از برند «کویر مرنجاب» کاشان تا بی رونقی «کویر مزینان» :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

🖌نویسنده و محقق؛علی نورآبادی

چرا ما نتوانستیم کویر مزینان را مانند کویر مرنجاب به یک پایگاه اصلی و برند ملی در زمینه کویر نوردی تبدیل کنیم؟ این در حالی است که به نظر می رسد کویر مزینان و به طور کل کویرهای غرب خراسان رضوی از چند جهت بر کویر مرنجاب مزیت دارند.

کویر مرنجاب تنها از لحاظ کویر نوردی، نجوم و رصد ستارگان برای گردشگران جذابیت دارد اما کویرهای غرب خراسان رضوی و مزینان نه تنها این دو مورد بلکه چند مزیت ویژه دیگر هم دارند.

1- موقعیت ویژه کویر مزینان که در نزدیکی جاده تهران - مشهد، راه آهن سراسری و در آینده آزاد راه حرم تا حرم قرار دارد. تعداد مسافری که از این مسیرها می گذرد بسیار بسیار بیشتر از مسیر مرنجاب است. چرا نباید مسافرانی که از این مسیر می گذرند سر راه از کویر مزینان هم بازدید کنند؟ برای همین موقعیت کویر مزینان بسیار مناسب تر از کویر مرنجاب است.

2- خانه دکتر شریعتی . هر کس که "کویر" دکتر شریعتی را خوانده است باید آن را در مزینان ببیند و در کاریزهای این منطقه احساسش کند. علاقه مندان دکتر باید "هبوط" را در "کویر" بی انتها و تنهای مزینان تجربه کند. زمزمه کردن جملات "کویر" با پای برهنه بر روی ماسه های بی انتهای کویر مزینان لذتی دارد که تکرار آن در اتاق ندارد. این ماییم که باید لذت قدم زدن در شب مهتابی و پر ستاره کویر را به "کویر" خوانده ها بچشانیم. چند سال پیش که خانه موزه دکتر شریعتی با همت شهرداری تهران در خیابان جمالزاده راه اندازی شد، خیلی افسوس خوردیم که چرا چنین خانه ای در زادگاهش نباید باشد. همه کتاب ها، اسناد و لوازم شخصی دکتر را به آن خانه موزه بردند.... چقدر جای چنین موزه ای در مزینان خالی است. در طول سال 20 میلیون مسافری از جاده تهران - مشهد عبور می کنند و تابلوی از عکس دکتر شریعتی می بینند؛ تصور کنید از این 20 میلیون نفر تنها اگر علاقه مندان دکتر شریعتی از این خانه بازدید کنند چه اتفاقی نه تنها در مزینان که در کل منطقه می افتد؟

وجود خانه دکتر، مزیت ویژه ای برای کویر مزینان است که می تواند انبوهی از گردشگران را جذب کند. چرا از این ظرفیت و فرصت استفاده نکنیم؟

3- قلعه سربداران . وجود قلعه و خاستگاه سربداران در باشتین مزیت دیگری برای کویر غرب خراسان است که کویر مرنجاب آن را ندارد...

4- نجوم و رصد ستارگان. کویر مزینان با شرایط ویژه کویری می تواند به یکی از پایگاه های نجوم در کشور تبدیل شود. از این ظرفیت می توان دو منظوره استفاده کرد هم برای گردشگری و جذب گردشگرانی که به کویر مزینان می آیند و هم برای کارهای علمی و دانشگاهی در عرصه فیزیک و نجوم. کویر مزینان همچنین می تواند پایگاه پژوهشی در زمینه کویر باشد. حتی می توان نخستین اردوگاه دانش آموزی و دانشجویی کویر را در مزینان و در اطراف سبزوار اما با رویکرد کویرنوردی راه اندازی کرد.

اداره آموزش و پرورش و دانشگاه های سبزوار باید با همکاری همدیگر به فکر احداث این اردوگاه باشند.(چند سال پیش مدیریت دانشگاه حکیم سبزواری داوطلب راه اندازی اردوگاه دانشجویی و دانش آموزی کویر در کاروانسرای مزینان از طریق وزارت علوم بود اما متاسفانه با تغییر مدیریت دانشگاه این مسئله و طرح هم فراموش شد. )

5- کشاورزی و دامداری. کویر مزینان در منطقه ای واقع شده است که خوشبختانه کشاورزی و دامداری پر رونقی نیز دارد. از ظرفیت ها و جذابیت های کشاورزی هم می توان برای گردشگری استفاده کرد.

مثلا بازدید از مزارع بسیار زیبای فلفل، کنجد، آفتابگردان و غیره در روستاهای اطراف برای گردشگران بسیار دیدنی خواهد بود. همچنین عرضه و فروش محصولات کشاورزی و دامی برای گردشگران هم جذاب است و هم موجب رونق و پیشرفت این منطقه خواهد شد. در این صورت دیگر نیاز نیست جوانان مزینانی یا روستاهای اطراف برای کارگری در تهران و مشهد آواره شوند.

6- نزدیکی به روستاهای ییلاقی. مزیت ویژه دیگر کویر مزینان نزدیکی به روستاها و مناطق ییلاقی و خوش آب و هواست. چند کیلومتر آن طرف تر از کویر مزینان، روستاهای ییلاقی و با آب و هوایی کاملا متفاوت وجود دارد و این بسیار جذاب است. به طوری که گردشگران می توانند روز را در این روستاهای ییلاقی بگذرانند و شب را مهمان کویر باشند.
7- دسترسی های آسان کویر مزینان از جهت های مختلف دسترسی های راحت و آسانی برای گردشگران دارد. کویر مزینان به شهر، جاده،‌ راه آهن و فرودگاه نزدیک است.

🔹منبع؛مجله اینترنتی اسرارنامه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">