مزینانی پژوهشگر دفاع مقدس: دستیابی به یک روایت مطلق از دفاع مقدس امکان­‌پذیر نیست :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

دستیابی به یک روایت مطلق از دفاع مقدس امکان­‌پذیر نیستمحقق و پژوهشگر دفاع مقدس گفت: اگر در تاریخ‌نگاری دفاع مقدس تمام اسناد جنگ هم در اختیار مورخان قرار بگیرد باز هم دستیابی به یک روایت مطلق امکان­پذیر نیست؛ زیرا افراد در دوران­‌های مختلف صرفاً بیانگر کمال عصر خود هستند و نمی‌­تواند روایتی برای نسل­‌های آینده ارائه بدهند.


به گزارش شاهدان کویرمزینان ، به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس نشست علمی با هدف ارائه طرح پژوهشی «راهبردهای تدوین تاریخ جنگ، تجربیات جهانی و الزمات دفاع مقدس» با حضور «سید علی مزینانی» محقق و پژوهشگر دفاع مقدس، پژوهشگران عرصه دفاع مقدس استان خراسان رضوی و جمعی از مورخان امروز در بنیاد پژوهش­‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

سید علی مزینانی در این نشست اظهار داشت: در بحث تاریخ‌­نگاری ظرفیت و ابزاری که از گذشته در اختیار داریم محدود است؛ لذا تنها کاری که باید انجام بگیرد این است که این ابزار را تا حد زیادی گسترش بدهیم.

وی افزود: کار تاریخ، شناسایی انسان است. در تاریخ بعضی خلاها وجود دارد که مورخ با تخیل باید آن را پُر کند. «تخیل مورخانه» وقتی مؤثر است که مورخ بر اسناد و منابع زیادی اشراف داشته باشد و همین اشراف مجوزی برای استفاده او از «تخیل مورخانه» خواهد بود.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت تاریخ نگاری دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگر روزی تمام اسناد جنگ در اختیار مورخان قرار بگیرد باز هم دستیابی به یک روایت مطلق امکان­‌پذیر نیست؛ علت این امر هم این است که هر نسلی با استفاده از قوه عقلانی خود از هستی یک برداشت دارد.

مزینانی تصریح کرد: در تاریخ نگاری دفاع مقدس هیچگاه به دنبال روایت نهایی نباشید. به علت ماهیت‌پذیری هستی که در آن قرار داریم؛ هر کس می­‌تواند کمال عصر خود باشد و نمی­‌تواند روایتی برای نسل‌­های آینده ارائه بدهد. افراد در دوران‌­های مختلف صرفاً بیانگر کمال عصر خود هستند.

وی در پایان گفت: فقط در صورتی می­‌توان به روایتی مطلق از تاریخ دفاع مقدس برسیم که به یک قوه فوق عقلانی دست پیدا کرده باشیم.

در این نشست پژوهشگران و مورخان ابهامات خود را در خصوص طرح «راهبردهای تدوین تاریخ جنگ، تجربیات جهانی و الزمات دفاع مقدس» بیان کردند و «سید علی مزینانی» آن­ها را پاسخ داد.

این نشست با مشارکت مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و سازمان کتابخانه‌­ها، موزه‌­ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد.

منبع ؛خبرگزاری دفاع مقدس

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

  • علی مزینانی

شاهدان کویر

مزینان

مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">