محرم و عاشورا در مزینان...بخش سوم؛ سنت فراموش شده عَلَم گردش :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه


🖌نویسنده؛ علی مزینانی عسکری

 

✍️گفتیم که چون  محرم می رسد عزای فرزند زهرای بتول(س) تمامی دلهای شیدایی مزینانیان به هجرت رفته را به زادگاه خویش می کشاند و حتی اگر نتوانند از روز اول به خاطر مشغله اداری و کاری به مزینان سفر کنند شب عاشورا به هر وسیله ای که شده خود را به عاشورائیان می رسانند .

 روز تاسوعا تا دو دهه پیش خادمان نخل به همراه دسته ای از عزاداران و عَلَمی در دست  با عنوان علم گردش به در خانه ی مزینانیان می رفتند و دعا گویان نذورات مردم را جمع آوری می کردند . سر دسته که اغلب پدر بزرگوار شهید رضا تاج مرحوم حاج محمدعلی بود با صدای بلند می گفت: اولیاء و انبیاء
 همراهان جواب می دادند :الهی آمین
سردسته: شهدای دشت کربلا
همراهان: آمین
سردسته : خدایا این خانه را از بلاها محافظت بفرما
همراهان:  آمین
سردسته : نخل جوانیش را بر زمین مینداز
همراهان : آمین
سردسته : فرزندانش را به علی اکبرحسین (ع)ببخش
همراهان: آمین
سردسته : امیدش را نا امید مگردان
همراهان : آمین...

 و اگر آن خانه مسافری و یا مریضی در بیمارستان داشت برایشان با همین آهنگ دعا می کردند و بعد از آن، اهل منزل پارچه، قند، چای و… نذری را تحویل آنان می دادند.

 متأسفانه بنا به هر دلیلی شاید با رفتن قدیمی ها این سنت حسنه به فراموشی سپرده شد و فقط متولیان نخل که سر دسته آنان مرحوم حاج حسین حسن عباس بود و بعد از او برادران و برادر زادگان  و فرزندانش به همراه جمعی از خانواده غلام مرادها و یوسفی ها و خانخودی ها کیسه ای بردوش به در منازل مراجعه می کنند و پارچه های نذری تزئین نخل را تحویل می گیرند و بعد از برگزاری عاشورا دوباره به صاحبانش برمی گردانند.

یکی دیگر از سنت های رایج و قابل تأمل مردم مزینان دعوت رسمی از عزاداران روستای غنی آباد است که علاوه بر ارسال دعوت رسمی در دهه ی اول و روز بیستم، هیئت امنا و اعضای آن و دیگر مزینانی های حاضر در این دیار تاریخی با وسایل نقلیه شخصی خود و در حالی که دیگران را نیز سوار می کنند به غنی آباد می روند و با استقبال بزرگان و مردم این روستا چنددقیقه ای با هم در هیئت این روستا به سوگواری می پردازند.

این میزبانی مردم فهیم غنی آباد هم که ریشه در فرهنگ مهمان نوازی مردم کویر دارد جالب است و پس از استقبال از میهمانان مزینان هیئت آنها را به عنوان دسته اول همراهی می کنند و خودشان پشت سر میهمانان دم می گیرند.

سلام دادن علم ها و بالا و پایین انداختن آنها به معنای سر فرود آوردن و سلام دادن به هیئتی ها توسط علم داران نشانی از همان علم گردش قدیمی است که مردم احترام خاصی برای این پرچم قائل هستند.

مداحی مشترک ذاکران اهل بیت علیهم السلام از هر دو روستا و سینه زنی متحد سوگواران مزینانی و غنی آبادی و دعوت نماینده مردم مزینان از دیگر برنامه های این مراسم است و روز بعد تا مردم غنی آباد وارد مزینان نشوند مراسم عاشورا شروع نمی شود و با حضور این مردم خداجو و پذیرایی از آنها در هیئت ابوالفضلی حرکت نخل آغاز می گردد و تا پایان مراسم و مشایعت مردمی، غنی آبادی ها در تعزیه عاشورا حضور فعال دارند.

روز تاسوعا آخرین فرصت برای آماده سازی میدان قتلگاه است که البته قبل از آن به همت فرزندان تعزیه خوان پیشکسوت زنده یاد حاج حسن ناطقی آماده شده و کتیبه ها نصب می شود اما متولیان ایستگاه های صلواتی هم در این روز مقدمات کار خود را آماده می کنند و اگر نقصی در میدان باشد مانند سیستم برقی و روشنایی و صوتی برطرف می شود.

در این روز اغلب شهروندان مزینانی با حضور در دسته ای که از هیئت ابوالفضلی یا شاهزاده علی اصغر حرکت می کنند در هیئت علی اکبری به سوگواری می پردازند و پس از آن ناهار را میهمان سفره کریمانه اهل بیت علیهم السلام هستند که برای خود نذرکنندگانی دارد.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

 

#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">