علما و روحانیون مزینانی/ ستارگان هدایت مزینان :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

علما و روحانیون مزینانی/ ستارگان هدایت مزینان

يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۰، ۰۷:۱۵ ب.ظ


مزینان که یکی از وجوه تسمیه ی آن زادگاه دانشمندان و اندیشمندان می باشد همواره در تربیت و پرورش عالمان دین یکی از ارکان اصلی استان خراسان و حتی کشور عزیزمان ایران است و از این نیز فراتر رفته و در دنیا نام شخصیت هایی همچون علامه محمدتقی شریعتی مزینانی را به خوبی می شناسند. این افتخار در ادوار مختلف تاریخی به زیبایی می درخشد و در بعضی کتب همانند تاریخ بیهق از علمان این دیار مانند ابوسعد المزینانی که شاعر و ادیب فاضلی بوده نام می برد.

شانه به شانه ی مسجد جامع یعنی در ده متری ضلع جنوبی آن ؛ مدرسه ی علمیه ای قرار دارد که تا دهه ی چهل فعال بوده و طلاب و روحانیون مزینانی در محضر استادانی همچون مرحوم شیخ قربانعلی شریعتی که تولیت آن را برعهده داشته تلمذ می کردند.

این بنا دردوران انقلاب اسلامی ودفاع مقدس مرکز شکل گیری حرکتهای انقلابی وپایگاه های فعال؛ انجمن اسلامی مزینان،بسیج شهدای مزینان ،کتابخانه دکترعلی شریعتی ، دفتر شورای حل اختلاف، شورای اسلامی ،مرکز بهداشت و دوره ای نیز مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) بوده است

موقعیت این مدرسه در مرکز بافت قدیم مزینان بر روی بدنه خیابان اصلی که بافت قدیم را به دو بخش منشعب می کرده، قرار گرفته است (پلان کلی ابن بنا مدرسه ای است دو ایوانی با حیاط مرکزی، ده حجره در اطراف حیاط، دو مدرسه در ضلع مقابل ورودی و اتاقهای مربوط به اساتید و رئیس مدرسه و آشپزخانه، کتابخانه و سرویس بهداشتی. مساحت کل زمین مدرسه 810 متر مربع است؛ حیاط آن، 229 متر مربع است و زیربنا با زیرزمین، 650 متر مربع می باشد)

ورودی مدرسه در جهت شرق است . در دو سوی ورودی مدرسه، در هر طرف، سه رواق وجود دارد که به تناوب در هر سو، دو رواق بزرگ تر و یکی کوچک تر می باشد.  پس از ورود به هشتی در سمت چپ، اتاق رئیس مدرسه و در سمت راست، اتاق مدرّسان قرار گرفته است. پس از عبور از هشتی و ایوان مدرسه وارد حیاط می شویم. حیاط مدرسه مستطیل شکل است که در وسط دارای دو باغچه و حوض می باشد. کف حیاط با موزائیک مفروش است. در ضلع غربی حیاط که محور اصلی بنا می باشد یک ایوان دیگر قرار گرفته و جلو ایوان برای استفاده به عنوان مدرس در تابستان، باز بوده است. در سال 1350ه. ش دهنه ایوان را با درِ مشبّک آهنی پوشانده اند و اکنون به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخ دقیق بنای مدرسه مشخص نیست، ولی بر اساس نوشته مطلع الشمس در مسافرت ناصرالدین شاه به سال 1300ق مدرسه مزینان وجود داشته است. احتمالاً مدرسه اندکی پس از سیل مزینان که به سال 1286ق به وقوع پیوسته، با ساخته شدن روستا در محل جدید بنا شده است. بانی مدرسه آیة اللّه حاج سید ابراهیم غفوری، معروف به شریعتمدار، مرجع تقلید و روحانی معروف سبزوار می باشد. وی موقوفاتی نیز بر مدرسه وقف کرده است.

مرمّتها از ابتدا زیر نظر متولّی بر اساس درآمد موقوفات بوده است، با متروکه شدن مدرسه در چند دهه اخیر، مرمّتهای مدرسه به وسیله مردم روستا انجام شده است. از جمله اشکالاتی که در مرمّت بنا وجود داشته است تعویض درها و پنجره های بنا با پنجره و درهای آهنی است که اصالت بنای تاریخی را خدشه دار نموده است. بستن جلو ایوان تابستانی مدرسه با درِ فلزی نیز از جمله اشکالات مرمّت می باشد. کف حیاط به وسیله موزائیک مفروش شده که می توان به جای آن از آجرفرش استفاده کرد. اجاقهای تعبیه شده در حجره ها در مرمّتهای اخیر مسدود شده است، که با تعبیه شمعک گازسوز در داخل اجاقهای قدیمی امکان آن وجود داشت از اجاقهای قدیمی نیز برای گرم کردن حجره ها استفاده کرد.

همان گونه که اشاره کردیم ده ها طلبه و روحانی در این مدرسه درس خوانده و از آنجا راهی حوزه های علمیه معتبر دیگری در سبزوار و مشهد و قم و تهران شدند و هریک در سمت ها و مسئولیت های مختلفی چه در حوزه یا دانشگاه ها و یا نظام اداری و سازمان های نظامی به کار و تدریس مشغول شدند و بعضی از چهره های درخشان دیگر در بین ما نسیتند اما به لحاظ ثبت در تاریخ اسامی آنها تقدیم می شود
علما و روحانیون معاصر که دیگر در بین مانیستند


مرحوم شیخ محمود شریعتی بزرگ ، مرحوم شیخ قربانعلی شریعتی ، مرحوم ملا احمدشریعتی، مرحوم استاد محمدتقی شریعتی،  مرحوم شیخ محمود شریعتى سزاوار مزینانی، مرحوم میرزای شریعتى درکلا ته ، مرحوم شیخ عبدالکریم شریعتی ، مرحوم حاج شیخ علی مقدم ، مرحوم ملا حسن معلمی فر،  مرحوم شیخ صادق مزینانی(صدیقی) ،  مرحوم ملّا حسن صدیقى که در مبارزه باشاه و پیروى از امام خمینى(ره) در زندان شهید شد ، مرحوم ملّا عبدالعلى که داراى کرامات و زهد فوق العاده بوده و نقل است سالى که عیدو محرم هم زمان شده بود ،مردم را از شادی عید برحذر داشته امّا مردم عید گرفتند و سیل آمد و قلعه را با خود برد جز خانه ى ملا و مسجد پایین قلعه را ، مرحوم ملا عباس تاج ،حاج شیخ ابوالقاسم صدیقى،حاج ملا عباس تاج ،مرحوم سالکى، مرحوم صدر ، مرحوم مهدوى، مرحوم ناظم مرحوم حاج شیخ محمد نبى درسویز ، مرحوم شیخ عبد ا لکریم درسویز ، مرحوم شیخ عبد الله باقرى، مرحوم حاج شیخ غلامرضا خصالى ،مرحوم حاج شیخ اسما عیل خصالى مرحوم حاج سید جلالى ، مرحوم ملا اسحاق ملایی ، مرحوم سید محمد سعید جلالى ، مرحوم شیخ علی مزینانی(محمدتقی) ، مرحوم شیخ حسن معروف به مشهدی ، مرحوم شیخ حسین مزینانی، مرحوم حاج شیخ حبیب الله عسکری مزینانی که از ابتدای تأسیس پایگاه رسانه ای شاهدان کویر مزینان اشعار و مطالب ارزشمند وی زینت بخش این فضا بود و حتی این اسامی با مشاوره آن شاعر و ذاکر ارجمند تهیه و تدوین شد.

روحانیون و طلاب مزینانی که در حال حاضر مشغول به تبلیغ هستند با اشاره به سمت آن ها در مجامع

1- حاج شیخ حسن مزینانی ملا رمضانعل(بنیاد شهید) 2- حاج شیخ اسماعیل محمدزاده 3(دانشگاه امام صادق.ع)- شیخ رضا اسلامی(دادستانی مشهد) 4- حاج شیخ محمدتقی معلمی فر(روحانی مستقر در مزینان و امام جمعه موقت داورزن) 5- حاج شیخ صادق تاج(محمدعلی)(استاد حوزه و نویسنده در نشریات معتبر) 6- حاج شیخ محمدعلی مهدوی(محمدحسن)(نیروی دریایی ارتش) 7-شیخ جعفر تاج(محمدعلی) 8-شیخ محمد مزینانی(ملا رمضانعلی)(فرهنگی راه و شهرسازی مشهد) 9-شیخ محمدرضا چشمی 10-سید قاسم حسینی(جامعه المصطفی) 11-شیخ حسین معلمی 12-شیخ علی تاج مزینانی (اسماعیل)(شهرداری) 13-شیخ محمدتقی تاج(نمایندگی دفتر آیت الله مکارم شیرازی) 14-شیخ هادی مزینانی(نیروی انتظامی) 15-شیخ محمد مزینانی (محمد تقی)(مجمع مدرسان) 16-شیخ مسلم محمدزاده 17-شیخ محمد مزینانی (حبیب الله) 18-شیخ احمد مزینانی (حبیب الله) 19- شیخ سید مجتبی مزینانی  20- شیخ ابراهیم محمدزاده(دانشگاه علوم رضوی) 21-شیخ جواد دستمراد(جامعه المصطفی) 22-شیخ رضا اسلامی (حسن) 23-شیخ حمید مزینانی  24-شیخ حسین شاکری(جهاد دانشگاهی) 25-علی اسلامی  26-محمد جواد معلمی  27-روح الله مزینانی 28-محسن مزینانی 29-میثم مزینانی 30-عرفان مزینانی 31-محمد مهدی مزینانی 32-علی اکبر مزینانی 33-حسین مزینانی 34-محمد کاظم محمدزاده 35-حسین مزینانی محمد متقی   36- شیخ محمدشریفی که اکنون در کسوت فرهنگی و معلم بازنشسته به مزینان خدمت می کند 37- علی رضا مزینانی

 

برای آشنایی با ستارگان هدایت مزینان روی لینک زیر کلیک کنید

https://www.aparat.com/v/vTzbZ/%D8%B3

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">