مزینان در محرم 1402 :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

مزینان در محرم 1402

جمعه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۰۵ ق.ظ

مجالس سوگواری محرم سال 1402 هجری شمسی  بازهم با حضور پرشور مردم ولایتمدار مزینان و برپایی مجالس در زادگاه دکترعلی شریعتی مزینانی و شهرهای مختلف برگزار شد.

هیئات بزرگ ابوالفضلی، حسینی، علی اکبری و شاهزاده علی اصغر علیهم السلام از اولین روز محرم، مجالس خود را آغاز کردند و تکایای بیت الرقیه، بیت الزهرا، فاطمیه، حاجی خانی، بالا و میان هرشب میزبان خیل عظیمی از سوگواران بودند.

زیارت عاشورای صبحگاهی از روز اول در هیئت شاهزاده علی اکبر علیه السلام و شبیه خوانی و سینه دوره و دسته جات عزاداری و میهمانی رفتن هیئت ها و سلام به همدیگر از شب ششم دهه ی اول با بازگشت و حضور مزینانی های ساکن در شهرهای دیگر رونق بیشتری گرفت و در شب عاشورا در بازار مزینان و با اجتماع هیئات به اوج خود رسید.

راهپیمایی مدافعان حریم خانواده در دفاع از حجاب و عفاف و روضه های خانگی و نشست های معرفتی با حضور بانوان مزینانی و برگزاری مجالس ویژه ساکنان مرکز سالمندان خیریه حضرت نرجس خاتون(س) مزینان از جمله مجالسی بود که با حضور روحانیون مزینانی و مادحین اهل بیت علیهم السلام در این ولایت برگزار شد.

در مشهد و تهران هیئات خادم الشهدا(منزل حاج غلامرضا صابری) و هیئت متوسلین به امام زمان(عج) و هیئت بنی هاشمی مزینانی ها و مهدیه شرق تهران با برپایی مراسم به مدت پنج و ده شب میزبان مزینانی های مقیم این شهرستان ها بودند.

مراسم شیرخوارگان حسینی به منظور حضور بیشتر مادران مزینانی که به طور معمول از پنجم محرم به زادگاهشان بر می گردند روز هفتم محرم برابر با سه شنبه سوم مرداد ماه  از ساعت ۱۰ صبح در هیئت شاهزاده علی اصغر علیه السلام مزینان برگزار شد.

صبح روز تاسوعا طبق یک سنت دیرینه اعضای هیئت ابوالفضلی مزینان با حضور در روستای غنی آباد همراه با عزاداری متحد مشترک از مردم فهیم این روستا دعوت کردند تا در مراسم عاشورا با آنها همراه شوند. هیئت شاهزاده علی اکبر علیه السلام مزینان نیز در اقدامی نو و برای اولین بار آیین تجلیل از پیرغلامان و خادمان و خیرین نیکوکار و اصحاب رسانه را در ظهر این روز همراه با مجلس نوحه خوانی وسوگواری برگزار کرد.

مراسم روز عاشورا اوج همدلی و تجلی تعصب و ولایتمداری مردم مزینان است و مزینانی های ساکن در این کره خاکی به هر طریقی خود را در این روز به مزینان می رسانند تا با حضور در مجلس تعزیه و نخل گردانی با خانواده خود به و در کنار آنها به عزاداری بپردازند مراسم امسال با یک تغییر بزرگ در مسیر نخل برگزار شد که پس از روزها تبادل نظر بین خادمان و گردانندگان نخل و جلسه هم اندیشی در هیئت علی اکبری، آیین نخل گردانی به دلیل خطرات و موانع متعدد و طولانی راه از همان مسیر رفت به میدان عاشورا برگشت.

عطش گرمای شدید مردادماه با تدبیر و مجاهدت جوانان مزینانی و توزیع آب و شربت در مسیر و تا آخرین لحظات پایانی تعزیه تاریخی عاشورا برطرف شد و فرزندان تعزیه خوان پیشکسوت زنده یاد حاج حسن ناطفی با نصب مه پاش بر روی سقف جایگاه عزاداران در میدان عاشورا این شیرینی را بیشتر کردند.

یازدهم محرم نیز با تغییر در ساعت برگزاری و انتقال مراسم خیمه سوزان و حرکت اسرا به بعد از ظهر باشکوه خاصی در این دیار عشق و عرفان برگزار شد.

حدود نیم قرن است که در بیستم محرم تعزیه دهه ی دوم با هنرنمایی جوانان و تکرار مراسم عاشورا برگزار می گردد و امسال نیز این مراسم با آیین نخل گردانی در ابعاد نخل سبک و کوچک تر و تعزیه خوانی تا غروب روز دوشنبه شانزدهم مرداد 1402 برگزار گردید.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">