قدیما یادش بخیر.. بخش اول :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

قدیما یادش بخیر.. بخش اول

شنبه, ۲۴ دی ۱۴۰۱، ۰۸:۳۵ ق.ظ

🖌نویسنده؛ عزت اله مزینانی(معمار)

🔸سرگذشت ماشین دودی

حتما مزینانی های عزیز به خصوص کسانی که ساکن تهران بوده و هستند به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مشرف شده اند.
🎆شاه عبدالعظیم یا حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)مجموعه‌ی آرامگاهی یکی از نوادگان حسن بن علی (ع)است که در شهرری (در جنوب تهران) قرار دارد. این آرامگاه با آرامگاه امامزاده حمزه و امامزاده طاهر از قرن سوّم تاکنون، یکی از مشهورترین اماکن زیارتی ایران بوده و هست.
🔹قدیما برای رفتن به شاه عبدالعظیم وسائط نقلیه بسیار محدود بود ؛ لیکن ما چندین بار با قطاری که از میدان شوش به شهرری می رفت و به آن می گفتن ماشین دودی عازم می شدیم .
🔹**ماشین دودی نامی بود که در تهران قدیم به اولین خط آهن ریلی ایران که حد فاصل تهران و شهر ری کشیده شده بود داده بودند. این راه آهن در سال ۱۲۶۱خورشیدی ساخته شده بود و امتیاز آن را ناصرالدین شاه به یک مهندس فرانسوی به نام مسیو بواتال به نمایندگی یک شرکت بلژیکی داده بود.
علت این نامگذاری بخار و دودی بود که از دودکش قطار آن خارج می‌شد.
ماشین دودی از یک لوکوموتیو و چند واگن باصندلی های چوبی روبروی هم (اتوبوسی)ساخته شده بود و همچنین دو ایستگاه داشت. نقطه آغاز این خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و ایستگاه نقطه پایانی جلوی در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری بود. مردم به ایستگاه‌های ماشین دودی گار می‌گفتند که واژه فرانسوی برای ایستگاه است.
🔸 هر بار به هنگام راه افتادن قطار، بچه‌ها و جوانان حاشیه نشین ریل سنگ و خس و خاشاک زیادی به ماشین دودی می‌زدند و چون در و پنجره درست و حسابی نداشت گاهگاهی به سر و کله مسافرین اصابت می کرد. و سرعت ماشین دودی هم زیاد نبود،عده ای دست و پای خود و بعضی ها جانشان را در سوار شدن غیر مجاز فدای ماشین دودی کردند.
🔹در حال حاضر نمونه‌ای از ماشین دودی برای بازدید در محوطه متروی شهر ری قرار داده شده است.

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">