روزی روزگاری مزینان...بخش اول :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

روزی روزگاری مزینان...بخش اول

شنبه, ۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۹ ب.ظ

💠یادی از صنایع دستی مادران هنرمند مزینانی

🖌نویسنده ؛ حسین محمدی مزینان(مداح)

هنر با خون مزینانی ها  و ریشه مزینان آمیخته است و در قرون متوالی حتی کتب تاریخی و سفرنامه های متعدد به آن پرداخته اند .
هنر این مردم خونگرم سرزمین علم و ادب اکنون در سینما و تآتر و هنرهای تجسمی و گرافیک و محافل هنری و ادبی با حضور فرزندان هنرمندش متجلی است و پیش از این به آن پرداخته ایم اما در گذشته این هنر در صنایع دستی و تولید و بافتن حریر و کتان و تنه بافی و قالی بافی و دباغی و رنگ رزی بسیاری از مسافرانی را که از راه باستانی ابریشم در اینجا حضور می یافتند به خود معطوف کرده و به طوری که بیهقی در قرن ششم هجری و کتاب تاریخ بیهق چنین می نویسد " اندر حدود مزینان جامه ی حریر بافند بغایت نیکو که در نواحی نیشابور نبافند" ...
و اما این چند سطر به بهانه ارسال عکس و مطلبی است که حسین محمدی مزینانی یکی از فعالان فرهنگی این دیار تاریخی برایمان ارسال کرده که در ادامه تقدیم می گردد:

✍️روزی روزگاری در مزینان هنرهای بسیاری رایج و کارگاه های خانگی دایر بود از جمله هنر پارچه بافی .
بزرگان و قدیمی های مزینان به یاد دارند  پارچه های بابری که برای چادرهای زنانه و روانداز کرسی و همچنین برای رختخواب استفاده می شد و گاهی در چادرهای صحرایی نیز کاربرد داشت و پارچه های نظامی و طرح گاندی برای لباس در همین کارگاه های خانگی تولید می شد.
شاید بپرسید این پارچه ها کجا رنگ می شد؟ واضح است در همین مزینان خودمان! به یادی نسل ما مرحوم حسن رنگرز مشهور به صباغ و دیگران رنگرزی می کردند .
 نمونه تقدیمی پارچه، کار هنری آن زمان توسط یک بانوی مزینانی متعلق به حدود بیش از هشتاد سال پیش می باشد .درگذشته به این نوع بافتن و کارگاه تولیدی کوچک خانگی تنه می گفتند و پدالهایی داشت که بادست و پا استفاده می شد و ماسوره ای که با بافه (بفه)کار بافت تاروپود را انجام می داد.
این هنر از ابتدا تا انتها در محل انجام می شد تولید نخ و رنگ آن و بافت همه در مزینان انجام می گرفت .هنر نخریسی در کنار گوشه ی مزینان حتی بافتن ریسمان در دو نوع پنبه ای سفید و سیاه انجام می شد .
ای کاش این هنر فراموش نمی شد و امروزه شاهد هستیم چقدر خریدار دارد و جزو میراث گرانبهای مردم شناسی و باعث گردشگری نیز گردیده است.هر آنچه ما ایرانیان به دور ریخته ایم و برایمان بی ارزش شده است امروزه بعنوان صنایع و جاذبه های گردشگری موجب گرایش  جذب توریست می شود !

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">