گزارشی جامع از فعالیت مؤسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س)مزینان ...بخش اول: از حرف تا عمل :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

🌐شیرزنی به نام فاطمه


🖌نویسنده؛ علی مزینانی عسکری


✍️در تاریخ سرزمین مقدس ایران زمین نام اسطوره هایی به نام زن بسیار ثبت شده که هریک الگویی خاص برای آیندگان بوده اندکه می توان به برخی قهرمانان تاریخی این گونه اشاره کرد: آرتمیز، آتوسا، یوتاب، آرتادخت، آذرآناهید، آزرمی دخت، زربانو ، زینب پاشا، بی بی مریم بختیاری و ...
🔹اما در سرزمین مقدس کویر که همیشه نام بزرگ شریعتی بر آن پرتو افکنی می کند؛ کارهای خیرخواهانه و گام های استوار یک زن به نام فاطمه چند سالی است زبانزد خاص و عام شده و با بلند همتی او نور امید در سرای بینوایان، معلولان و سالمندان دمیده شد، زنی که از تمامی رفاهیات خود در پایتخت چشم پوشید و راهی دیار خویش شد تا به مردم زادگاهش و محرومان خطه ی کویر مهرورزی را هدیه نماید.
🔹بانو فاطمه مزینانی ملقب به گلستانی که قبل از هجرت به تهران و استخدام در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت به کودکان مزینانی را در مهدکودک دهه ی پنجاه تجربه کرده بود باهمین سودای خدمت به مردم راهی مزینان شد و بزرگترین پروژه خدماتی روستایی کشور را در این نقطه از جغرافیا با کمک همدلانی از جنس خود و به مدد و یاری خیران بنا نهاد .
🔆"فاطمه" که ما او را "بانوی جهادگر مزینان" می دانیم سال1389 یعنی12 سال پیش وقتی رنج سالخوردگان و بی پناهی آن ها را در بعضی مناطق خطه ی کویر مشاهده کرد مصمم شد تا برای این قشر کاری بکند و با همین نیت آستین همت را بالا زد و در زمینی به وسعت یک هزار و پانصد و پنجاه متر پروژه عظیم مجتمع جامع خدمات بهزیستی مزینان را در چهار فاز آغاز کرد طبق معمول از همان ابتدا برخی از سنگ اندازان شروع به بهانه تراشی و سنگ اندازی کردند اما او از هیچ موجی و طوفانی و سخن پراکنی نترسید و در کنار این بنای طاقت فرسا بر کارهای جهادی خویش افزود :« تأسیس مؤسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س)، تاسیس مرکز فنی حرفه ای برای آموزش هنرجویان خیاطی ویژه خواهران با اهدای مدرک رسمی فنی حرفه ای سبزوار، تاسیس مرکز پیش دبستانی و مهدکودک امیدان نبی(ص)، برپایی نمایشگاه سفالگری و کاردستی و نقاشی، برگزاری برنامه های اوقات فراغت نوجوانان با راه اندازی کتابخانه، تشکیل حلقه ۳۱۳ تن یاران امام زمان (عج)، برگزاری جشن های بزرگ مناسبتی به ویژه در دهه ی فجر، برگزاری اردوهای زیارتی و فرهنگی ویژه سالمندان و معلولان، برگزاری دوره های آموزشی مختلف اجتماعی و فرهنگی ویژه بانوان، اهدای صدها بسته ی کمک معیشتی به نیازمندان  و...» این ها تنها بخشی از فعالیت گسترده بانوی فداکار مزینانی است و باید افزود عضویت در شورای اسلامی مزینان و جلسات مستمر پیگیری طرح های عمرانی و آبادانی در سه دوره ی حضور او در این شورا...
 🔹اکنون آن چه بانوی جهادگر مزینانی در این زمین لم یزرع کاشته است به نتیجه رسیده و همان گونه که خیلی ها تصور می کنند در کویر انتظار رویش گل نیست او آن را گلستان کرد! و درست در نقطه ی مقابل این پروژه عظیم خدماتی وقتی می بینی طرح های بسیاری که بعضی آغاز کردند و شاید هم زودتر و هنوز هیچ نتیجه ای در بر نداشته باید برخود بالید و شکرگزار بود که چنین نعمتی به نام یک زن فداکار در زادگاهمان نام آوری می کند.
🔹مایه مباهات و افتخار است که یاد آوری کنیم؛ فاز اول بهزیستی مزینان با عنوان مرکز خدمات نگهداری سالمندان مؤسسه خیریه حضرت نرجس خاتون(س) شروع به فعالیت کرده و چهارسال است که میزبان پدران و مادران سالخورده از همین دیار و دیگر مناطق شده و مرکز فیزیوتراپی این مرکز نیز همه روزه پذیرای معلولان و بیمارانی است که دیگر نیاز به تحمل رنج سفر 80 کیلومتری به سبزوار ندارند و از خدمات ارزنده آن بهره مند می شوند.

با این پیشینه برای انعکاس فعالیت های مؤسسه ای که همچنان ایستاده و پابرجا و با جدیت بیشتر مشغول خدمت رسانی به مردمان خطه ی کویر است به سراغ خانم فاطمه مزینانی گلستانی بنیانگذار و مدیر عامل خیریه حضرت نرجس خاتون (س) رفته ایم و در یک گفت و گوی صمیمانه  به آن چه او در این سرزمین کاشته و به ثمر رسانده می پردازیم.

فاطمه مزینانی گلستانی:


🔹شروع فعالیت:
با یاری خداوند متعال پس از گرفتن مجوز و پروانه فعالیت مجتمع خدمات بهزیستی در اردیبهشت 1389  فعالیت خود را آغاز کردیم.
🔆ذکر این نکته لازم و ضروری است که ساختمان مجتمع خدمات بهزیستی دکتر علی شریعتی مزینانی که قبلا بنام مهد کودک قدیم معروف بود با توجه  به قدمت 50 ساله که به صورت مخروبه و متروکه در آمده بود ما را بر آن داشت که یک بازسازی کامل شامل اتصالات (لوله های آب، برق، تعویض درب ها،بتونه کاری سقف و دیوارها، سفید کاری و از همه مهمتر جمع کردن کل پشت بام و مراحل بتن کاری و ایزوگام و همچنین گاز کشی ساختمان و چون این ساختمان در زمینی با متراژ  3_هکتار بالغ بر 30000 هزار متر بنا شده بود که به دلیل نداشتن دیوار دور محوطه مواجه با عدم امنیت و محل رفت و آمد احشام و وسایل نقلیه و غیره ... شده بود ، اقدام به دیوارکشی  حدود 600 متر در 1,5متر با بلوک و سیمان شد.
🔆 پس از مشورت با معتمدین و بزرگان مزینان و مشاوران محترم اداره بهزیستی استان بنا شد ساختمانی برای فعالیت های مستمر به مددجویان گرامی احداث و کلیه ی خدمات در یک بنای مستقل به عزیزان ارائه شود که به فضل خداوند متعال بعد از اخذ مجوز پروانه فعالیت در زمینی به وسعت 1550 متر مربع و در چهار فاز این بنا احداث گردید که فاز اول و دوم آن تکمیل شد و بخش فیزیوتراپی و مرکز سالمندان به بهره برداری رسید و ده ها مددجو و سالمند و آحاد شهروندان مزینانی و روستاهای مجاور از خدمات آن بهره مند شده و می شوند و روند کار اتمام فازهای بعدی با پیشرفت هفتاد درصد نیز ادامه دارد.
🔹این مجتمع فعالیت خود را با  شناسایی و تحت پوشش قرار دادن معلولان و نیازمندان 12 روستا شروع کرده ، معلولانی که در روستاهای محروم از حق و حقوق خود هیچ اطلاعی نداشتند با تشکیل پرونده  از حقوق مستمری و خدمات غیره... بهره مند گردیده اند.
اول خرداد ۹۷ مرکز فیزیوتراپی بهزیستی مزینان خدمات و فعالیت خود را با استعانت از خداوند متعال و همراهی فرزند دلسوز مزینان دکتر سیدمهدی مزینانی و دیگر خیرین نیکوکار به ویژه اهدای ست کامل فیزیوتراپی توسط خانواده زنده یاد سید علی طالعی مزینانی آغاز و در خدمت بیماران نیازمند منطقه قرار گرفت و پس از آن مرکز نگهداری سالمندان مزینان آماده پذیرش سالمند از کل منطقه شد.
🔹این مراکز که در ۲ فاز تکمیلی فعالیت دارند ؛ دارای یک سالن به مساحت ۴۰ متر مربع شامل مددکاری، پذیرش و امور حسابداری می باشند، یک اتاق به وسعت ۱۸ متر مربع  ، یک باب آشپزخانه ۴۰ مترمربعی مجهز به لوازم مورد نیاز ،۸ عدد سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی ، روشویی ، حمام  و۳ سالن به مساحت  ۸۰ مترمربع مجهز به تخت، تلویزیون ، فرش شده برای نگهداری سالمندان و یک سالن انتظار با فضای ۱۰۰ مترمربعی با تجهیز ات کامل شامل مبلمان ؛ تلویزیون و... می باشند.
🔹از دیگر امکاناتی که می توان به آن اشاره کرد ؛یک اتاق جهت داروخانه و پرستاری که مجهز به کمد و قفسه های دارویی که داروهای لازم پیش بینی شده و در حال فعالیت است.
🔹همچنین یک سالن ۱۰۰متر مربعی وسیع مجهز به تجهیزات فیزیوتراپی و دیگر امکانات وابسته و یک باب اتاق ایزوله به مساحت ۲۰ مترمربع مجهز به امکانات پیش بینی شده نیز در این مرکز در نظر گرفته شده که هم اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است.
🔹علاوه بر دایر بودن مرکز توانبخشی و ارائه خدمات ؛ در حال حاضر یک سالن همایش با زیربنای ۲۴۰مترمربع با چشم انداز بسیار زیبا جهت برگزاری هرگونه مراسم مانند جشن ها ؛ همایش ها؛ سخنرانی ؛ و.... است که به تعداد ۲۵۰ عدد صندلی نیاز است و به یاری خداوند و کمک خیرین امید می رود این در خواست و نیاز در آینده نزدیک تأمین گردد.


💠در حال حاضر بخش فیزیوتراپی مؤسسه خیریّه حضرت نرجس خاتون (س) وابسته به مجتمع بهزیستی مزینان  خدمات ارزنده ای تحت نظارت متخصصین کار آزموده همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 8صبح تا 14  به مراجعه کنندگان ارائه می دهد که به حضور تقدیم می شود:
📌خدمات درمانی فیزیوتراپی ؛
توانبخشی بیماری های مغز و اعصاب شامل ؛ سکته های مغزی و انواع آسیب اعصاب محیطی
📌توانبخشی بیماری های ارتوپدی
آسیب های ورزشی شامل؛ آرتروز  کمر و گردن ، آسیب دیسک کمر و گردن
درد و محدودیت های حرکتی  بعد از شکستگی و در رفتگی و عمل  های جراحی

✍️یکی دیگر از فعالیت های موسسه ساخت استخر برای ذخیره آب و آبرسانی به موقع جهت ایجاد فضای سبز است.
این استخر با ابعاد 8 در 12 که 40 متر آن با عمق یک متر و 20 سانت  و 80 متر آن با عمق 2 متر و 70 سانت ساخته شده و حدود یکصد میلیون تومان هزینه در بر داشته که جهت ذخیره یک ساعت و نیم آب  وقفی و  ایجاد فضای سبز،  کاشت انواع صیفی جات و گل و گیاه است که موفق شدیم در فروردین سال 1401 یکصد و پنجاه نهال میوه و غیره در آن بکاریم .
ایجاد مهد و پیش دبستانی با پذیرش ۶۰ کودک از اقدامات دیگر این مؤسسه است.

ایجاد زمینه اشتغال و خودکفایی با همت خیرین و مسئولین ادامه دارد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">