خاطره نوشت حجت الاسلام حاج شیخ محمدعلی تاج مزینانی(مهدوی)...قسمت ششم :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

🖌شکایت(30)
محرم سال پنجاه و هفت پس از واقعه ی آتش زدن ماشین فردی که مردم او را عامل رژیم پهلوی می دانستند و گویا در شب عاشورا صحبتی از شاه کرده بود و جوانان با وی درگیر شدند و شبانه از مزینان فرار کرد اما علیه من و شیخ نقره و محمود صدیقی طرح شکایت کرد که بنا به تحریک ما این ماجرا به وقوع پیوسته حتی اسم مرا هم در شکوائیه اشتباه نوشته بود (علی اکبر به جای محمدعلی) و بعد از یکی دو روز در حال عزاداری سیدالشهداء علیه السلام بودیم که توسط یکی از اقوام پیغام آوردند پاسگاه داورزن با شما کار دارد و شما را خواسته است! گفتم : «من که با پاسگاه کاری ندارم که به آنجا بروم آنها با من کار دارند» چند بار دنبالم آمدند که با تجمع مردم مواجه و دست خالی برگشتند و در نهایت تصمیم گرفتیم مخفیانه به سبزوار برویم.
مزینان دارای سه هیئت بزرگ و چند تکیه و چندین مسجد و مدرسه علمیه از قبل انقلاب است که گنجایش چندین هزار نفر را برای عزاداری دارد .
مسجد جامع مزینان در عهد قاجار بنا شده و در سال1382 ثبت ملی هم گردیده است در این مسجد دو وعده نماز جماعت در طول سال با جمعیت معتنی بهی به امامت حجه الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد تقی معلمی بر گزار می گردد .
شیخ نقره یکی از دانشجویان روحانی بود که بدون ترس دست به افشاگری علیه رژیم پهلوی زده و در مزینان سخنرانی می کرد ولی اهل مزینان نبود و در حال حاضر خبری از او ندارم .

🖌مجسمه شاه (31)
بعد از ترددهای مکرر مامورین پاسگاه داورزن به مزینان برای دستگیری من و درگیری با مردم و اذیت خانواده تصمیم به خروج از مزینان را گرفتیم و برادر بزرگم که معلم بود با دو معلم خانم که یکی همسر برادرم بود با پیکانی که داشت از مزینان خارج شدیم چون مسیر رفتن ما از جلو پاسگاه بود عمامه ام را برداشتم و در بین راه متوجه شدیم مامورین پاسگاه با موتور راهی مزینان هستند بعد از سه روز توقف در سبزوار که توام با تظاهرات بود و حجه الاسلام و المسلمین عبدوست سخنران آن که با هلیکوپتر(بالگرد) از مشهد برای مقابله آمدند ولی مردم نه تنها کوتاه نیامدند بلکه تصمیم گرفتند مجسمه شاه را که در میدان حکیم کنونی نصب بود سرنگون کنند من شاهد بودم آیت الله علوی(ره) عمامه اش را به گردن انداخته بود تا جلو اینکار را بگیرد نه برای دفاع از شاه بلکه برای عدم خون ریزی و می گفت من قول می دهم مجسمه را پایین بیاوریم ولی مردم گوش ندادند و مجسمه را سرنگون و به داخل سرویسهای بهداشتی مسجد جامع بردند.
 
🖌آزادی زندانیان سیاسی ( 32 )
یکی از خاطرات خوبم در قبل از انقلاب آزادی زندانیان بود و می شود گفت تظاهرات سراسر ایران از جمله قم و فشار مضاعف بر رژیم آنها را وادار به تسلیم کرد تا به تدریج زندانیان را آزاد کنند هشتم آبان 1357 منجر به آزادی تعدادی از آنها من جمله آیت الله طالقانی و منتظری شد که در خیابان انقلاب قم آیت الله حسینعلی منتظری ره مورد استقبال با شکوه مردم قرار گرفت و جمعیت از اول خیابان انقلاب تا کوچه عشقعلی که منزل وی اول آنجا بود و آن طرف تر حضور داشتند .
آیت الله طالقانی ره از رهبران نهضت روحانیت و نفت و نهضت ملی بود و بارها به زندان افتاده بود و تفسیر پرتوی از قرآن را در زندان نوشته بود و از مجاهدین خلق تا زمانی که اعلان جنگ مسلحانه علیه انقلاب نکرده بودند حمایت می کرد وی عضو شورای انقلاب و اولین امام جمعه تهران منصوب از طرف امام بود و با رای بالا نماینده خبرگان قانون اساسی نیز بود.

🖌شهید گذر خان (  33  )
در داخل و وسط گذر خان از طرف چهار مردان کوچه باریک قرار دارد که سر آن کوچه یکی از تظاهر کننده ها به ضرب گلوله دژخیمان شاه به شهادت رسیده بود و با رد شدن از کنار خونهای ریخته شده قلوبمان جریحه دار می شد چند وقتی برای جلوگیری از تجمع پاسبانی گذاشته بودند در یکی از روزها سنگی برداشتم و از خیابان انقلاب (چهار مردان ) به سمت داخل کوچه رها کردم سنگ بجای اینکه به مامور بخورد به تابلو برق لامع خورد و خرد شد چون اموال شخصی بود و حق الناس محسوب می شد بعنوان رد مظالم منظور نظرم بود ولی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بارها دنبال صاحبش گشتم تا در خیابان انقلاب یکی از وارثان او را پیدا کردم تا وجه آنرا پرداخت و حلالیت بطلبم که بدون گرفتن وجهی از طرف وُرّاث حلالم کرد.

🖌تغذیه رایگان (  34 )
بعد از ورودم به قم و استقرار در منزلی که آنرا گودال خراسانیها می گفتند و از طرف آیت الله وحید حفظه الله اجاره شده بود و از خیابان چهارمردان به کف حیاط چند پله داشت در این ایام تصمیم گرفتم بعنوان صله ارحام به روستای دو خواهران آستانه اشرفیه بروم که یکی از بستگان آنجا سپاه دانش بود و بصورت شبانه روزی برای تدریس همه مقاطع دبستان در خود مدرسه تدریس و سکونت داشت در پذیرایی از تغذیه مدرسه که حتما سهمیه خودش بود برایم آورد که از آن نخوردم چون تغذیه را از جانب رژیمِ نامشروع شبهه ناک می دانستم که موجب تکدر خاطرش گردید ولی همین ملاحظات شالوده طلبگی را تشکیل می داد .
🔹آیت الله العظمی وحید خراسانی از مراجع تقلید است و درس اصول او در قم حرف اول را می زند وی از شاگردان آیت الله العظمی خوِئی ره است.
🔹سپاه دانش همان سرباز معلم است که افراد مشمول بعد از آموزش سربازی مابقی خدمت را به امر آموزش در نقاط دور دست و یا در امر یاد دهی خواندن و نوشتن بی سوادان اختصاص داده می شدند ولی از آنجا که شامل دختران هم می شد خصوصا در آموزش نظامی مورد اعتراض شدید مذهبیون بود.
🔹تغذیه رایگان در مدارس برای دانش آموزان از گذشته های دور برای جبران ضعف ناشی از خستگی در اکثر کشورها از جمله ایران بعنوان میان وعده مصوب و مرسوم بود.

🖌شهید صدوقی (  35  )
مطرح شد که قرار است آیت الله صدوقی ره از یزد به قم آمده تا به فرانسه خدمت امام ره برسد لذا قرار شد طلاب جلو خانه امام ره که آیت الله پسندیده بعنوان نماینده امام در آن مستقر بود تجمع کرده تا از بیانات او استفاده ببرند. سکویی گذاشتند تا روی آن سخن بگوید بمحض شروع سخنرانی از باغهای اناری اطراف به طرف ایشان و جمعیت تیر اندازی شد و طلبه ها و جوانان به خانه های مردم در اطراف فرار کرده تا از شَرّ مزدوران رژیم در امان بمانند ما چند نفر در حال مخفی شدن در دالان خانه ای وارد شدیم که شنیدم خانمی به ما می گفت به جوانیتان رحمتان نمی آید. لازم به ذکر است که بعضی خانه ها بخاطر حمایت از متظاهرین مفتوحه الباب بودند .
🔹آیت الله صدوقی ره از یاران امام ره بود و در یزد قبل از انقلاب حرف اول را می زد و حتی شهربانی از ترس قدرت مردمی او کمتر برای انقلابیون مزاحمت ایجاد می کرد وی بعد انقلاب در 11 تیر 1361 بدست منافقین کور دل در نماز جمعه به شهادت رسید و شهید محراب شد .
🔹امام خمینی ره بعد از مزاحمت های مکرر رژیم بعث عراق که در جنگ 1354 با شاه ایران به توافق و مصالحه رسیده بودند و قرار داد 1976 به امضاء رسیده بود تصمیم به مهاجرت از عراق به کویت و نهایتا به فرانسه روستای نوفل لوشاتو گرفتند که شخصیت های زیادی از ایران و جهان به دیدن او رفتند و بعضی ها در کنار او مستقر شده که با او وارد ایران شدند.

🖌خمس (36)
مرسوم بود افراد انقلابی سعی داشتند خمس خود را به دست نمایندگان امام خمینی ره برسانند در یک روز بارانی دو نفر از اقوام ( عمو حاج حسین تاج و حاج حسن سویزی ) به مدرسه ما آمدند که خمس می خواهیم بدهیم لذا آنها را به منزل آیت الله پسندیده بردم و خمس خود را اداء کردند و در جریان دیگری یکی از مزینانیها 500 تومان پول داد و گفت این خمس نیست بلکه برای کمک به انقلاب است آنرا به دست نماینده امام در قم برسان که آن را انجام دادم خداوند از ایشان قبول کند و وی را در دارین(دنیا و آخرت) سالم و غانم قرار دهد.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">