کاروانسرای تاریخی مزینان در مسیر ثبت جهانی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

🔹به گزارش شاهدان کویر مزینان؛ ارزیابان کمیته میراث جهانی یونسکو اعزامی از ایکوموس جهانی، دوشنبه دوازدهم مهرماه 1400با حضور در زادگاه دکتر علی شریعتی مزینانی به بررسی فنی و کارشناسی کاروانسرا‌ی تاریخی شاه عباسی مزینان یکی از مهمترین آثار باستانی غرب خراسان رضوی پرداختند.


🔹موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی  در خصوص حضور این کارشناسان گفت: ارزیابان یونسکو برای بررسی 7 کاروانسرا‌ی تاریخی خراسان رضوی از ۱۱ مهرماه جاری به استان سفر کردند که در این سفر به ارزیابی فنی و کارشناسی سه اثر تاریخی غرب خراسان رضوی نیز پرداختند.

🔹وی این کاروانسراها را شامل کاروانسراهای مزینان معروف به شاه عباسی در داورزن، مهر در جاده سبزوار به شاهرود، زعفرانیه در سبزوار، فخرداوود در مشهد، عباس آباد در تایباد، فخرآباد در بجستان و رباط شرف در سرخس اعلام کرد.

🔹کاروانسرای مزینان، که پیش از این ثبت ملی شده بود از مدتها قبل مراحل نامزدی و انتخابی برای ثبت جهانی یونسکو را، پشت سر گذاشته است.

🔹بنا به گفته دکتر محمد عبداله زاده ثانی مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی داورزن دیدگاه ارزیابان یونسکو در مورد ثبت این کاروانسرا و روستای مهر در فهرست جهانی، مثبت بود و نتایج نهایی ثبت کاروانسراهای واجد شرایط در میراث جهانی یونسکو، در مرحله بعد (تیر ۱۴۰۱) اعلام خواهد شد.

🔹وی افزود: طی ماههای گذشته برای آماده‌ سازی این ۲ کاروانسرا جهت حضور ارزیابان ثبت جهانی، اقدامات پاکسازی، حفاظتی و مرمتی با مشارکت فرمانداری، بخشداری، دستگاه های اجرایی، شوراهای اسلامی و دهیاری روستاهای مهر و مزینان، انجام شده بود.

🔹گفتنی است حدود 56 کاروانسرا در کل ایران ثبت میراث جهانی خواهد شد که 7 کاروانسرا سهم خراسان است که از این تعداد، سه کاروانسرای مهر، مزینان و زعفرانیه متعلق به شهرستان های داورزن و سبزوار در غرب خراسان رضوی هستند.

🔹دیار تاریخی مزینان علاوه بر این کاروانسرا دارای آثار تاریخی دیگری از جمله ؛مساجد قلعه پایین و جامع مزینان، تپه بلقوز، قنات، آب انبار و یخدانهای قدیمی، مدرسه علمیه، مزار پیر پاک، قلعه امین آباد و اسماعیل آبادو... می باشد که بعضی از آنها به همراه بافت کلی روستا در سال 1382 ثبت آثار ملی شده اند که بی تردید این آثار و به ویژه کویر بکر و وسیع آن و همچنین راه باستانی ابریشم می تواند در جذب توریست و صنعت گردشگری سهم به سزایی را در منطقه ایفا کند .

🔹آیین نخل گردانی عاشورای مزینان نیز در سال 1399 در فهرست آثار ملی و میراث فرهنگ ناملموس به ثبت رسید.

 

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">