یادنامه بزرگان تعزیه مزینان/بخش هجدهم/حاج فرج اله جعفری مزینانی ایفاگر نقش حضرت علی اکبر(ع)در عاشورا :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

✍️نوشتن از خاندان جعفری نیاز به شرح و توصیف ندارد چون آنها در عمل برای مردم شناخته شده اند و مزینانی ها با این ولایتمداران و خانواده پر فضیلت آشنا هستند.

🔹و باز تأکید می کنیم به وجه تسمیه نام پاک مزینان که معنا می شود به زادگاه دانشمندان و اندیشمندان و این خاندان یعنی جعفری ها ریشه در علم و آگاهی و مرامشان حسینی و محل تحصیل هریک مکتب جعفری است که برخوردار از علم و دانش و ارادت به آل الله می باشد.

🔹پیش از این در باره بزرگ خاندان جعفری آموزگار و معلم قرآن و تعزیه خوان پیشکسوت زنده یاد استاد حاج محمد جعفری توضیحاتی ارائه شد و اکنون سخن از خلف صالح او یعنی حاج فرج اله است انسان وارسته و خوش اخلاقی که احدی از مصاحبت با وی و البته تمام برادرانش هرگز خسته نخواهد شد.

🔹چنین روایت شده که زنده یاد حاج محمد فرزند فرج اله بار سفر بسته و برای زیارت بارگاه اربابش که عمری نوکری او را با افتخار در کارنامه خویش دارد راهی کربلا شده و همگان می دانند در دهه ی30 تنها وسیله نقلیه؛ شتر و یا اسب و استر بوده که در نتیجه مدت ها طول می کشیده است و با بازگشت از  این سفر حاج محمد پدر خود را از دست می دهد و چون دوم آبان 1334 خداوند دومین پسر بعد از علی را  به او عطا کرده برای ماندگاری نام پدر اسم او را انتخاب می کند همچنان که خودش این ارثیه را دارد و نام پدر بزرگش را به یادگار از پدر گرفته است.

🔹فرج اله تا سوم ابتدایی را در مدرسه کوچه سرهنگ (شریعتی6 فعلی) و سه سال بعد تا ششم ابتدایی در مدرسه ی تازه تاسیس امیرشاهی (شیخ قربانعلی شریعتی) به تحصیل مشغول می شود و خود او می گوید:
-ما دانش آموزان کوچه سرهنگ خودمان برای ساختن مدرسه امیرشاهی خشت می بردیم تا زودتر بنای آن درست شود.

🔹پس از پایان دوره ی ابتدایی به علت نبود دبیرستان در مزینان جهت ادامه تحصیل به سبزوار مهاجرت و تا پایان سوم متوسطه ان زمان در دبیرستان ابن یمین و پس از آن راهی تهران شده و پس از اخذ مدرک چهارم متوسطه از دبیرستان دهخدای تهران به استخدام نیروی هوایی ارتش در آمد.

🔹او با آنکه به استخدام یگان نظامی در آمده اما از تحصیل دست بر نمی دارد و دوره یازدهم و دوازدهم را در پایگاه هوایی  بوشهر به پایان می رساند و در آن مقطع دانشگاه های تهران به علت انقلاب فرهنگی بسته و ادامه ی تحصیل و ورود به دانشگاه امکان پذیر نبود و پس از آن با جنگ هشت ساله مواجه و تا پایان جنگ تحمیلی توفیق خدمت و افتخار 50 ماه حضور در مناطق عملیاتی را دارد .

🔹فرج اله یکی از خاطرات به یاد ماندنی در دوران جنگ را ملاقات با شهید عباس بابایی در پایگاه امیدیه و شهید ستاری در رادار های تاکتیکی می داند که مصاحبت با آنها را هرگز از یاد نمی برد.

🔹او که شایستگی اش از نگاه امرای ارتش مخفی نمانده بعد از جنگ به سازمان عقیدتی سیاسی در ستاد مشترک این نیرو منتقل می شود و با مدرک کاردانی و 31 سال خدمت صادقانه اول خرداد  سال 1385 به کسوت بازنشستگی نائل می گردد.

از جهاد تا شهادت خوانی

...✍️اما هنر تعزیه خوانی حاج فرج اله جعفری مزینانی با ایفاگری نقش حضرت سکینه(س) از شش سالگی اش آغاز می شود و همراه با پدرش که زینب خوان عاشورای مزینان بود و او نیز این هنر آیینی را از پدر که در نقش حضرت علی اکبر و سلطان قیس شبیه خوانی می کرد به ارث برده در تعزیه مزینان گل می کند و پس از آن تا سال 1345 همراه با تعزیه خوانان بزرگ مزینان در مجالس شبیه خوانی حاضر و تعزیه های جناب مسیب و مسلم و طفلان مسلم  ، حضرت ابوالفضل و علی اکبر را در تکیه بالا اجرا می کنند.

🔹اواخر دهه ی چهل با همراهی جمعی از جوانان مزینانی و به خصوص جوانان ساکن کوچه ی سرهنگ از جمله برادرش مهندس حاج علی و پروفسور مهدی شریعتی(مقیم آمریکا) و مرحوم حاج حبیب حسینعلی و شادروان حاج عبدالحسین همت آبادی و... در بر پایی تعزیه دهه ی دوم نقش موثری داشت هرچند پس از پیوستن به ارتش یک دهه از تعزیه خوانی دور می شود اما سال 1359 با دعوت بزرگان به میدان می آید و از همان سال بدون وقفه نقش حضرت علی اکبر(ع) را در دهه ی دوم ایفا می کرد که تا سال 1373 ادامه داشت و در این مقاطع نقش های حضرت قاسم و غلام عابس را در عاشورا اجرا می کند تا اینکه بنا به درخواست مردم و نظر کارگردان تعزیه نقش حضرت علی اکبر(ع) را سال 1373 از زنده یاد حاج احمد صدیقی تحویل و به طور رسمی و با آداب و سبک و نوای خاص او که خودش خالق این سبک بود را تا سال 1386 همراه با زنده یاد حاج اکبر ملایی(ام لیلا) ایفا می کند و  از سال 1386 و در اوج هنرش آن را به فرزند خلف خود مهندس جواد جعفری سپرد.
 

🔹حاج فرج اله مدعی است که تعزیه اربعین را اولین بار همراه با زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری در مزینان به نمایش گذاشتند و مرحوم عسکری خود نقش امام سجاد(ع) را برعهده گرفت و از آن پس این تعزیه با هنرنمایی مرحومان حاج حبیب اله رفیعی، کربلایی ابراهیم ولیعهد و عبداله شمشیری به تثبیت رسید.

👈این ذاکر با اخلاص مزینانی از همان دوران نوجوانی در مجالس به ذکر مداحی و نوحه خوانی و مرثیه سرایی اهل بیت(علیهم السلام) پرداخته و معلمی و مربی گری قرآن در ارتش و نیز سالهای متمادی به ویژه در شب های ماه مبارک رمضان مداحی و دعا خوانی در مهدیه شرق تهران(مزینانی ها) را از افتخارات خود می داند و تاکنون این فعالیت نیز ادامه داشته و معتقد است تمام شناختش از دین اسلام و اعتقاد خود و فرزندانش از همین مجالس امام حسین(ع) به خصوص تعزیه است که امروز به عنوان یک اثر ماندگار در فرهنگ مزینان ثبت و ضبط است.

حاج فرج اله و حاج علی جعفری دو فرزند عاشورایی حاج محمد جعفری در میدان عاشورای مزینان...

والدین استاد حاج فرج اله جعفری که هردو از خادمان اهل بیت علیهم السلام و مربیان قرآن در مزینان بودند

 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">