تعزیه در مزینان/ گزارش تصویری از مجلس شبیه خوانی جناب مصیب :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) مراسم تعزیه خوانی در مزینان از اولین روز ماه محرم آغاز و در روز عاشورا با برگزاری بزرگترین تعزیه ی میدانی در خراسان رضوی به اوج خود می رسد.

به گزارش شاهدان کویر مزینان؛ دیار تاریخی و دارالعارفین مزینان با مردمانی ایمانی و متعصب به دین و مذهب دارای فرهنگ و آداب خاصی است که ریشه در باستانی بودن این سرزمین دارد در گذشته جشن سره، جشن نوروز و سیزده بدر ،  رقص اسب چوبی در عروسی ها و ... رایج بوده که البته برخی هنوز هم به صورت نه چندان جدی ادامه دارد.تعزیه خوانی و نخل گردانی یکی دیگر از آیین ها و مناسک رایج این سرزمین است که از دیرباز همراه با نمادهای خاصی اجرا می شده و همچنان با شور و حرارتی وصف ناپذیر ادامه دارد و بعضی تعزیه ها و برنامه های نمایشی مذهبی با خلاقیت فرزندان مزینانی مانند مراسم روز یازدهم و کاروان اسرا و ورود نمادین امام رضا(ع) به مزینان در قالب آیینی نو به وجود آمده و با استقبال خوبی روبرو شده است.

بهار تعزیه مزینان در دهه ی اول محرم است که از نخستین روز ایام سوگواری امام سوم شیعیان با اجرای شبیه خوانی و تعزیه ؛مسلم بن عقیل(ع)، دو طفلان مسلم ، مصیب ، حضرت علی اکبر و حضرت عباس علیهم السلام و...آغاز می شود و در عاشورا با برگزاری بزرگترین تعزیه ی میدانی در استان و شاید کشور به اوج خود می رسد مراسمی که از آغازین ساعات صبحگاهی با سینه زنی سنتی و آیین نخل گردانی شروع می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد و عزاداران حسینی حتی میهمانانی که از شهرها و روستاهای مختلف و یا از کشورهایی که وصف این تعزیه را شنیده اند همراه با مردم مزینان تا آخرین لحظه در این مراسم حضور دارند.

قصد ما در این مقال معرفی این رسوم به صورت نوشتاری نیست و در بخش های قبلی و با عناوین محرم در مزینان و از حدیره تا باغستان به آن پرداخته ایم و تنها به خاطر یاد آوری این چند خط تقدیم شد.

امسال نیز مجالس شبیه خوانی و تعزیه خوانی در مزینان به طور کامل اجرا شدکه در ادامه تصاویر آن از نگاه دوربین هنرمند عکاس مزینانی تقدیم می گردد.

برای دیدن تصاویر بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید...


تعزیه جناب مصیب

عکس / محسن مزینانی عسکری

محسن مزینانی

به جمع شاهدان کویردر تلگرام بپیوندید: https://telegram.me/shahedanemazinan


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">