پیام تسلیت خانواده شریعتی به مناسبت درگذشت ناصر میناچی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

ناصر میناچی درگذشت

   خانواده دکتر علی مزینانی  شریعتی به مناسبت درگذشت ناصر میناچی از بنیان گذاران حسینیه ارشاد و مدیر اخیر آن، پیام تسلیتی منتشر کرد.

 متن این پیام تسلیت که در صفحه فیس بوک احسان مزینانی شریعتی منتشر شده است، بدین شرح است:


«دکتر ناصر میناچی، از بنیان‌گذاران حسینیه ارشاد و یاران وفادار دکتر علی شریعتی، و از حقوق‌دانان مبرز تهیه‌ کننده‌ی پیش‌نویس قانون اساسی دوران انقلاب و وزیر ارشاد ملی در دولت موقت زنده‌یاد بازرگان، صبح روز شنبه از پی تحمل دورانی بیماری، از میان ما رفت.
دکترمیناچی در زمان فعالیت دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد (که از ۱۳۴۳ توسط زنده‌یادان محمد همایون، ع. علی‌آبادی و میناچی با هدف فعالیت روشنگرانه‌ی دینی تاسیس شده بود)، با حمایت خود از آن معلم، در اوج جوّسازی تبلیغاتی قشریون مذهبی و مسئولین نظام سیاسی گذشته، نقش ارزنده‌ای در تاریخ حیات نواندیشی اسلامی ایفا کرد و بدینسان، نهاد حسینیه به نهضت ارشاد تبدیل شد و آن ساختمان به جنبش سراسری خانه‌های مردم.
از پی تعطیلی ارشاد از سوی ساواک در ۱۳۵۱، وی مدیریت این مؤسسه را، که در دوران انقلاب بازگشایی شد، تا کنون بر عهده داشت؛ و توانست با پشتکار خود استقلال و استمرار این نهاد را حفظ و تضمین کند و هر از چندی، برای روشنفکران مسلمان فرصت ابراز دیدگاه‌های خویش را در این نهاد به‌رغم همه‌ی محدودیت‌های موجود فراهم سازد.
زنده‌یاد میناچی وصیت کرده بود تا در صحن حسینیه ارشاد دفن شود و برای انتقال مزار دکترشریعتی به ارشاد نیز جایگاه و یادمانی بنا نهاده و تدارک دیده بود.
خانواده و بنیاد فرهنگی دکترعلی شریعتی فقدان ایشان را به بازماندگان، خانواده محترم و دوستان همفکر، تسلیت می‌گوید و برای علوّ درجه و آرامش روح او از‌ خداى متعال طلب مغفرت و آمرزش می‌کند.
تهران، شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲»

خاطرات ناصر میناچی از آخرین دیدار با شریعتی

در سمینار «شریعتی؛ دیروز، امروز، فردا» در سی‏‌امین یادمان دکتر علی شریعتی در خرداد سال 86 که با حضور چهره‌‏های علمی و سیاسی در حسینیه ارشاد برگزار شد، ناصر میناچی از آخرین دیدار خود با دکتر علی شریعتی خاطره‌ای تعریف کرد. این سمینار با حضور چهره‌‏هایی همچون مرحوم عزت‌‏الله سحابی، محمد ملکی، حسین رفیعی، احسان شریعتی، سوسن شریعتی، فاطمه گوارایی و جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان در حسینیه ارشاد برگزار شد، و در ابتدای آن «ناصر میناچی»، سخنرانی کرد. مدیر موسسه حسینیه ارشاد و از نزدیکان شریعتی به آخرین شب زندگی او اشاره کرد و گفت: آن شب در اتاق کوچک زیر شیروانی با هم نشسته بودیم و از محنت‌‏ها و غم‌‏های یکدیگر با هم گفت‌‏وگو می‌‏کردیم. این گفت‌‏وگو به قدری دردناک بود که من و مرحوم شریعتی با هم اشک می‌‏ریختیم. وی افزود: شریعتی در آخرین شب زندگی‌‏اش از دوستانی که به ظاهر دوست اما در واقع دشمن بودند، صحبت کرد. وی از یکی از روزنامه‌‏ها گله داشت که چرا برخی مقالاتش را به گونه‌‏ای چاپ کردند که القا شود، شرط آزادی دکتر از زندان چاپ آن مقالات بوده است. میناچی تصریح کرد: حق دکتر شریعتی این بود که امروز در ایران کنار مرقد مطهر امام رضا(ع) دفن شده بود اما این مساله که از وصایای ایشان است، هنوز محقق نشده و جای تاسف دارد.

اجمالی از زندگی ناصر میناچی بنیانگذار حسینیه ارشاد

ناصر میناچی خاطره ای از آخرین شب زندگی نقل کرده بود آن شب در اتاق کوچک زیر شیروانی با هم نشسته بودیم و از غم ‏های یکدیگر با هم گفت ‏وگو می ‏کردیم. این گفت ‏وگو به قدری دردناک بود که من و مرحوم شریعتی با هم اشک می ‏ریختیم.

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، ناصر میناچی، یکی از بنیانگذاران حسینه ارشاد امروز درگذشت و نصحیت کرد او را در کنار مرحوم همایون دیگر بنیانگذاران حسینه ارشاد دفن کند.
یاد حسینیه ارشاد با نام علی شریعتی گره خورد است که در وقت حیاتش مهر خود را بر صفحه روزگار زد.
علاقمندان بسیاری را با سخنان آتشین و انقلابی خود  جذب انقلاب کرد.
ناصر میناچی را خیلی ها به عنوان وزیر تبلیغات و جهانگردی دولت موقت مهدی بازرگان می شناسند. وزارتخانه ای که امروز نام فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی را دارد.
او که متولد 1310 بود، سال 1343  در کنار محمد همایون و عبدالحسین علی آبادی سنگ بنای حسینیه ارشاد را گذاشت.
آنها می خواستند این مکان، جایی برای معرفی اسلام واقعی باشد و شهید مرتضی مطهری که در جریان تاسیس آن بود، از همان ابتدا همکاری خود را با این حسینیه آغاز کرد.
بعد از پیروزی انقلاب که حسینیه ارشاد بازگشایی شد، میناچی مدیریت آن را برعهده گرفت و فقط زمانی که به عنوان وزیر تبلیغات و جهانگردی منصوب شده بود، بر این مجموعه مدیریت نمی کرد.
حسینیه ارشاد همزمان با بازگشایی،محل برگزاری جلسات تدوین پیش نویس قانون اساسی بود که میناچی هم یکی از اعضای این شورا بود و همه این خاطرات در کنار اتفاقات مهم دوران فعالیت این حسینیه را در قالب کتابی با عنوان «تاریخچه حسنیه ارشاد» نوشته و منتشر کرد.
میناچی از دوستان دکتر علی شریعتی هم بود و یک بار در سمیناری که برای یادبود او برگزار شده بود، به آخرین شب زندگی او اشاره کرد و گفت: «آن شب در اتاق کوچک زیر شیروانی با هم نشسته بودیم و از محنت ‏ها و غم ‏های یکدیگر با هم گفت ‏وگو می ‏کردیم. این گفت ‏وگو به قدری دردناک بود که من و مرحوم شریعتی با هم اشک می ‏ریختیم.»
*اولین آشنایی میناچی و شریعتی
اولین بار سال 1346 بود که در سخنرانی محل موقت حسینیه پدر دکتر شریعتی مرحوم استاد شریعتی سخنرانی می کرد و آنجا من را به دکتر شریعتی معرفی کردند بعد از آن جلسه در حدود نیم ساعت با هم صحبت کردیم و هر دو همدیگر را کاملا درک کردیم و پیمان بستیم که راه جذب و جلب جوانانی را که سرگردان شدند بیابیم. افکار مادی گرایی و اندیشه الحادی بسیار رایج شده بود و کتاب های زیاد ترجمه شده در دسترس جوانان بود این جوانان که در گیر فلسفه های وارداتی بودند به سراغ ما نمی آمدند و از سوی دیگر سنتی ها هم دیگه سراغ ما نمی آمدند.
شریعتی می گفت ما نسل واسط این دو طیف را می خواهیم. جوانانی که  با سنتی ها میانه ای ندارند و نه می توانند دیدگاه های الحادی ماتریالیسم را بپذیرند ما با این نسل کار داریم.


  • علی مزینانی

نظرات  (۱)

  • بهمن آباد خبر
  • سلام
    برای شادی روح این مرد پر خاطره و خدمتگزار صلوات می فرستیم.

    پاسخ ما
    باسلام وعرض ادب
    اللهم صل علی محمد و آل محمد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">