یاد بزرگان تعزیه ی مزینان6/ مرحوم کربلایی عبدالله محمدی مزینان ایفاگر نقش قمربنی هاشم(ع) +عکس :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

کسی در مزینان و منطقه داورزن نیست که خاندان بزرگ محمدی را نشناسد ؛ خاندانی که ره به کاظمین می برند و جد آنان عبدالوهاب که روزگاری از تجار کاظمین عراق بود و به مشهد رفت و آمد داشت در مزینان متوطن می شود و زندگی تازه ای را در این دیار تاریخی آغاز می کند و فرزندانش هریک از ذاکران اهلبیت عصمت و طهارت و تعزیه خوانان عاشورای مزینان می شوند. آن ها ابتدا نقش مخالف خوان را بر می گزینند تا اینکه مرحوم رحمت الله محمدی در سال 1324 در خواب می بیند که لباس سبز برتن کرده و در هیبت قمر بنی هاشم(ع) ایفای نقش می کند از این زمان او نقش شمر را به مرحوم محمدشمشیری می سپارد و بعد از مرحوم ملاحسن حبیب به مدت سه سال عباس خوان عاشورای مزینان می شود و بعد از او برادر زاده اش مرحوم کربلایی عبدالله محمدی این نقش را برعهده می گیرد و به مدت 37 سال در این لباس خادمی آل الله را می نماید...

پیرغلام اهلبیت علیهم السلام ؛ مرحوم کربلایی عبدالله فرزند کربلایی علی اصغر محمدی مزینان درسال 1297 هجری شمسی در خانواده ای که ارادتی خاص به صاحب ولایت حضرت امیر مومنان علی (ع)داشته و دارند و در دارالعارفین مزینان دیده به جهان گشود. چهارسال بیشتر نداشت که از نعمت داشتن مادر محروم شد و تا پایان عمر با برکتش از او به نیکی باد می کرد.

عبدالله ، در سال1317همزمان با حضور متفقین در ایران و جنگ جهانی دوم به خدمت سربازی در پادگان عشرت آباد مشغول شد و بعد از خدمت سربازی برای زیارت عتبات عالیات عازم کربلای معلی و نجف اشرف گردید و از این تاریخ او به عنوان کربلایی عبدالله در مزینان شناخته شد.

صدای رسا و تبحر خاص او در اسب سواری و میدان داری موجب شد تا بعد از عمویش مرحوم رحمت الله محمدی در سال 1327 به عنوان ایفاگر نقش حضرت عباس در مزینان انتخاب شود و علاوه بر تعزیه خوانی در تاسوعا و عاشورا، در مجالس عزاداری نیز به مداحی و نوحه خوانی بپردازد.

وقتی مرحوم حاج علی اصغر محمدی پدر کربلایی عبدالله ؛ علاقه فرزند خود را به تعزیه خوانی دید در همان سال اول که او شروع به خواندن کرد  دو اسب برای روز عاشورا در نظر گرفت و اولین اباالفضل خوانیِ وی مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت.

این خادم قمر بنی هاشم (ع)در کنار مرحوم برادرش حاج محمد حسین محمدی و ملا ابراهیم طالبی مداحی ومرثیه خوانی را ادامه داد و تا سال 1364 علی رغم توانایی در ادامه ایفای نقش حضرت ابوالفضل (ع) آن را به فرزند کوچکش کربلایی رضا محمدی که از سال 60 در عاشورای دهه ی دوم به اجرای نقش می پرداخت و از تبحر خاصی در ایفای نقش حضرت عباس برخوردار است واگذار کرد و با خاطری آسوده از اینکه بعد از او راهش به شایستگی ادامه دارد در سال 1372هجری شمسی به رحمت ایزدی پیوست.

مرحوم کربلایی عبدالله به این شعر منسوب به ناصر الدین شاه علاقه ی بسیار داشت  و اغلب در مجالس سوگواری آن را زمزمه می کرد و به خاطر همین علاقمندی، فرزندش کربلایی حسین محمدی شاعر و ذاکر اهل بیت علیهم السلام هر سال در شب عاشورا آن را به سبک نوحه به یاد پدر به پیشگاه آقا اباعبدالله(ع) تقدیم می دارد:

عشق بازی کار هر شیاد نیست

این شکار دام هر صیاد نیست...

مرحوم کربلایی عبدالله محمدی 1317خدمت سربازی

دهه ی پنجاه

دهه ی شصت

 دهه ی هفتاد

کربلایی رضا محمدی مزینان

  • علی مزینانی

تعزیه

عاشورا

مزینان

مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">