یادنامه بزرگان تعزیه مزینان/بخش نوزدهم/زنده یاد حاج عباسعلی محمدی مزینانی ایفاگر نقش وزیر سلطان قیس :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

✍️بى شک یکى از نقش آفرینى هاى زیبا و در خور توجه در عاشوراى مزینان "صحنه ى حضور شاه قیس و وزیرش "مى باشد که به سبب متفاوت بودن سبک خواندن و پوشش تعزیه خوانان صحنه اى بدیع را در مراسم عاشوراى مزینان به وجود مى آورد که اجراى این نقشها سالیان سال توسط زنده یادان "حاج فرج الله محمدى در نقش شاه قیس و حاج عباسعلى محمدى در نقش وزیر"انجام مى شد.

🔹زنده یاد حاج عباسعلى محمدى که متولد تیرماه ١٣١٤ هجرى شمسى در مزینان مى باشد ، نام پدر مرحومش "حاج على اکبر "و نام مادر مرحومه اش "لیلااست.

🔹شادروان حاج على اکبر محمدى یکى از رجال سرشناس مزینان بود که در مهمان نوازى و سخاوت و گشاده دستى زبانزد خاص و عام بود (مردی مقتدر که به تعبیر ذاکر آل الله حاج قربانعلی عسکری اگر در زمان فعلی زندگی می کرد نمی گذاشت یک درخت خشک شود و با آنکه از بزرگان مزینان بود اما گاه با دست خودش در وسط بازار و صحرا به غرس نهال مبادرت می ورزید.)

🔹عباسعلى تنها فرزند ذکور این خانواده که تحصیلات خود را تا ششم ابتدایى در زادگاهش به پایان رسانید، على رغم هوش سرشارى که خداوند متعال به وى عطا کرده  بود،به دلیل وابستگى عاطفى شدید پدر و پسر به هم ،پدر هرگز راضى نشد او را براى ادامه ى تحصیل روانه ى شهرها کند.

🔹وی سال ١٣٤٨به مشهدمقدس مهاجرت کرد و در اداره ى مخابرات این شهر استخدام شد ،از آن جا که در بخش ارتباط بین الملل مخابرات انجام وظیفه مى کرد و باتوجه به برخوردارى از هوش بالا به ویژه در فراگیرى زبان خارجى و ادبیات در مدت کوتاهى توانست زبان انگلیسى را به خوبى فرا گیرد و به این زبان تسلط پیدا کند و با لهجه ى زیبایى هم انگلیسى صحبت مى کرد .

🔹زنده یاد حاج عباسعلى مهمان نوازى را از پدر به ارث برده بود و درب منزلش در مشهد به روى همگان باز بود. با توجه به این که او ارزش زیادى براى آموختن علم و دانش قائل بود ،تأکید و حساسیت خاصى نسبت به ادامه ى تحصیل فرزندانش داشت به گونه اى که کمتر کسى از مزینانى هاى هم دوره ى او را سراغ داریم که همه ى فرزندانش از تحصیلات عالى و دانشگاهى برخوردار باشند.

🔹گفتنى است که :
حاج عباسعلى محمدى از طبع شاعرى و فن بیان مطلوبى برخوردار بود و افزون بر این ها جوانمردى و غیرت و دورى از تظاهر و ریا از ویژگى هاى بارز و منحصر به فرد این تعزیه خوان پیشکسوت شمرده مى شد و به قول عزیزى: آن چنان دور از تظاهر و ریا بود که هم تکلیف خودش با خود روشن بود هم تکلیف دیگران با ایشان !!!.

🔹اگر چه آن زنده یاد محمدی درسال ١٣٧٦ به افتخار بازنشستگى نائل آمد،با این وجود دست از فعالیت دردیگرامورنکشیدودرسایرزمینه ها هم چنان به بذل خدمت رسانى اهتمام مى ورزید.

🔹اما مصیبت بزرگى که درسال ١٣٨٨ براى خانواده ى ایشان پیش آمد و ضربه ى بسیار مهلکى به جسم و جان وروح او وارد کرد،فوت ناگهانى دختر جوانش زنده یاد"مریم محمدى "فرهنگى مهربان وخوش اخلاق بودکه حین خدمت به فرزندان شهداء، جانبازان و ایثارگران (معاون مدرسه ى شاهد) در اثر سکته ى مغزى جان به جان آفرین تسلیم کرد.
به دنبال این واقعه ى ناگوار و غیرمترقبه زنده یاد حاج عباسعلى روزبه روز افسرده حال شد و قواى جسمى و روحى اش رو به ضعف و تحلیل نهاد و در سال ١٣٩٥ بعد از قریب چهل سال حضور پررنگ در مراسم عاشوراى مزینان نقش خود را به پسر جوانش مهندس "رضامحمدى"سپرد تا در این راه دین خود را مانند اسلاف اش به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله علیه السلام ادا کند.

✔️سرانجام این تعزیه خوان پیشکسوت در پانزدهم مردادماه سال ١٣٩٧ در اثر سکته ى قلبى دارفانى را وداع گفت و در کنار دختر نازنینش مریم زندگى جاوید خویش را در سراى آخرت و در جوار معبودش حضرت حق آغازکرد.

🔹"روح این پدر بزرگوار و خادم آل الله و دختر فرهنگى اش شاد و نامشان جاویدباد!!!"

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

 

#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">