محرم و عاشورا در مزینان...بخش دوم؛ شبهای مزینان :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

محرم و عاشورا در مزینان...بخش دوم؛ شبهای مزینان

پنجشنبه, ۱۰ آذر ۱۴۰۱، ۰۹:۳۹ ق.ظ


🖌نویسنده؛ علی مزینانی عسکری

 ✍️شب های محرم که از سی ام ذی الحجه آغاز می شود و تا شب یازدهم ادامه دارد- دهه ی اول-  پیران سالخورده ی ما همراه با فرزندان برگشته از شهرها تا پاسی از شب در هیئات مزینان به عزاداری سیدالشهدا(ع) مشغولند .

در مزینان سه هیئت اصلی بنا گذاشته شده ابوالفضلی که اولین و قدیمی ترین هیئت است در سمت جنوبی مزینان قرار دارد و اکنون به همت هیئت امنا دارای ساختمان بزرگی شده است.

هیئت متحده حسینی در ابتدای بازار مزینان و چند متر آن طرف تر هیئت زنجیرزنان علی اکبری در ضلع غربی این بازار قرار دارد و هر دو هیئت با کمک اعضا و مدیریت هیئت امنا مانند ابوالفضلی نوسازی شدند و از وسعت خاصی برخوردار هستند.
 دو تکیه سادات(میان) و بالا(حسینی) نیز از دیگر مراکز مهم عزاداری در این شب ها هستند که تا شب دهم از همه ی مزینانی ها و میهمانان آنها با اطعام شام پذیرایی می کنند و به لحاظ موقعیت مکانی از نظر وسعت و همچنین بانیان مختلف برنامه ریزی خاصی برای این میهمانی دارند و هر شب بخشی از روستا را دعوت می کنند.

علاوه بر این هیئات و تکایا؛ هیئت شاهزاده علی اصغر علیه السلام فعالیت رسمی خود را از حدود یک دهه آغاز کرده و با جذب جوانان و نوجوانان برنامه های خاص عزاداری را در این دهه برگزار می کنند و دست اندرکاران این پایگاه برای آنکه اعضای جوان از برنامه شب های هیئات دیگر بهره مند شوند مراسم خود را در ظهرها برگزار می کنند. برنامه شیرخوارگان حسینی و روز یازدهم محرم از دیگر مجالس بسیار ارزنده این هیئت است.
همچنین چندین تکیه و هیئت دیگر مانند بیت الرقیه و بیت الزهرا سلام الله علیها برنامه های خاص عزاداری برای بانوان و گاه همسایگان برگزار می کنند.

از شب سوم یا چهارم محرم؛ میهمانی هیئت های بزرگ مزینان شروع می شود و این هیئات به سلام یک دیگر می روند و با هم به عزداری می پردازند و در پاسخ به این حضور، هیئت میزبان باید در شبی دیگر تلافی کند و در هیئت مذکور حضور پیدا کنند و جالب است که نوحه خوانی و سخنرانی هم به احترام هیئت میهمان توسط مداحان و سخنرانان هیئت میهمان انجام می شود. گاهی نیز دوهیئت به طور مثال علی اکبری و ابوالفضلی میهمان حسینی ها می شوند و این نوحه خوانی به مداحان آنها واگذار می گردد.

از شب ششم محرم دسته های عزاداری و اجتماع هیئات در بازار مزینان با شکوه خاصی برگزار می شود و بعد از یک دوره سینه زنی سنتی(دوره) و پس از برگزاری نماز جماعت هیئات از محل ساختمان خود به سمت جایگاه که در وسط بازار مزینان و مقابل حسینیه و مسجد وقفی مرحوم مهدوی قرار دارد حرکت می کنند و با اجتماع در این مکان از هر هیئت یک مداح نوحه خوانی می کند و بعد از سخنرانی مختصر یکی از روحانیون هیئت ها، حاضرین به سراغ هیئت خود می روند تا در مراسم ویژه ای که به مدت یازده شب برگزار می شود شرکت کنند.

ذکر این نکته لازم و ضروری است که اغلب اعضای این هیئات مبلغی را نذر عزاداری می کنند و هیچ اجباری برای پرداخت هزینه نیست و تمامی آنها از اطعام شام بهره مند می شوند و بانیان این شام ها نیز از محل وقفیات درگذشتگان و یا خیرینی است که نذر دارند و البته در برخی شب ها هم از محل همین مبلغ پرداختی اعضای هیئت تأمین می شود.
شبیه خوانی و تعزیه خوانی نیز از روز اول محرم تا روز تاسوعا در بعد از ظهرها با هنرمندی تعزیه خوانان جوان و پیشکسوتان در تکیه بالا برگزار می شود و مزینانی ها هر روز شاهد یک تعزیه مانند جناب مسیب، مسلم بن عقیل، دو طفلان مسلم، حضرت علی اکبر، حضرت قاسم، قانی و... هستند و در روز تاسوعا نیز تعزیه حضرت ابوالفضل هم در هیئت ابوالفضلی برگزار می شود...
شب عاشورا مزینانی ها خواب ندارند آن هم در شبی که فردای آن از اول صبح در مراسم عظیم عاشورا شرکت کنند.
در این شب خادمان نخل تاصبح به آماده سازی آن می پردازند و مردم گروه گروه به خداقوتی آنها می روند و چند سالی است که برنامه خاص عزاداری با دسته ای که متشکل از جوانان است در محل یخدان قدیمی(جایگاه نخل) برگزار می شود.
تکیه بالا بازهم شاهد اجتماع عظیمی از مردم است اجتماعی که پیش از این با حضور شریعتی بزرگ و پس از او فرزندش حاج شیخ محمود و سپس زنده یاد حاج شیخ حبیب اله عسکری و ذکر مصیبت حضرت علی اصغر(ع) و نمایش این طفل شیرخواره توسط همان واعظین با سوگ و ماتم عجیبی برگزار می شد.

سینه دوره بازهم در آخر شب در همین تکیه و هیئت ابوالفضلی از دیگر برنامه های شب عاشورای مزینان است.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

 

#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">