/واکاوی اندیشه نیهیلیسم/ آیا می‌شود بدون هیچ باوری هم زندگی کرد؟ مزینانی پاسخ می دهد :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ سعید شریعتی مزینانی، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی مشهد در گفت وگو با ایسنا- منطقه خراسان، به معادل واژه نیهیلیسم در فارسی به معنای هیچ‌انگاری و نیست انگاری اشاره و خاطر نشان کرد: این تفکر که با نام نیچه گره خورده، می‌تواند در سطوح و لایه‌های مختلف فلسفی و هستی‌شناختی، مابعدالطبیعی، معرفت‌شناختی، اخلاقی و سیاسی معانی متفاوتی را دارا باشد.

وی با یادآوری این مطلب که این نوع گرایش‌ها عموما در بین لایه‌های جوان اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: اگر بخواهیم به دنبال دلیلی بگردیم باید به نظام اجتماعی اشاره کنیم. قبل از آن باید مشخص کنیم که چه تعریفی از نظام اجتماعی داریم. نظام به معنی حکومت و نهادهای رسمی در جامعه نیست بلکه منظور نهادهای فرهنگی و اجتماعی کننده در جامعه هستند سازمان‌هایی که وظیفه‌شان انتقال معانی ( در یک تلقی کلی) به جامعه است.

شریعتی خاطر نشان کرد: وقتی که نظام اجتماعی نمی‌تواند انجام مناسک دینی را توجیه کند فرد با این سؤال مواجه می‌شود که چرا باید آنها را انجام دهد و در بین برخی از افراد نوع دیگری از دینداری جایگزین می‌شود و یک نوع دینداری شخصی، تجربی و حسی به وجود می‌آید و فرد بر مبنای فهم خود از دین، عمل می‌کند.

وی اظهار کرد: وقتی سؤالاتی برای فرد در زندگی به وجود می‌آید از این دست که نقش دین در زندگی چیست؟ اساسا چرا باید دیندار بود؟ مگر نمی‌شود بدون دین هم خوب زندگی کرد؟ باید توجه داشت که نظام فرهنگی نتوانسته نقش دین را به جامعه بپذیراند.

در نیهیلیست نامیدن این افراد مراقب باشیم 


شریعتی با بیان اینکه باید دید کسانی که خود را هیچ‌گرا می‌دانند آیا واقعا براساس مبانی این تفکر، هیچ‌گرا به شمار می‌آیند یا نه، اظهار کرد: برخی از افراد نسبت به سیستم‌هایی که فعلا موجود است بی‌باور یا بیگانه می‌شوند. در اینجاست که باید میان نیهیلیسم منفعل و نیهیلیسم فعال تفکیک قائل شویم. در نیهیلیسم منفعل، پوچی به همه زندگی و هستی فرد سیطره می‌یابد و فرد پوچ‌گرا هیچ بدیلی را برای سیستم موجود نمی‌یابد.  

این استاد علوم اجتماعی با بیان اینکه باید میان نقد و هیچ‌انگاری تمایز قائل شویم یادآور شد: باید در نیهیلیست نامیدن این افراد مراقب باشیم، زیرا برخی افراد باورشان را به یک موضوع خاص از دست می‌دهند به طور مثال فردی باورش را به دموکراسی از دست می‌دهد و یا کسانی از جامعه حاضرنیستند از طریق نظام‌های رسمی به انجام برخی شعائر اخلاقی در جامعه بپردازند؛ من در مورد اینکه این افراد را نیهیلیست بدانیم تردید دارم.
وی در ادامه به نیهیلیسم فعال اشاره کرد و افزود: در این نوع تفکر از پوچ‌گرایی، فرد به شیوه زندگی سیاسی، اخلاقی و یا ارزشی موجود بی‌باور می‌شود و در صدد ایجاد نوعی نظام بدیل برای نظام موجود برمی‌آید. در خصوص عوامل گرایش به نیهیلیسم، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی مشهد با بیان اینکه باید دید معانی وارزش‌ها چگونه در جامعه بازتولید می‌شوند، عنوان کرد: در هر جامعه‌ای چارچوبی از معانی و قواعد عمل وجود دارد که در جامعه مذهبی مانند جامعه ما بیشتر از مذهب نشأت می‌گیرد. البته باید پرسید که چطور می‌شود افرادی از جامعه باورشان به آن چارچوب‌ها را از دست می‌دهند؟ در پاسخ باید گفت مسئله این است که چارچوب‌ها و معانی ارزشی در جامعه و در میان نسل‌های مختلف بازتولید نشده است. ریشه این بی‌باوری را باید در درونی نشدن ارزش‌ها بدانیم.وی ادامه داد: در این جاست که ریشه این بی‌باوری را باید در درونی نشدن ارزش‌ها در شخصیت فرد دانست و زمانی که فرد نقطه ارجاعی در رفتار، مناسبات و قضاوت‌ها برای خود نمی‌یابد همه این معانی برای فرد فرو می‌ریزد. باید این نکته را در نظر داشت که یکی از کارکردهای دین توجیه و توضیح است، به این معنا که به طور مثال دروغ نمی‌گوییم چون راستی را موجه می‌دانیم.عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی مشهد با اشاره به اندیشه لائیک و بی‌باوری و نیهیلیسم مذهبی تأکید کرد: البته باید توجه داشت که یک فرد لائیک ممکن است به لحاظ مذهبی لائیک باشد اما در حوزه اجتماعی یک شخصیت کنشگر و فعال باشد. در واقع لائیک بودن می تواند تنها یک وجهی از زندگی فرد باشد. وی به دلایل دیگر هیچ‌انگاری اشاره کرد و افزود: برای جامعه‌ای در حال تغییر مانند جامعه ما که تجربه تحولات عمیقی را دارد و در معرض جهان‌های فرهنگی متفاوت قرار می‌گیرد، تماس با دیگر فرهنگ‌ها گاهی باعث زیر سؤال رفتن باورهای فرد می‌شود. در این صورت سیاست گذاران فرهنگی باید به موضوعاتی از قبیل آئین‌ها و کیش‌های جدید مانند شیطان‌پرستی، اندیشه‌های لائیک و نیهیلیسم حساس باشند.

شریعتی تصریح کرد: اساسا با تحلیل تاریخی این تفکر در می‌یابیم که هیچ‌انگاری می تواند تعبیری کاملا اجتماعی و دارای ریشه‌های جامعه شناختی باشد . بنابراین نوع تربیت افراد در این تفکر بسیار مهم است، همچنین نقش محل‌های اجتماعی از جمله خانواده‌، مدرسه، محل زندگی، نهادهای مذهبی مانند مسجد و کلیسا و ... آموزش و پرورش و رسانه شایان توجه است.

ایدز را ندیدیم و امروز به معضل تبدیل شد 


عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی مشهد اظهار کرد: در جامعه ما پوچ‌گرایی در حوزه مذهب بسیار قابل تأمل است. وی در مورد اینکه جوانان نوعی دینداری شخصی را ترجیح می‌دهند اذعان کرد: بسته به این دارد که از چه موضعی به این مسئله نگاه می‌کنید. من به عنوان یک جامعه‌شناس برایم مهم است که دین آثار اخلاقی واجتماعی داشته باشد.

وی ادامه داد: آنجا که همه چارچوب‌ها فرو می‌ریزد و هر گونه معنایی برای فرد از دست می‌رود، هرج و مرج اخلاقی و اجتماعی اتفاق می‌افتد و هیچ‌گونه چارچوبی برای اخلاق در جامعه وجود ندارد؛ باید نگران بود. بنابراین متولیان امور فرهنگی، ارشادی، دینی و رسانه‌ای در جامعه باید نگران باشند، زیرا آنان وظیفه بازتولید چارچوب‌های رسمی دینی و فرهنگی را بر عهده داشتند. به طور یقین با ندیدن مشکلات، مشکلات ما حل نمی‌شود چنانچه که مساله ایدز را ندیدیم و امروز به معضل تبدیل شد.

  • علی مزینانی

نظرات  (۱)

  • قاســـ♥ــم
  • درود بر شما...
    مطلب بسیار جالبی بود...
    سپاس از نشر آن...

    عزت مستدام
    یاعلی

    پاسخ ما
    باسلام وعرض ادب
    علی یارتان

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">