توصیه های دکتر متخصص مزینانی برای مراقبت از دهان و دندان/بخش دوم :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

💠نگهدارى و مراقبت از دندانها بایستى از چه زمانى انجام شود؟

🖌 دکتر سیدحسین ضیائی مزینانی

 

✍️اساساً قبل از رویش دندانها باید مراقب زمین خوردن بچه ها باشیم .اگر ضربه به لثه کودک وارد گردد ، علاوه بر اینکه ممکن است سبب پارگى لب و دهان و ایجاد بد شکلى شود ، گاهى موجب جابجایى جوانه دندان و نهفته ماندن دندان درون فک نیز مى گردد. این موضوع مى تواند منجر به مشکلات زیادى در آینده شود.
از طرفى با رویش اولین دندانهاى شیرى در شش ماهگى ، مراقبت از آنها نیز باید شروع شود. تغذیه با شیر مادر، نه تنها موجب تشکیل دندانهایى مقاوم در برابر پوسیدگى مى شود، بلکه به دلیل انطباق با فیزیولوژى بدن کودک ، در مقایسه با سایر مواد غذایى ، کمترین تأثیر در پوسیدگى دندان را نیز دارد.
با شروع تغذیه کودک با سایر مواد غذایى یا استفاده از شیر خشک و مکمّلهاى دیگر، عوامل پوسیدگى زا نیز فعالتر مى شوند. بویژه که متاًسفانه شیر خشک و سریالهاى غذایى حاوى مقادیرى شکر هستند که عامل اصلى پوسیدگى دندانهاست.
اگر به منظور خوشمزه شدن به غذاى کودک ، مثل فرنى ،شکر نیز افزوده شود، کمک زیادى به پوسیدگى زودهنگام دندانها مى کنیم.
بدترین کار ممکن این است که کودک را به بطرى حاوى آب قند یا شیر شیرین شده ، عادت دهیم. البته به خاطر داشته باشیم که فاجعه وقتى رخ مى دهد که کودک را با بطرى حاوى شیر شیرین شده یا آب قند بخوابانیم .این کار پس از حدود سه ماه باعث پوسیدگى منتشر دندانها مى گردد که درمان آنها کارى بسیار مشکل  و بعضاً بى فایده است.
مؤثّرترین ، ساده ترین و کم هزینه ترین روش براى پیشگیرى از پوسیدگى دندانها در این شرایط عبارت است از:
١- تغذیه طبیعى با شیر مادر

٢- نیفزودن شکر به غذا یا شیر و عدم استفاده از بطرى آب قند براى تغذیه به خصوص هنگام  خواباندن کودک.
اطفال ابتدا درکى از شیرینى ندارند، ولى در صورت استفاده از غذاهاى شیرین خیلى سریع به آنها عادت کرده از خوردن سایر خوراکیها که براى سلامتى آنها بسیار  لازم هستند، خود دارى مى کنند.

٣- لازم است تا زمانى که کودک قادر به مسواک زدن نیست ، پس از تغذیه کودک با مواد شیرین، دندانهاى او را با  پنبه آغشته به محلول آب نمک رقیق ، تمیز کنیم. این کار قبل از خواباندن کودک ضرورى است ، زیرا تأثیر بسیار زیادى در جلوگیرى از پوسیدگى دندانها دارد.

٤- کودکان از رفتارهاى ما الگو بردارى مى کنند.توصیه مى شود دندانهاى خود را در حضور آنها مسواک کنیم و آنها را تشویق به مسواک کردن نموده و مزایاى مسواک زدن را برایشان بازگو نماییم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">