عاشورای مزینان ، میراث ماندگار به قلم نویسنده مزینانی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

پیش از این گفتیم و نوشتیم که مزینانی و مزینانی زاده در هر پست و مقامی و لباسی که باشد ادبیات خاصی در وجود او نهفته است که یا در شعر و یا نوشتن متن ادبی  و مقاله و گفتمان علمی و رشته ای از هنر نمود پیدا می کند و این تنها نظریه ی من که خود افتخارم به مزینانی بودنم است نیست و در جایی دیگر خوانده ام که عزیزی گفته بودنقل به این مضمون " نمی دانم آب و خاک مزینان دارای چه ویژگی است که مردمانش همه اهل ذوق و ادب و نوشتن هستند "و شاید هم به قول این نویسنده گرانمایه ، به همین خاطر است که می گویند مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندان است و این بهترین وجه تسمیه ی مزینان عزیز ماست.

احسان الله هدایتی فرد یکی از همین مردمان کویر است که گرچه روزگار او را به شغل شریف انتظامی کشانده و در پلیس راهور مشغول خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران است اما دارای بیانی شیوا و قلمی تواناست که به عنوان کارشناس این نیرو از بین مقامات ارشد و با سابقه؛ او برای حضور در مقابل دوربین های تلویزیونی انتخاب شده و به راستی توانمندی و زیبایی کلام نافذ این جوان برومند مزینانی جایگاهش را تثبیت کرده و اکنون به عنوان فردی کاربلد و استادی توانا در آموزشگاه های تعلیم و تربیت رانندگی مشغول به تدریس می باشد .

هنر هدایتی فرد که از پدری فرهنگی و آموزگار ؛ ادبیات را به ارث برده تنها در گزارش دادن و تعلیم خلاصه نمی شود بلکه او دارای ذوقی سرشار و فکری پویا و قلمی سحر آمیز است که کلمات را به خوبی در نوشته هایش به بازی می گیرد و با آوردن جملاتی نغز و شیرین توأم با ادبیاتی کلاسیک و در آمیخته با روایات و احادیث این ذهنیت را به وجود می آورد که گویی او علاوه برتحصیل در دانشگاه چندصباحی را در حوزه علمیه نیز درس آموخته ولی ما که با او رفاقت و آشنایی دیرینه داریم می دانیم که او گرچه حوزه را ندیده اما یکی از پامنبری های با معرفت حوزویان است و علاوه بر استعداد خدادادی ذهن خلاق و آماده اش موجب فراگیری و به کاربردن این آموخته هاست و در بخش قبلی که مطلبی با عنوان عاشورا در مکتب تشیع   از او منتشر کردیم بسیاری از شهروندان مزینانی و یا غیر مزینانی که آن نوشته را خواندند بر این ادعا صحّه گذاشتند که هدایتی نویسنده ای قابل اعتماد با آینده ای درخشان است که امیدواریم هرگز قلمش را برزمین نگذارد و این راه را ادامه دهد و البته مطلب فوق مورد استقبال سایتها و وبلاگهای دیگر نیز قرار گرفت و بعضی آن را در تارنمای خود بازنشر کردند.

در این بخش نیز او به واکاوی تعزیه ی روز عاشورا در مزینان می پردازد که به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی این نوشتار ادامه می یابد و به زودی قسمت های  دیگر با قلم استاد هدایتی فرد در شاهدان کویر مزینان منتشر خواهدشد انشاء الله.

 

میراث ماندگار

احسان الله هدایتی فرد مزینانی

به نام رب جلیل

 

در جای جای پهنه سبز میهن همیشه سرفرازمان ایران اسلامی، آئین عزاداری و مراسم سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین در جهت اشاعة فرهنگ عاشورایی برگزار می گردد. اما به دور از جانبداری های غیر منصفانه معتقد هستیم که مراسم عاشورای مزینان ، زیبایی ، شکوه و جلوه ای وصف ناپذیر دارد. شما خوب می دانید که گردهمایی ، تجمع و برگزاری همایش نیازمند صرف ساعت ها فکر و اندیشه و اعمال مدیریت های کلان و راهبردی است و از این رو به هزینه های مادی و معنوی زیادی منوط می باشد. اما عاشورای مزینان خودجوش ، مردمی و صرفاً با عشق و ارادت به حضرت امام حسین (ع) برگزار می گردد.

درود و سلام خدا بر سید و سالار شهیدان و یاران مخلص و باوفایش و درود و سلام خدا بر آنانی که عاشقانه بذر ایمان ، اعتقاد و عشق به حسین (ع) را در نهاد ما نهادند.

درود خدا بر همه بزرگ مردان ، اجداد و نیاکان فرهیخته کهن دیار مزینان که با اقامه عزای سالار شهیدان فرهنگ عاشورایی را برای ما به یادگار گذاشتند. اعتقادمان این است که با استفاده از ابزارهای مدرن امروزی و بکارگیری توان فرافکنی رسانه، عاشورای مزینان را به دنیا ارائه نماییم. لذا از همه شما اندیشمندان و فرهیختگان مزینانی استدعا دارم در جهت اعتلای فرهنگ ناب عاشورایی بکوشند و با حضور ، بیان ، قلم و اندیشه خود بر غنای هر چه بیشتر این میراث ماندگار بیافزایند.

بر این باوریم عاشورای مزینان از چند وجه قابل تعمق ، تأمل ، بررسی و تحلیل است و قابلیت ارائه ، تبیین و تبلیغ به همه دوستداران اهل بیت در سراسر دنیا و فراسوی مرزها را دارد.

1-    وجه تاریخی :

می دانیم که حضرت امام حسین (ع) ‌‌آن زمان که در مدینه با اجبار و اکراه فرستادگان یزید مواجه گشت چاره ای جز هجرت نداشت. چرا که هرگونه درگیری و جدال در مدینه مناسب اوضاع و شرایط آن زمان نبوده است و همچنین آن جنبه مهم سیاسی ، تبلیغی و ارشادی لازم را نمی توانست در بر داشته باشد. لذا امام (ع) رهسپار مکه می شوند و به قصد انجام حج مدینه را ترک می نمایند و این بدان معناست که نوع حرکت ایشان از سوی حاکمان جُور شائبه قیام و جنگ ندارد. لذا فرصت ارزشمندی برای تبلیغ و ارشاد و ایفای رسالت خطیر امامت ، آن هم در مکه که ام القراء جهان اسلام است و نیز در موسم حج که تجلی انسجام و اتحاد و هم بستگی امت است فراهم می گردد. اکنون حسین (ع) رهسپار مکه است. اولاً در عرفان الی ا... با خدای خود پیمان جان می بندد و در خلوت مناجات ها آخرین سرود عشق و نجواهای عارفانه را زمزمه می نماید و ثانیاً در جهت افشاگری و بیداری مسلمین می کوشد و اینچنین تکلیف سنگین خود را از مبدأ آغاز ، در مسیر پیگیری و در مقصد به انجام می رساند. ثالثاً مکه حرم امن الهی است و هرگونه حرمت شکنی در آن جایی ندارد. گرچه حرمت کعبه که به قدمت تاریخ نگاه داشته شده بود در همین دوران ظلم یزید ملعون شکسته شد و به آتش کشیده می شود. اما تا به آن روز سابقه نداشت. همچنین به اتهام زنی لامذهبان زمان و فریفتگان قدرت و مکنت و به تعبیر دیگر پیروان اسلام اموی که حتی امیر مؤمنان علی (ع) را بی دین و بی نماز قلمداد می نمودند مهر سکوت زده که اگر عنوان خارجی یعنی خروج کننده از دین به او دهند. مورد باور نباشد و این حربه تبلیغی دینی که دین را به جنگ دین می کشاند ابتر بماند و حال آغاز راه است. راهی که عاشقانه و عارفانه است اما آگاهانه و با بصیرت.

در اینجا تاریخ را نگاه داریم و برگردیم به اصل بحث؛ یعنی نگاه تحلیلی به عاشورای مزینان از منظر تاریخی و از این روست که از صبحدم روز عاشورا حرکت کاروانیان و عاشورائیان و راهپیمایی آغاز می شود و این همان هجرت از مدینه به مکه است. مدینه همان آغاز راه است و مکه همان امامزادگانی است که در فاصله چند کیلومتری مزینان است و تعزیه خوانان می روند و به دورشان طواف می کنند و با تأملی کوتاه گویا حج را نا تمام می گذارند و رهسپار وادی عشق یعنی کربلا می شوند. لذا آغاز مراسم عاشورای مزینان به آغاز حرکت و قیام امام حسین می پردازد. از این رو به لطف خداوند و نظر حضرت ولیعصر (عج) زیباترین صحنه ها یعنی حرکت نمادین اهل بیت که بر مرکب سوارند و لباسهای مختلف عربی بر تن دارند در میان خیل عظیم جمعیت مشتاقان و عاشقان حضرت اباعبدا... آغاز می گردد. جمعیت عزادارانی که کاروان تعزیه خوانان را چون نگینی در بر دارند. شاید یادآور این معنا باشد که اینان مردمانی هستند که به هنگام هجرت امام گرداگرد معشوق بودند و ایشان را تا چند منزل بیرون مدینه بدرقه کردند و این زیبایی خاص و کم نظیری است که با سوز صبح عاشورا ، اشک عزاداران حسینی را نثار قدوم حضرتش می نماید و آوای حسین حسین دوستدارانش ، طنین آوای ملکوتیان سوگوار را تداعی می نماید و امید اینکه همه سوگواران ، مشمول عنایت امام عاشقان و سالار شهیدان واقع شوند و نتیجه اینکه نوع و زمان و مسیر حرکت و چگونگی ترتیب حرکت کاروان ، اسب سواران ، اشترداران، علم داران و راهپیمایی و سینه  زنی و زنجیززنی هیئتیان و مشایعت دیگران ، بر شکوه مراسم می افزاید و در خور اهمیت است. لذا رحمت بی کران و غفران بی پایان خداوند بر مبدعان و بانیان و خلاقان چنین میراث ماندگاری باد.

سخن را کوتاه می کنیم و در گفتارهای بعدی به نکات دیگری اشاره خواهیم داشت.

ارادتمند احسان اله هدایتی فرد.

نظرات  (۱)

  • علی ملائی(بشیری)
  • احسان خوب مثل همیشه . ببخشید خودمونی بدون اقا حاجی سروان پیام دادم جی میل,من و یادشت کن یه پیام بده
    alibashiere@gmali.com

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">