهدی مزینانی تاج تشکر و قدردانی کردند.

تجلیل از خیرین نیکوکار مزینانی حاج عباسعلی خسروی شاد و خانواده زنده یاد حاج اکبر احمدی (سبحان) که با کمک نقدی و واگذاری زمین نقش ویژه ای در بازسازی مرکز خدمات درمانی شهدای مزینان ایفا کردند و همچنین خانم طاهره مزینانی رابط پرتلاش مرکز ،  شعرخوانی خانم مرادی بهورز کلاته مزینان و تقدیر از نفرات برتر اول تا سوم طبق نظرسنجی و انتخابی نفر چهارم توسط مرکز بهداشتی درمانی شهدای مزینان از دیگر برنامه های این جشنواره غذایی بود.

شایان ذکر است در حاشیه ی این جشنواره نمایشگاهی از صنایع دستی هنرمندان رضاآبادی برپا شده که مورد بازدید و استقبال مسئولین و شرکت کنندگان در مراسم قرار گرفت .

 به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی