شکر خدا که عبدِ خدای خدیجه ایم.. :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

شکر خدا که عبدِ خدای خدیجه ایم..

شنبه, ۱۲ فروردين ۱۴۰۲، ۰۱:۲۸ ق.ظ

🖌علی جعفری مزینانی

✍️ امروز شنبه مطابق با دهم رمضان المبارک و مقارن است با سالگرد رحلت اُمّ المؤمنین حضرت «خدیجهٔ کبری»ٰ سلام اللّه علیها.
او که اولیّن همسر رسول مکرّم اسلام است بنا به نقل تاریخ نگاران  ۶۸ سال قبل از هجرت ودر مکّهٔ مکرّمه متوّلد شدند.
نام مادر ایشان فاطمه بود، همان‌طور که دخترشان فاطمه (س) نام گرفت. پدر خدیجه هم خُوَیلد بود، لذا این بانوی بزرگوار به « خدیجه بنت خویلد »مشهورند.

🔺در دوران جاهلیّت حضرت خدیجه سلام اللّه علیها را «الطاهره» و«سیّدهٔ قریش» صدا می ‌زدند، به این خاطر که  نهایتِ درجه ومرتبت طهارت، پاکی، تقوا و نزهت در روح بلند این بانوی مکرّمه متجلی بود ،همان‌طور که پیغمبر اکرم (ص)را« امین» می ‌خواندند.

🔹این بانوی جلیل القدر از ثروتمندترین بازرگانان مکّه شمرده می شد ،ثروت انبوه! خانۀ مجلّل! امکانات بسیار اشرافی،زینت آلات  و به طور کلّی از همۀ زرق وبرق های دنیا بهترین ها را داشتند! ونیز دربین مردم عصر خود به یک بانوی فداکار اشرافی و در نهایت طهارت و نزهت و همین‌طور در عین رقّّت قلب و مردم‌دوستی و خدمت به خلق زبانزد بودند.

🔸از روزی که حضرت خدیجه (س) به ازدواج پیامبر  اکرم درآمدند، تمام ثروت و زندگی و آبروی خود را به پای رسول اللّه ریختند و در ماجرای این ازدواج خدا می ‌داند که چقدر زنان اشراف عرب به خدیجه زخم زبان می زدند، که تو با یک یتیمِ فقیرِ تهیدست ازدواج می‌کنی؟! تویی که همۀ سرمایه داران عرب آرزوی همسری با تو را دارند! این درحالی بود که آن بانوی با فضیلت اعتنا و وقعی به نیش وکنایه های آنان مطلقاً نداشت.

🔹 وی نخستین بانویی است که  به رسول خدا ایمان‌آوردند و رسالت او را شهادت دادند و امیرالمؤمنین (ع)  دومیّن شخصیّتی بودند که ایمان به نبوّت نبی مکرّم آوردند.
نقل شده است که:
 پیغمبر، خدیجه و امیرالمؤمنین علیهم السلام، به مسجدالحرام می آمدند و با هم مشغول عبادت می شدند و این در حالی بود که هنوز در عالَم هیچ مسلمانی جز این سه بزرگوار وجود نداشت.  

🔸در سه یا چهار سال  محاصره ودر «شِعبِ ابوطالب»  هم این بانوی مجلّله و اشرافی با آن زندگی مُرّفه و مفرّح روزگار خود را در نهایت گرسنگی وسختی ومشقّت  وتنگدستی گذراند و خم به ابرو نیاورد!!
وی که پیش از ازدواجش با رسول خدا در صدق گفتارو امانت داری و اخلاق پسندیدهٔ  حضرت محمّد(ص) در طی سفر تجاری اش به شام آگاه شده بود و آثار نبوّت را در وجود وچهرهٔ  او به وضوح می دید، با تمایل خود و خواستگاری از پیامبر(ص)، آن دو پیمان ازدواج بستند که متعاقب آن، خدیجه(س) تمام دارایی و غلامان خود را در اختیار آن حضرت قرار داد.
حاصل این ازدواج، دو پسر به نام های قاسم وطاهر  و چهار دختر به نام های زینب و رقیّه و امّ کلثوم که آخرین دختر، حضرت فاطمه(س) اُمّ الائمه بود.

فشارهای بسیار ناگوار و گوناگون جسمی و روحی در شِعب، آثار منفی سخت و کمرشکنی بر سالخوردگانی چون خدیجه(س) و ابوطالب(ع) گذاشت، از این رو مدّت چندانی  از پایان محاصره نگذشته بود که این دو بزرگوار با فاصلهٔ چند روز رحلت کردند.

🔹در هرحال: خدیجه( س)نقش بسیار عظیم وپر اهمیّتی در تاریخ اسلام دارند و پیغمبر اکرم (ص) هم علاقۀ فوق‌العاده‌ وافری به ایشان داشتند و تا زمانی که حضرت خدیجه زنده بودند، یعنی تا زمانی که رسول خدا به سنّ پنجاه سالگی رسیدند، همسر دیگری با داشتن وی اختیار نکردند ،همان‌طور که امیرالمؤمنین علی ( ع) تا لحظه ای که فاطمۀ زهرا(س) در قیدحیات ظاهری بودند، همسر دیگری اختیارنکردند و این ویژگی تنها‌ مختّص این دو بانوی بزرگوار است.

🔸بعدها که پیامبر اکرم (ص) همسران دیگری اختیار کردند، گاهی اوقات که به مناسبتی نامی از حضرت خدیجه  برده می‌شدآنهم پس از گذشت ده سال یا بیشتر  ازرحلت آن بانو، بلافاصله اشک در چشمان رسول خدا حلقه می‌زد و وقتی همسرانشان به ایشان می‌گفتند اکنون که خدیجه از دار دنیا رفته و خدا همسران جوانی نصیب شما کرده چرا محزون و غمناک اید؟!! پیغمبر(ص) می‌فرمودند:« شما کجا خدیجه کجا؟! خدیجه وقتی به همسری من درآمد که من در غربت و تنهایی بودم و اسلام هیچ حامی و پشتیبانی نداشت، او همۀ خطرات را به دل و جان خرید و همۀ دارایی و اموال و هستی خویش را در راه اسلام خالصانه ایثار کرد، شما روزی همسر من شدید، که من رهبر جامعۀ اسلامی و فرمانروای سرزمین اسلامی بودم.»

🔻گفتنی است که؛ این بانوی جلیل المنزلت به روایتی در سنّ ۶۵ سالگی وسه سال قبل از هجرت رحلت نموده اند و مرقد نورانی وی در شهر مکّه و در قبرستان ابوطالب (ع) می باشد.

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">