یادش بخیر دهه ی شصت و پایگاه بسیج مزینان...بخش دوم؛ پایگاهی در مدرسه علمیه مزینان :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

 

✍️مدرسه ی علمیه شریعتمدار که در قلب بازار مزینان قرار گرفته بعد از انقلاب کانون فعالیت های خاص فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و قضایی و بهداشت و حتی ورزش شد!

اینجا به راستی تا قبل از انقلاب حوزه ای فعال بود و طلاب علوم دینی در آن از محضر بزرگان علم و ادب مزینان مانند شریعتی بزرگ فیض می بردند اما به دلیل مهاجرت یکایک آن ها و کسب علم بیشتر و همچنین ارتحال اساتید صاحب نام اندک اندک چراغ مدرسه خاموش شد و تنها حجره های خالی باقی ماند که با گذشت یک دهه بازهم شاهد آوای فرزندان مزینان بود این بار با نام بسبج و بسیجی...

همان طور که در بالا ذکر شد مدرسه شاهد تحولات گوناگونی بود به همت فرزند شایسته کویر دکتر علی شریعتی مزینانی کتابخانه ای در دل آن تأسیس شد و هر روز نوجوانان و جوانان به آن مراجعه می کردند و کتابی به امانت می گرفتند مدیر این مرکز در آن برهه از زمان آقایان اصغر همت آبادی و حاج شیخ محمدتقی معلمی فر بودند که وظیفه داشتند علاوه بر تحویل و دریافت کتاب از مراجعه کننده امتحان هم بگیرند که ببینند آن را مطالعه کرده یا خیر! به طور مثال از او می خواستند که خلاصه داستان کتاب را تعریف کند اگر آن فرد به درستی موضوع را می گفت کتابی دیگر می گرفت و یا اینکه دوباره آن را تمدید می کردند که برود کامل بخواند و بیاورد بعضی ها مثل ما که تازه الفبا یاد گرفته بودیم و کتاب را برای دیدن عکس هایش برده  و در امتحان خواندن پیش آن ها مردود بودیم برای مدتی از بردن کتاب محروم می شدیم!

انقلاب که شد همه چیز تغییر کرد حالا دیگر این جا برو بیایی را به خود می دید ابتدا انجمن اسلامی در آن شکل گرفت و بعد هم پایگاه و مدتی بعد یکی از حوزه های مهم بسیج شهرستان سبزوار شد که باید پاسداری از سپاه این شهرستان در آن حضور می داشت که مرحوم محمود بشیری، مهدی بیزه ای، حسینی، آبرودی، کیوانلو و... از جمله ی این مأموران نظامی بودند.

ابتدا پایگاه توسط خود بچه های مزینان که بعدها خودشان هم به سپاه پیوستند اداره می شد و با آمدن شهید حاج محمد امین آبادی از تهران رونق بیشتری گرفت. او گرچه نظامی نبود و پیش از این در اداره ی مخابرات تهران مشغول به کار بود اما فنون نظامی را گویا در پایگاه های بسیج پایتخت آموخته و علاوه بر کلاس های قرآن و عقیدتی و احکام که برای سنین مختلف برگزار می کرد رزم شبانه و ورزش صبحگاهی جزء برنامه هایی بود که او در دستور کارش داشت...

شور و هیجان و دلدادگی خاصی پس از تشکیل پایگاه در مدرسه علمیه حکم فرما شد و از این پس گاهی در حجره هایی که پیش از این چندین طلبه ساکن بودند محلی شد برای استراحت شبانه بسیجیان مزینان و در حقیقت می توان گفت خانه ی دوم نوجوانان و جوانان و حتی بعضی پا به سن گذشته ها، بعضی حتی چند روز به خانه های خود که در چند قدمی آنها بود نمی رفتند!

ثبت نام برای جبهه و اعزام ها و بعد از بازگشت مرور خاطرات جنگ و دوباره شیدایی بعضی دیگر برای پیوستن به صف رزمندگان همه و همه در همین مکان رقم می خورد.

ادامه دارد....

🖌نویسنده؛ علی مزینانی عسکری

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

 

#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">