✅فرهیختگان مزینان ...(4)...دکتر سوسن مزینانی شریعتی روزنامه‌نگار و پژوهشگر :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

✍️ دکتر سوسن مزینانی شریعتی (زادهٔ ۱۳۴۱، پاریس) و دومین فرزند دکتر علی شریعتی مزینانی و دکتر پوران شریعت‌رضوی، فارغ‌التحصیل رشتهٔ تاریخ از انستیتوی عالی مطالعات اجتماعی پاریس است.
 

🔹اینکه فامیلی خانم دکتر را قبل از شریعتی آوردیم چون اصلیت خانوادگی او و برادر و خواهرانش، "مزینانی" است. در یکی از خاطرات جالبی  که این فرهیخته مزینانی برای جمعی از همشهریان در بنیاد شریعتی تعریف کرد استفاده وی در از عنوان شریعتی در دوران ابتدایی بود که روزی ناظم مدرسه به او اعتراض کرده و گفت تو چرا هی خودت را شریعتی معرفی می کنی در حالی که فامیلی تو مزینانی است و من تازه آن موقع فهمیدم شناسنامه ام مزینانی است نه شریعتی!

🔹خانم دکتر سوسن مزینانی شریعتی تحصیلات ابتدایی را در مشهد گذراند و سال ۱۳۵۵ وارد دبیرستان خوارزمی تهران شد. در ۲۸ خرداد ۱۳۵۶ همراه با خواهرش، سارا شریعتی به لندن نزد پدرش رفت. فردای همان روز، علی پسر مزینان به طور مشکوکی درگذشت. پس از انقلاب، در خردادماه ۱۳۵۸ به ایران بازگشت. در سال ۱۳۵۹ از مدرسه خوارزمی دیپلم گرفت. در همان سال، در آموزش و پرورش استخدام شد و مدت کوتاهی را به معلمی گذراند. در بهار ۱۳۶۱، همراه با خواهرش به پاریس رفت. او در سال ۱۳۷۹ از انستیتوی عالی مطالعات اجتماعی پاریس در رشته تاریخ فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۳۸۰ به ایران بازگشت. رساله دکترای او دربارهٔ نقش انتظار در تاریخ معاصر ایران است.

📣خانم دکتر می گوید:
«در سالِ ۵۹ از مدرسه‌ی خوارزمی دیپلم گرفتم، و هم‌زمان مطلع شدم که منطقه‌ی ۱۲ معلم نیاز دارد. با عده‌ای از دوستان برای استخدام به منطقه‌ی ۱۲ رفتیم. به من سفارش کرده بودند که نسبتِ خود با شریعتی را عیان نکنم، و نامِ فامیلِ ما هم که مزینانی بود. در صف ایستادیم تا به نوبت مصاحبه‌ای با ما انجام شود. نوبت به من رسید و سوالاتِ عقیدتی و ایدئولوژیک مربوط به گزینش پرسیده شد. فردی که با من مصاحبه می‌کرد و بعدها به ریاستِ سازمانِ ملیِ جوانان در زمانِ دولتِ اصلاحات رسید، در میانه‌ی مصاحبه به من مشکوک شد، و پرسید که آیا نسبتی با شریعتی داری؟ آن زمان، نامِ مزینانی، نامِ شریعتی را تداعی می‌کرد. من تصمیم گرفتم شفاف باشم، و گفتم که دخترِ شریعتی هستم.
اجازه‌ی تدریسِ درسِ دینی در دو مدرسه‌ی جنوبِ تهران را دارم، اما نباید نسبت‌ام با شریعتی علنی شود. از من یک نامِ مستعار خواستند و من نامِ علوی‌نژاد را برای خود انتخاب کردم. دورانِ تدریسِ من البته خیلی کوتاه بود، و فاش شدنِ هویتِ واقعی‌ام منتهی به اخراج از آموزش و پرورش شد»

🔸عنوان مزینانی و شریعتی تنها برای فرزندان شریعتی دردسر ساز نبوده بلکه بسیاری از شهروندان مزینانی هم که در ادارات مختلف به ویژه نهادها و ارگان های انقلابی که می خواستند استخدام شوند چه قبل و یا بعد از پیروزی انقلاب با چنین مشکلی مواجه می شدند و نگارنده هم بارها آن را تجربه کرده و علامه محمدتقی شریعتی مزینانی که پس از مدت ها به زادگاه خود سفری داشت در مسجد جامع مزینان به خاطر مشکلاتی که همشهریانش به خاطر نام و عنوان شریعتی ها متحمل شده اند از آنها عذرخواهی کرد.

📣دکتر سوسن شریعتی در خصوص شهادت پدرش هم می گوید:
برای من که دختر بچه‌ای ۱۶ ساله بودم، اولین مواجهه با رویکردهای موجود نسبت به علی شریعتی در جریانِ برگزاریِ مراسمِ چهلمِ او در لبنان حاصل شد. امام موسی صدر با همراهیِ دکتر چمران و چهره‌هایی هم‌چون صادق طباطبایی و قطب‌زاده بانیِ برگزاریِ مراسمِ چهلمِ دکتر در بیروت شدند. ما چند روز قبل از برگزاریِ این مراسم در منزلِ امام موسی صدر میهمان شدیم. در این روزها بود که شاهدِ فشارهای وارده به امام موسی صدر برای لغوِ این مراسم بودیم. این فشارها از دو ناحیه صورت می‌گرفت، هم از جانبِ روحانیونِ ایرانیِ مقیمِ منطقه و نیز داخلِ ایران، که شریعتی را چهره‌ای غیرِ دینی می‌دانستند، و هم از جانبِ مامورینِ رژیمِ سابق، که شریعتی را اُپوزیسیونِ نظام می‌دانستند

 🔹این فرهیخته مزینانی علاوه بر حضور  در همایش ها و سمینارها و سمپوزیوم های مختلف و سخنرانی در مجامع و محافل دانشگاهی و روشنفکری و همچنین فعالیت مستمر در بنیاد دکتر علی شریعتی مزینانی و جمع آوری و بازنشر آثار پدر و مادرش مقالات و تألیفات مختلفی را از خود به یادگار گذاشته که مهمترین آنها عبارت است از؛ پروتستانتیسم و فهم شریعتی از آن ،مذکر - مونث در هفت اپیزود،حرکت بر لب مرزها،من منم یا تو، شریعتی، پیام آور امید،«دن کیشوت در شهر: مجموعه مقالات»،«آیا باید از اتوپیا اعاده حیثیت کرد؟»، کریستیان گودن (مترجم)...

🔹دکتر سوسن مزینانی شریعتی علاقه خاصی به زادگاه پدری خویش دارد و در هر فرصتی مناسب  خود را به مزینان می رساند و علاوه بر دیدار با اقوام ساعاتی را نیز در کویر به سر می برد و محبوبیت خاصی در بین بانوان مزینانی دارد. در تهران هم بارها در جمع همشهریان مزینانی های مقیم پایتخت حاضر شده و پاسخگوی سئوالات آنهاست و حتی اگر به مراسمی دعوت شود در صورت فراهم بودن شرایط در آن شرکت می کند.کنسرت استاد سیدمصطفی جلالی پور در تالار وحدت از جمله این حضور گرم فرزندان گرامی شریعتی و ابراز لطف و محبت به فرزندان مزینان است.

🔹25 بهمن سال 98 همزمان با اولین سالمرگ دکتر پوران شریعت رضوی همسر همیشه همراه دکتر علی شریعتی مزینانی باردیگر عاملی شد تا خانم دکتر سوسن شریعتی به همراه برادر و خواهران و نوه های این خانواده به مزینان سفر کنند و علاوه بر برگزاری مراسم سالگرد مادرشان با حضور پزشکان وابسته از جمله خانم دکتر مونا شریعتی و خانم دکتر ربابه مزینانی و آقای دکتر چوبساز و... خدمات ارزنده ای به مردم این دیار در مجتمع بهزیستی مزینان ارائه نمایند.

 

 به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">