اعتراض کشاورزان و نمایندگان قنات مزینان به عدم ثبت آن در فهرست ملی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

🔴نمایندگان قنات مزینان:
اگر قنات نبود کاروانسرایی هم وجود نداشت


بسیار خوشحالیم که کاروانسرای مزینان ثبت جهانی شد و این را به فال نیک برای مزینان می دانیم اما باید بدانیم کاروانسرا بیشتر بخاطر وجود قنات در آن قسمت در زمان صفوی احداث شده حال اینکه این قنات هزار ساله هنوز ثبت ملی یا حتی استانی نشده چه برسد به ثبت جهانی!

نامه ها دادیم درخواست ها کردیم از شورای عزیز و ریاست وقت که خود را متعهد به پیگیری مطالبات قنات می‌دانند. درخواست مالکین و نمایندگان قنات مزینان به کجا رسید؟ حتما ریاست عوض شده در خواستی ثبت نشده لیکن از همین رسانه عمومی مزینان خواستار پیگیری ثبت ملی شدن قنات مزینان هستیم .

حیات مزینان به بودن قنات مزینان بستگی دارد.

💠نمایندگان قنات مزینان

✍️درخواست کشاورزان و نمایندگان قنات برای ثبت ملی و جهانی این شاهرگ حیاتی مزینان مطالبه ای به حق و چندین ساله است که علی رغم شعارهای مقامات شهرستانی و استانی و کشوری به خصوص در مسند جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی مبنی بر حمایت و ثبت آن هنوز به سرانجام نرسیده و امیدواریم با پیگیری شورای اسلامی و دهیاری به زودی محقق شود.

همان گونه که در متن خواسته نمایندگان قنات اشاره شد قدمت این کاروانسرا به چهارصد سال پیش بر می گردد اما قنات عمری چندین هزار ساله و ریشه در تاریخ اهورایی و باستانی این کهن دیار دارد که تعداد حلقه ها و کاریزها و مادرچاه آن برابری می کند با چندین قنات مطرح در سراسر کشور و عجیب است که هر موقع سخن از قدمت و اصالت و بزرگی این یادگار آریایی می شود نام قنات قصبه گناباد هم در کنار آن ذکر می گردد اما گنابادی ها به آرزوی خود رسیده اند و نامه نگاری ها و درخواست نمایندگان قنات مزینان در پیچ و خم اداری گرفتار است و شاید هم  هیچ نامه و درخواستی به مراکز ملی و بین المللی و حتی استان ارسال نشده باشد.

برای آشنایی بیشتر و یادآوری بد نیست که اشاره کنیم: « طول قنات ۱۷ کیلومتر حلقه کاریز  و دارای ۱۲۷لیتر در ثانیه آبدهی شیرین و گوارا است که سیصد متر جلوتر از مظهر قنات تبدیل به دو نهر علیا(بالا)، سفلی(پایین) می شود و یکی از طولانی ترین قنات های موجود در کشور است و دارای ۱۹۷ و برخی ۲۵۰ حلقه چاه ذکر کرده اند که به وسیله نقب های زیر زمینی به هم متصل شده اند.
.
عمق مادر چاه آن ۱۴۰ متر می باشد و با توجه به اینکه متوسط عمیق ترین مادر چاه های قنات های موجود در کشور ۱۲۰ متر است؛ از این حیث نیز قنات مزینان از قنات های استثنایی کشور است.

💎این قنات ۴۰۰ هکتار اراضی زراعی را تحت پوشش آبیاری قرار داده است....»

 

شاهدان کویر مزینان در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/sh_mazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">