یادش بخیر دهه ی شصت و پایگاه بسیج مزینان...بخش چهارم؛ عمران و آبادانی بسیجیان در مزینان :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

همان گونه که در نوشتار قبلی گفتیم با تشکیل پایگاه بسیج در مدرسه علمیه فعالیت های بسیاری از قبیل آموزش نظامی و عقیدتی، هنری و ورزشی و... در آن شکل گرفت و در حقیقت هرکس چیزی آموخته بود آن را در طبق اخلاص قرار می داد و به دیگران می آموخت.

گردهمایی و دورهمی های شبانه نوجوانان و جوانان شور و هیجانی دیگر در میان فرزندان مزینانی ایجاد کرده بود و چه بسا تعدادی از همین افراد چون در آن زمان خانه ها تلویزیون نداشت به بهانه حضور در برنامه های متداول به پایگاه می آمدند تا سریال هایی مانند عزالدین قسام و اوشین و طبل توخالی و... را ببینند!

اما یکی دیگر از  برنامه های این دوره ورزش بود که بازهم به همت شهید امین آبادی جایگاه خاصی را در بین نوجوانان و جوانان و حتی میانسالان کسب کرده بود.

صبح زود قبل از طلوع آفتاب خیل عظیمی از اهالی مقابل بسیج صف می کشیدند و با ذکر صلوات شروع به دویدن می کردند و بعد هم ورزش دسته جمعی صبحگاهی...

کم کم تور والیبال در وسط میدان پایگاه بعد از آنی که حوض قدیمی را پر کردند نصب شد و غروب ها جوانان در این زمین بازی می کردند.

عرض اندام بعضی از ورزشکاران و جوانانی که فنونی را در باشگاه های تهران آموخته بودند یا به طور فردی به توانایی خاصی مانند حرکات ژیمناستیک شهیدان سیدحسین و سیدمحمد حسینی مزینانی دست پیداکرده بودند یکی دیگر از دیدنی های ورزشی در آن زمان یعنی دهه ی شصت بود. پشتک واروهای شهید سیدحسین از روی تیر دروازه و یا دیوارهای بلند روستا حتی کهنسالان را به وجد می آورد و او را با کف زدن و صلوات تشویق می کردند.

بعد از جلسات متداول و مداوم قرائت قرآن کریم برپایی مراسم جشن در مناسبت های ملی و مذهبی به خصوص نیمه ی شعبان و دهه ی فجر، مجالس دعا و نیایش مانند دعای شریف ندبه در صبح های جمعه، دعای پرفیض کمیل در پنجشنبه شبها و توسل به چهارده معصوم علیهم السلام در سه شنبه شبها در مساجد مزینان رونق گرفت و حتی از مزینان به سوی روستاهای دیگر کشیده شد به طوری که ده ها پیر و جوان مزینانی در این شبها به صورت هیئتی به غنی آباد،کلاته مزینان، بهمن آباد، سویز، کاهک و حتی روستاهایی با مسافت طولانی تر مانند صدخرو و مهر حضور می یافتند و مجالس دعا را به صورت مشترک برگزار می کردند و هماهنگ کننده تمامی این برنامه ها پایگاه بسیج مزینان بود.

علاوه بر تمامی این فعالیت ها بسیج مسئولیت های سازندگی و عمرانی  خاصی را در مزینان بر عهده گرفت و با تدبیر و دوندگی های شهید امین آبادی؛ بازار مزینان مانند جوی آب و انتقال آب ینگی قلعه با حفر چاه در سه کیلومتری روستا و همچنین تخریب ساختمان قدیمی تلگرافخانه مزینان و بنای ساختمان مخابرات و ایجاد میدان امام حسین علیه السلام و ساخت سالن شهدا در آرامستان بهشت علی علیه السلام و سرو سامان دادن به شرحاژ(شهر حاش) نقش ارزنده ای را با همراهی شورای اسلامی وقت در آبادانی مزینان ایفا کرد.

هرچند پاسدارانی از شهرستان سبزوار برای اداره و فرماندهی بسیج به مزینان می آمدند و شاید همین عامل موجب شد تا آنها برای کم کردن مسافت حوزه ی مقاومت را به جای دیگر منتقل کنند و بعدها پایگاه را از رونق عجیب خود بیندازند اما از همان ابتدا جوانان مزینانی که فرماندهی را بر عهده داشتند حتی با رفتن حوزه بازهم حضور و اشتیاق مردمی برای شرکت در برنامه های پایگاه موج می زد.

در دهه ها و سالهای مختلف و از زمان تأسیس پایگاه بسیج افرادی مانند؛ کربلایی اصغر همت آبادی، شهید حاج محمدامین آبادی، حاج سیدعلی حسینی مزینانی، حاج غلامرضا مزینانی حاجی، حسن زارعی و اکنون حاج وهب غنی آبادی فرماندهی پایگاه بسیج را بر عهده داشته اند.

در حال حاضر نیز دو پایگاه مقاومت که ساختمان آن در ابتدای ورودی مزینان بنا شده به نام پایگاه بسیج شهدای مزینان ویژه برادران زیرنظر حوزه مقامت بسیج امام رضاعلیه السلام داورزن و همچنین پایگاه بسیج خواهران با عنوان کوثر مزینان وابسته به حوزه حضرت آمنه(س) داورزن در حال فعالیت است و امیدواریم با توجه به تمامی این پیشینه و نقش مزینان در سازمان بسیج دیگر روستاها، فرماندهان سپاه شهرستان و استان برای انتقال حوزه به این دیار اقدام نمایند.

دارد....

🖌نویسنده؛ علی مزینانی عسکری

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

 

#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">