بایگانی شهریور ۱۳۹۶ :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۴
شهریور
۹۶

آسیه مزینانی از اعلام آمادگی خانه هنرمندان برای همکاری با انجمن های حوزه سلامت و پزشکی خبر داد و گفت: خانه هنرمندان خوشحال می شود با تمامی انجمن های سلامت و پزشکی همکاری کند.

آسیه مزینانیبه گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ نشست اینتر ارکستر تهران به رهبری نادر مشایخی به نفع بیماران ام اس ظهر امروز چهارشنبه 22 شهریور با حضور نادر مشایخی، رهبر اینتر ارکستر تهران، عبدالحسین هوشمند، مدیرعامل انجمن ام اس، آسیه مزینانی، معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ندا سورمه، طراح لباس هنری و محمد عباسی در خانه هنرمندان برگزار شد.

 آسیه مزینانی، معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان در این نشست گفت: استاد مشایخی از هر فرصتی که هنرمندان برای طرح مسایل اجتماعی دارند استفاده می کنند، امیدوارم  دوستان و هنرمندان دیگر هم از این مسئولیت هایی که دارند استفاده کنند.

 وی اظهار داشت: خانه هنرمندان با حضور انجمن های فعال هنری همواره آماده است که از این فرصت ها برای همکاری با تمامی انجمن های حوزه سلامت و پزشکی همکاری کند؛ جشنواره نفس چندی پیش در خانه هنرمندان با همین رویکرد برگزار شد.

 آسیه مزینانی تصریح کرد: خانه هنرمندان خوشحال می شود با تمامی انجمن های سلامت و پزشکی همکاری کند.

 معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان همچنین گفت: خانه هنرمندان حامی هنرمندان و مسایل مهمی است که برای اجرای آن برنامه ریزی می شود؛ ام اس مسئله مهمی است و بلیت کنسرت با قیمت بالایی فروخته می شود.

 وی افزود: تیزر ساخته شده برای بیماری  ام اس به صورت دایمی از بیلبورد خانه هنرمندان پخش می شود.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۷
شهریور
۹۶

جواد تهرانچی مزینانی تعمیرکار محبوب محله مدائن  

پیدا کردن مغازه‌اش بسیار راحت بود زیرا اکثر اهالی نشانی مغازه‌اش را می‌دانستند و ما را به آنجا هدایت کردند. تعریف‌های اهالی محله و اعضای شورایاری ما را مشتاق‌تر کرده بود تا هرچه سریع‌تر با این کاسب مردمی و نمونه گفت‌وگو کنیم. همین که به مقابل تعمیرگاه می‌رسیم، آقای مزینانی و پسرش را مشغول کار روی یکی از خودروهای اهالی می‌بینیم. فرصت را غنیمت می‌شماریم و نگاهی به فضای تعمیرگاه می‌اندازیم. در همان نگاه اول متوجه درستی حرف‌های اهالی می‌شویم. اینجا نه تنها از روغن و ابزارآلات روغنی و سیاه دیگر تعمیرگاه‌ها خبری نیست بلکه بوی روغن حتی از داخل تعمیرگاه نیز به مشام نمی‌رسد. حتی داخل فضای چال تعویض روغن نیز اثری از روغن‌های ریخته شده نیست و همین بیشتر متعجب‌مان می‌کند. با اتمام کار آقای مزینانی، پای حرف‌های این کاسب راجع به کسب و کارش می‌نشینیم. او می‌گوید: «بعد از خدمت سربازی‌ام شروع به کار کردم. از همان ابتدا به کارهای فنی علاقه زیادی داشتم برای همین نمایشگاه موتورسیکلت زدم و در کنارش کارهای فنی انجام می‌دادم. متأسفانه سال 68 بود که برای نخستین بار ورشکسته شدم و زمین خوردم. اما من آدمی نبودم که راحت کنار بکشم و ناامید شوم. باز هم یا علی گفتم و کار دیگری را شروع کردم. شاید باورتان نشود من 5 بار حرفه‌های مختلف را امتحان کردم و در نهایت بعد از 2 بار ورشکستگی وارد همان کار فنی شدم. این مغازه را از دوستم گرفتم. من از همان قدیم دست به آچار بودم و می‌دانستم در این کار استعداد دارم. برای همین تمام توانم را به کار گرفتم تا اینجا را سروسامان دهم. خوشبختانه با تلاش و دعای خیر مردم اکنون 8‌ـ 9 سالی است که اینجا مشغول کار هستم.»

تمیزی به من انرژی می‌دهد

بدون مقدمه می‌رویم سر اصل مطلب و دلیل تمیزی چشمگیر تعمیرگاهش را جویا می‌شویم. با شنیدن این سؤال لبخند روی چهره‌اش می‌نشیند و عنوان می‌کند: «از همان بچگی تمیز بودن برایم بسیار اهمیت داشت. هر کجا که بودم تلاش می‌کردم تا محیط اطرافم را تمیز و مرتب نگه دارم. من از تمیزی انرژی می‌گیرم و تمام روز با انگیزه کار می‌کنم. از طرف دیگر معتقدم که تمیز بودن مغازه باعث می‌شود بهتر کار کنم و خدمات بهتری به مشتریانم ارائه دهم. تمیز بودن این مغازه نشان‌دهنده حساسیت من است و همین حساسیت و دقت در کار است که بسیاری از مشتریان را پایبند این مغازه می‌کند.» او در ادامه می‌گوید: «برخی تصور می‌کنند ما در اینجا همیشه دستمال به دست هستیم و مدام همه جا را پاک می‌کنیم اما این‌گونه نیست. ما هم همانند همه اول ساعت‌کاری مغازه را آب و جارو می‌کنیم اما بعد از آن است که سعی می‌کنیم نکات لازم بهداشتی را رعایت کنیم. به‌طور مثال نه من و نه همکارانم وسایل روغنی را در گوشه و کنار مغازه رها نمی‌کنیم و یا وقتی روغن عوض می‌کنیم همه اطرافمان را کثیف و سیاه نمی‌کنیم. اگر همه تعمیرگاه‌ها این نکات ساده را رعایت کنند، شرایطی همانند مغازه ما خواهند داشت.» این کاسب نمونه می‌گوید: «من هیچ‌گاه در کلام کسی را به رعایت بهداشت و یا تغییر رفتار نادرست ملزم نمی‌کنم بلکه سعی می‌کنم رفتار و عملم به نحوی باشد که اطرافیان خودشان به رعایت یکسری مسائل تشویق شوند.»

خدمت به اهالی

آقای مزینانی در ادامه به خدمات رایگان برای اهالی اشاره می‌کند که در میانه‌های حرف‌مان شاهد از راه می‌رسد. یکی از مشتری‌های دائمی تعمیرگاه آقای مزینانی برای استفاده از خدمات رایگان مغازه می‌آید. در این تعمیرگاه ارائه خدماتی از قبیل تنظیم باد، گرفتن پنچری و رفع مشکلات جزئی برای تاکسی‌داران، موتورسیکلت‌سواران و دوچرخه‌سواران رایگان است. مزینانی در این خصوص می‌گوید: «از همان ابتدا نذر کردم تا برای موفقیت کارم خدمات اینچنینی را رایگان انجام دهم تا هم دعای خیر مردم را توشه راهم داشته باشم و هم سبب خوشحالی اهالی شوم. رانندگان تاکسی به خاطر خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند برای من ارج و قرب زیادی دارند از همین رو نخستین قشری هستند که با اشتیاق کارشان را راه می‌اندازم تا شاید آنها نیز کار بنده‌ای از بندگان خدا را راه بیندازند. بعد از آن موتورسواران هستند که اغلب یا جزو پیک‌موتوری‌ها هستند و از قشر زحمتکش و یا جوانانی هستند که فعلاً توانایی مالی زیادی ندارند، برای همین کار آنها را نیز رایگان انجام می‌دهم. اما دسته آخر نوجوانان و بچه‌هایی هستند که دوچرخه‌سوارند و تلاش می‌کنم برای‌‌ ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه پاک کارشان را راه بیندازم.»

 احمد پارسا، یکی از همسایگان

تمیز‌تر از خانه

سال‌هاست که با این تعمیرگاه همسایه دیوار به دیوار هستیم اما حتی یکبار هم بوی روغن ما را اذیت نکرده است. من همیشه می‌گویم این تعمیرگاه، تمیزتر از خانه بسیاری از اهالی است. شاید برخی این حرفم را شوخی محسوب کنند اما من جدی هستم. علاوه بر این او همیشه بدون چشمداشتی کار همسایه‌ها را رایگان راه انداخته و هر بار مشکلی داشتیم با روی باز کارمان را انجام داده است.

 علی دریانی، یکی از همسایه ها

الگوی کاسبان

اگر همه تعمیرگاه‌ها چنین وضعیتی داشتند. دیگر کسی از همسایگی با آنها گلایه نمی‌کرد. همچنین ارائه خدمات بسیار خوب با قیمت مناسب از دیگر ویژگی‌های این تعمیرگاه است. در اینجا شما مطمئن هستید که برایتان از بهترین اجناس با قیمت مناسب استفاده می‌شود.

منبع ؛ همشهری محله

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۳
شهریور
۹۶

عاشورای مزینان / ایفاگری نقش حضرت عباس (ع)با هنرنمایی دو تعزیه خوان پیشکسوت زنده یاد کربلایی عبداله محمدی و کربلایی رضا محمدی مزینانی در دهه ی شصت و نود/ طرح و عکس ؛ محسن مزینانی عسکری

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۱۳
شهریور
۹۶

یازده شهریور آتش سوزی در انبار پلاستیک خیابان منصور رخ داد که بر اثر آن آسمان جنوب تهران را دود فرا گرفت این عکس توسط هنرمند جوان محسن مزینانی در بزرگراه بسیج ثبت شد و کانال خبرگزاری فارس و چند سایت و خبر گزاری دیگر آن را منتشر کردند.

  به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۷
شهریور
۹۶

رئیس کمیته اسکی روی چمن فدراسیون اسکی می‌گوید برنامه‌ریزی گسترده صورت گرفته در جهت استعدادیابی و توجه به رد‌ه‌های سنی پایه اسکی روی چمن سبب یک تحول جدی در این رشته ورزشی شده است.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از روابط عمومی فدراسیون اسکی، پژمان مزینانی با اشاره به برنامه‌های کمیته اسکی روی چمن فدراسیون در فصل جاری خاطر نشان کرد: امسال بیشترین تمرکز خود را بر روی سنین پایه قرار دادیم تا در سالهای آینده بتوانیم با بیشترین توان در مسابقات مختلف شرکت نماییم و به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

او افزود: خوشبختانه از آغاز فصل تابستان تمرینات منظم و پرفشار اسکی بازان روی چمن رده سنی نوجوانان در پیست اسکی دیزین آغاز شد و قطعا در سالهای آینده این اسکی بازان می‌توانند به نتایج خوبی برسند. در این میان کمیته جوانان و نیز کمیته استعدادیابی همکاری بسیار خوبی را با کمیته اسکی روی چمن داشتند و توانستیم برنامه‌های خود را به خوبی پیش ببریم.

مزینانی در ادامه به برگزاری مسابقات جایزه بزرگ اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده امسال دو مرحله مسابقات جایزه بزرگ اسکی روی چمن را دستور کار قرار دادیم که خوشبختانه مرحله نخست آن چهارم شهریورماه به خوبی برگزار شد و مرحله دوم آن نیز هفته آینده برگزار می شود.

رئیس کمیته اسکی روی چمن فدراسیون اسکی خاطر نشان کرد: برگزاری مسابقات جایزه بزرگ انگیزه بسیار خوبی برای ورزشکاران این رشته است و شاهد حضور اسکی بازان در رد‌‌ه‌های سنی مختلف در این مسابقات هستیم.

وی با اشاره به جوایز نقدی در نظر گرفته شده برای این مسابقات، افزود: جوایز خوبی که برای نفرات برتر این مسابقات در نظر گرفته شده، سبب ایجاد یک انگیزه برای شرکت‌کنندگان است و به همین خاطر شاهد برگزاری مطلوب این مسابقات هستیم.

مزینانی با اشاره به آینده نگری صورت گرفته در اسکی روی چمن ایران، گفت: همانطور که سال پیش هم اعلام کرده بودیم، اسکی روی چمن ایران نیاز به یک پوست اندازی دارد و به همین خاطر امسال یک برنامه‌ریزی گسترده برای سرمایه‌گذاری بر روی سنین پایه صورت گرفت و این اسکی بازان نوجوان تمرینات خود را به خوبی دنبال کردند و سرمربی تیم نیز از آنها رضایت داشت.

رئیس کمیته اسکی روی چمن فدراسیون اسکی در پایان صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: اسکی روی چمن ایران در یک ریل جدید قرار گرفته که ثمره آن قهرمان پروری برای سالهای آینده خواهد بود. امسال استعدادیابی و تمرکز بر روی رده‌های سنی پایه در اولویت اصلی خود قرار دادیم و قطعا در سالهای آینده شاهد ثمره این امر خواهیم بود.

  به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۶
شهریور
۹۶

پروژه آبرسانی مجتمع دکترعلی شریعتی همزمان با سومین روز از هفته دولت در مزینان افتتاح شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛محمدرضاحقانی‌ نسب رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی داورزن در مراسم افتتاح پروژه آبرسانی مجتمع شریعتی اظهارداشت: این پروژه در مزینان با اعتبار 10 میلیارد و 200 میلیون ریال به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: افتتاح این مجتمع کمبود آب بیش از 650 خانوار را جبران می‌کند، با تعویض شبکه فرسوده و قدیمی از هدررفت 20 درصدی آب جلوگیری شد.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی داورزن بیان کرد: در این طرح، شبکه توزیع آب به طول 18هزار متر با لوله‌های پلی‌اتیلن با اندازه 63 تا 160 میلی متری تعویض شد.

حقانی‌نسب با بیان اینکه اعتبارات این طرح از محل صندوق توسعه ملی بوده است، متذکر شد:ساخت  8باب حوضچه شیرآلات و استانداردسازی 900 مورد انشعاب خانگی از دیگر برنامه‌های اجرایی این طرح بوده است.

منبع؛ فارس

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۶
شهریور
۹۶

ظرفیتهای حزبی برای پیگیری و رفع مشکلات جامعه پزشکی

دکتر عباس مزینانی رییس شاخه پزشکی حزب مردم‌سالاری :

از مژده حبیب دلم شاد خرم است
و از نسخه طبیب تنم ایمن از بلاست
 بسیار مفتخریم که برای دومین سال پیاپی با زحمات و تلاش فراوان دوستان من در حزب مردم سالاری و مجله ی پزشکی مردم سالاری منعقد گردیده است.ما در مجله ی پزشکی مردم سالاری  سعی بر این داریم تا تمام مطالبات و خواسته های جامعه پزشکی را طرح و در راستای رفع آن اقدام نماییم که در همین راستا به موفقیت های ملموسی رسیده ایم که در این مجال فرصت بیان آن وجود ندارد.البته لازم به ذکر است در پیگری مطالبات جامعه ی پزشکی از ظرفیت ها و مساعدت های جناب آقای دکتر کواکبیان همواره بهره جسته ایم.شاخه پزشکی حزب مردم سالاری افتخار دارد که بزرگترین تشکل پزشکی- حزبی در کل کشور را فراهم آورده است و از ظرفیت های به وجود آمده در حزب مردم سالاری جهت پیگری و رفع مشکلات  جامعه پزشکی اقدام می نماید.اما نکته ی که در اینجا و در این روز یعنی روز پزشک قابل ذکر هست این مهم هست که تمام مشکلات جامعه پزشکی و پزشکان معطوف به مشکلات صنفی نیست که بتوان از طریق مراکز قدرت و تشکل های صنفی قابل پیگیری باشد بلکه بسیاری از این مشکلات به واسطه موقعیت شغلی و ملزومات هست که یک پزشک خواه ناخواه ملزم به راعایت آنهاست که از جمله آن می توان به شیفت های طولانی مدت حجم درس زیاد زمان طولانی تحصیل میتوان اشاره کرد که هر کدام به نوبه مشکلات زیادی برای زندگی شخصی پزشکان به وجود می آورد و نکته جالب اینجاست که پزشکی که با این حجم از مشکلات صنفی و شخصی دست پنجه نرم میکند تازه در اتحاد نانوشته مورد تهاجم و بی مهری رسانه ها و تعداد اندکی از افراد ناآگاه قرار میگیرند که بدون توجه به مشکلات این قشر خدوم جامعه صرفا به اتهام زنی و شبه افکنی می پردازند و بخش خالی کنداکتور خود  را با به سناریو سازی و اتهام زنی علیه پزشکان پر می کنند امید است شاهد روزی باشیم که این بی مهری ها به پایان برسد.
مشکلات عمده ی دستیاران قابل تقسیم بندی در چند بخش هست.
امور رفاهی و معیشتی:
کمک هزینه ی دستیاران نسبت به هزینه‌های جاری زندگی بسیار ناچیز است و پاسخگوی تامین زندگی حداقلی نیست. با توجه به همراهی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، به نظر می‌رسد با تعامل مناسب، تامین بودجه جهت افزایش کمک هزینه قابل حصول باشد.
صدور بیمه ی تامین اجتماعی دوره دستیاری یکی از مهمترین دغدغه های دستیاران است‌.
با توجه به هماهنگی انجام گرفته با سازمان تامین اجتماعی، در صورت اختصاص ردیف بودجه ی لازم توسط مجلس شورای اسلامی این امر میسر است. نظر به اعلام مساعدت اعضای کمیسیون بهداشت در این راستا، پیگیری وزارت بهداشت تا احقاق حق ذی نفعان را می‌طلبد.
در ارتباط با کارانه، متاسفانه شفافیت در مورد پرداخت توسط اکثر دانشگاههای کشور وجود ندارد.
مبلغ ۲۵۰ هزار تومان ماهانه با تاخیر پرداخت چندین ماهه، سزاوار دستیارانی که بار عمده ی ارائه ی خدمات درمانی را بر دوش می‌کشند نیست.
به نظر می‌رسد مبلغ پرداختی در دانشگاه های مختلف از قاعده ی خاصی پیروی نمی‌کند و بازبینی مجدد مقدار پرداخت با توجه به ساعات کاری، سختی کار و میزان درآمد زایی رشته های مختلف، لازم است.
اخذ تعهد از دستیاران برای عدم فعالیت خارج از مجموعه‌ی دانشگاه در ابتدای دوره‌، و این درآمد ناچیز، عملا بخش بزرگی از جامعه ی پزشکی را با بحران مالی روبرو کرده است. به مشکلات خانوادگی دامن زده شده و سن ازدواج را در میان پزشکان بالا برده است. بعضا رو آوردن دستیاران به مشاغل کاذب همچون مسافرکشی برای تامین هزینه های جاری زندگی، مایه تاسف است.
مقایسه ی نسبت درآمد دستیاران به سایر اقشار جامعه، با کشورهای دیگر دنیا حاکی از بی مهری بعضی متولیان رسیدگی به امور دستیاران در طی سالهاست.
همچنین هیچگاه اراده ای وجود نداشته که مشخص کند، دستیاران دانشجو هستند یا شاغل.
دستیاران از حیث معضلات اقتصادی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند اما سیاستگذاران نه تنها یارانه‌ی ایشان را حذف کرده بلکه یارانه ی خانواده هایی که یک عضو آن پزشک است را فارغ از متمول یا دستیار بودن، قطع کرده اند.
صندوق رفاه دانشجویی حمایت در خوری از دستیاران تخصصی ندارد و دانشگاه ها برای تامین خوابگاه بعضا همکاری ندارند. توجه بیشتر این صندوق برای ارائه‌ی وام دانشجویی و وام مسکن از جمله درخواست های دستیاران است‌.
در صورت دانشجو در نظر گرفتن دستیاران، واگذاری مسوولیت و بازخواست در صورت اشتباه احتمالی منطقی نیست، لیکن با این وجود نه تنها بیمه ی مسوولیت حرفه ای از سوی دانشگاهها لحاظ نمی‌شود بلکه از نظر حقوقی حمایت شایسته ای جهت حل مشکلات انتظامی صورت نمی‌گیرد.
مشکلات مرتبط با طرح ضریب کا، عمدتا مربوط به تاخیر طولانی مدت در پرداخت هاست.
امکانات رفاهی ضعیف و شرایط اسکان نامناسب و عدم امنیت کافی چه در طرح دوره‌ی ضرورت عمومی و چه تخصص، از دغدغه های جدیست.
پرداختی بعضی رشته ها به حدی پایین است که متخصصین مشمول به ناچار در کنار گذران طرح تخصص، به عنوان پزشک عمومی در ان منطقه نیز فعالیت می‌کنند، چرا که درآمدشان در برخی موارد به مراتب پایین تر از پزشک عمومی است. به خصوص در مواردی مانند رشته های پوست، طب فیزیکی، رادیوتراپی و پاتولوژی نیاز به بازنگری در مورد نحوه‌ی توزیع جهت طرح ضریب کا بیشتر احساس می‌شود.
همچنین حذف امکان کار در خارج از مراکز دولتی پس از شروع طرح تحول سلامت در معیشت بسیاری از متخصصین تاثیر گذاشته و شاید اعمال یکسان این محدودیت برای همه‌ی رشته‌ها عادلانه نباشد.
یکی از مهمترین گلایه های متخصصین، عدم وجود شفافیت در نحوه ی تقسیم نیروی طرح است و باعث بی اعتمادی پزشکان به مسوولین به دلیل ایجاد شائبه سواستفاده از روابط می‌شود.
اعلام عدم نیاز برای برخی خواص به عقیده بسیاری از مشمولین به دور از عدالت و انصاف است و دقت نظر بالای مسوولین در این زمینه نیاز است.
طول دوره‌‌ی طرح بسیاری از متخصصین طرح ضریب کا که طی انتخاب رشته‌ی دستیاری سالهای ۹۰ تا ۹۲ از سهمیه‌ی مناطق محروم استفاده کرده‌اند و با رتبه های بسیار مناسب مکلف به خدمت سه برابر دوره تحصیل شدند نیز محل بحث است و علی رغم اعلام آمادگی شورای آموزش پزشکی و تخصصی جهت مساعدت، تا کنون بی‌نتیجه مانده است.
*منبع روزنامه؛ مردم‌سالاری

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۶
شهریور
۹۶

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ محمدکاظم مزینانی در آستانه پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره با بیان اینکه برخی جشنواره‌ها با موضوع بندی خود، محدودیت‌هایی برای نویسندگان ایجاد می‌کنند اظهار کرد: به طور مثال، اگر جشنواره با موضوع دفاع مقدس برگزار شود، همین موضوع باعث می‌شود که برای جایزه و برنده شدن و این‌گونه انگیزه‌ها، نویسندگان از مفاهیم اصیل و نابی که در ذهن دارند، عبور کنند و بیشتر ساختار قدرت را مدنظر داشته باشند. در چنین شرایطی نمی‌توان آثار چالش برانگیز به جشنواره‌ها ارسال کرد. برای همین متاسفانه خروجی جشنواره‌ها ، یک‌سویه می‌شود و چالش بر انگیز نیست.

وی ادامه داد: نسل جوان نسبت به دفاع مقدس تجربه زیست‌مانی ندارند که بتوانیم بگوییم نوستالژیک می‌نویسند. نسل قدیم‌تر نوستالژیک می‌نوشتند و از دل آن نسل هم نویسندگان خوب دفاع مقدس مانند احمد دهقان و محمدرضا بایرامی بیرون آمدند.

این نویسنده گفت: در موضوع انقلاب اسلامی هم جشنواره‌ها با سخت‌گیری‌هایی همراه هستند. اگر کسی نگاه و تحلیل شخصی داشته باشد یا اثرش را برای جشنواره‌ای با موضوع انقلاب اسلامی ارسال نمی‌کند و یا اگر هم ارسال کند اثرش در سیر داوری حذف خواهد شد.

مزینانی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه در موضوعات آزاد هم، نویسندگان جوان، بیشتر آپارتمانی می‌نویسند و آثارشان مربوط به تجربه‌های زیست خودشان است و این تجربه‌ها هم بیشتر در محیط آپارتمان اتفاق می‌افتد. 

وی افزود: یکی از موضوعاتی که داوران و اساتید فن در جشنواره‌ها به آن انتقاد کرده‌اند این بوده که تا کی باید آپارتمان نویسی داشته باشیم. در جشنواره‌ها آثار بسیاری ارسال می‌شود و وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم داستان‌ها در دایره تنگ جغرافیایی و موضوعی رخ داده و معمولا هم مبتنی بر مونولوگ است. این موضوع نشان دهنده آفتی است که سال‌ها داستان دچار آن شده است.

نویسنده رمان «شاه بی‌شین» با تاکید بر اینکه در حوادث سال‌های اخیر در منطقه خاورمیانه، همچون جنایات داعش در کشورهایی مانند سوریه، عراق و نوع زندگی انسان‌ها در چنین فضایی، سوژه‌های نابی وجود دارد، افزود: می‌توان داستان‌های بسیاری از این وقایع نوشت. اما متاسفانه جوان امروز، به قدری شعار زده شده که کمتر به سراغ این مضامین می‌رود و از سوی دیگر اگر بخواهد در فضای سوریه و وقایع منطقه حرف تازه‌ای داشته باشد، کافی است داستانی بنویسد که ساختار روایی درستی داشته باشد و دنیای داستانی نابی خلق کند، اما همسو با برگزار کنندگان جشنواره نباشد، اثرش دیده نمی‌شود. متاسفانه سوژه‌های زیبایی مانند «مدافعان حرم» به نوعی در ذهن برخی جای گرفته که گویی برای حکومت است و نمی‌توانید با نگاه خود آن را روایت کنید.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نسل جوان غرق در فضای مجازی است و حرف برای گفتن زیاد دارد، عنوان کرد: این فضا پر از سوژه است. ما قدیمی‌تر‌ها خواب چنین فضایی را هم زمانی نمی‌توانستیم ببینیم، همان‌طور که نسل جوان نمی‌توانند خواب حوادث و اتفاقاتی را که ما پشت سر گذاشتیم ببینند.  فضای زیستی نسل جوان در فضای مجازی بسیار تاثیرگذار است. به شکلی که آینده و زندگی‌شان به آن گره خورده است.

مزینانی اظهار داشت: فضای مجازی به نگاه و احساسات و عواطف نسل جوان شکل می‌دهد و آینده شان را رقم می‌زند. اما متاسفانه از دل آن، داستان بیرون نمی‌آید. چرا که مفاهیم به شدت تغییر کرده است. مفاهیم فانتزی شده و فضایی که نفس می‌کشند عوض شده است. حرف برای گفتن زیاد دارند، اما از دل این حرف‌ها، داستانی خلق نمی‌شود.

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی
۰۶
شهریور
۹۶

  رایطه شیردهی مادران و سرطان سینه

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛ دکتر آزیتا مزینانی، متخصص جراحی عمومی از پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به اینکه برخی مواقع تشخیص سرطان پستان تنها با ماموگرافی ممکن است، خانم‌های بالای ۴۰ سال باید تحت‌نظر پزشک باشند و با صلاحدید پزشک سالانه مامو گرافی انجام دهند.

آزیتا مزینانی، متخصص جراحی عمومی از پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه سن اولین حاملگی قبل از ۳۰ سال نقش محافظت‌کننده در برابر سرطان پستان دارد، گفت: حداقل یکسال شیردهی نقش محافظت کننده در برابر ابتلا به سرطان پستان دارد و ریسک آن را کاهش می‌دهد.

آزیتا مزینانی با اشاره به اینکه در سرطان پستان اگر بیمار در مراحل اولیه و شروع بیماری مراجعه کند، نتایج درمانی و بقای وی بسیار چشمگیر خواهد بود، گفت: مراجعه به موقع به پزشک، مستلزم هوشیاری خانم‌ها در معاینات ماهانه‌ خودشان و مراجعه به پزشک در زمان‌هایی که برایشان مقرر می‌شود، است.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی مواقع تشخیص سرطان پستان تنها با ماموگرافی ممکن است، خانم‌های بالای ۴۰ سال باید تحت‌نظر پزشک باشند و با صلاحدید پزشک سالانه مامو گرافی انجام دهند.

این متخصص جراحی عمومی از پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی افزود: هر فرد بین ۲۰ تا ۳۹ ساله باید ماهانه و در روز ۹ تا ۱۰ شروع سیکل قاعدگی خودش را معاینه و هر یک تا سه سال نیز به پزشک مراجعه کند و خانم‌های یائسه نیز یک روز در ماه را برای انجام معاینه شخصی در نظر بگیرند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، تشخیص داده شود.

مزینانی با تاکید بر اینکه در سرطان پستان هر چه زودتر تشخیص داده شود، کمک‌ شایانی به درمان می‌کند، در خصوص روش‌های تشخیص تصریح کرد: در ابتدا باید فرد با توجه به آگاهی‌هایی که دارد نسبت به وجود هرگونه نشانه‌ای برای بروز این بیماری هوشیار باشد و در مرحله دوم نیز می‌تواند با مراجعه به پزشک غربالگری‌های لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: هر خانم باید با روش معاینه پستان‌هایش آشنا باشد و آن ‌را بیاموزد و انجام دهد.

این متخصص جراحی عمومی از پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در ایران سن شایع سرطان پستان بین ۴۰ تا ۴۹ است، افزود: وقوع آن حدود ۳۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است.

مزینانی اظهار کرد: شایع‌ترین علامتی که خانم‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند، درد است که این نشانه خوش‌خیم بودن است، اما نباید به دلیل اینکه خوش‌خیم است نسبت به انجام مراحل درمان بی‌تفاوت بود.

وی با اشاره به اینکه سن اولین حاملگی قبل از ۳۰ سال نقش محافظت‌کننده در برابر سرطان پستان دارد، گفت: حداقل یکسال شیردهی برای پستان‌ها محافظت کننده است.

این متخصص جراحی عمومی از پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: خانم‌ها با مشاهده درد، توده و هرگونه نشانه غیرمعمول باید به پزشک مراجعه کنند./ ایسنا

  • علی مزینانی