به یاد پیرغلامان مزینانی 9 :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

به یاد پیرغلامان مزینانی 9

دوشنبه, ۲ دی ۱۳۹۲، ۰۵:۲۷ ق.ظ

 

مرحوم حاج محمد جعفری مزینانی  / موسس هیئت علی اکبری (ع) مزینان

بی شک یکی از خاندان بزرگی که در تعزیه مزینان نقش شایسته ای را ایفا می نمایند جعفری ها هستند که نسل به نسل تعزیه خوان و تعزیه گردان بوده اند

شاهدان کویرمزینان که تاکنون افتخار داشته است تعدادی از پیر غلامان اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام را معرفی نماید این بار توفیق یافته تا با کمک استاد فرج الله جعفری مزینانی فرزند مرحوم حاج محمد جعفری این موسس هیئت و معلم اخلاق و استاد قرآن را به مخاطبان گرانمایه بشناساند. 

مرحوم حاج محمد جعفری مزینانی  فرزند حاج فرج الله در سال 1301 در مزینان به دنیا آمد. اما  نمی توان بدون شناخت وی به آسانی از شخصیت ایشان عبور نموده و تنها به تولد و فوتش اکتفا نمایی چون این انسان  والامقام  علاوه برخادمی در مجالس تعزیه خوانی سرور و سالار شهیدان و ائمه هدی علیهم السلام ، یکی از معتمدین خوشنام و مورد اعتماد مزینان بوده است که به دلیل مأنوس بودن با روحانیت در پرورش استعداهای حوزوی نقش بسزایی داشته است به طوری که با تشویق او چند جوان مزینانی در دهه ی چهل راهی حوزه های علمیه مشهد مقدس و قم می شوند که اکنون هر یک روحانی سرشناس و برجسته ای شده اند که بعضاً در حوزه های علمیه و دانشگاه به عنوان استاد مشغول به تدریس می باشند که از آن جمله می توان به حجج اسلام؛ محمدزاده ، شیخ حبیب الله عسکری و شیخ حسن مزینانی و شیخ محمد تقی معلمی فر و... اشاره نمود.

 حاج محمد جعفری در مزینان علاوه بر استعداد یابی برای حوزه و دانشگاه یکی از چهر ه هایی است که به تاریخ مزینان آشنایی کامل داشت و هرگاه توریست ها و یا سیاحان برای بازدید از این دیار تاریخی مراجعه می کردند مردم وی را معرفی می نمودند و او با استفاده از کلمات طنزی که در آن نیز تبحر داشت به روشنی تاریخچه مزینان را برایشان شرح می داد.

 مرحوم جعفری در کنار پرداختن به امور دفتری و کارهای مراجعاتی مرحوم شیخ قربانعلی شریعتی جد بزرگوار فرزند شایسته کویرمزینان دکتر علی شریعتی مزینانی با دایر کردن کلاسهای قرآنی در مکتبخانه مزینان به نوجوانان و جوانان علاقمند  نیز قرآن می آموخت و به عنوان معلم قرآن آنچه در محضر شریعتی ها فرا گرفته بود برای شاگردانش آیات را تفسیر می کرد.

وی موسس هیئتی شد که اکنون یکی از هیئات اصلی مزینان محسوب می شود و جوانان زنجیرزن مزینانی هرگاه به هیئت علی اکبری مراجعه می نمایند یاد او و دیگر بانیان این هیئت را گرامی می دارند.

مرحوم استاد حاج محمد جعفری در خانواده ای متولد شد که سراسر زندگیشان متبلور به عطر ولایت بود .پدرش حاج فرج الله نیز یکی از تعزیه خوانان سرشناس مزینان است که در زمان حیاتش نقش سلطان قیس و حضرت علی اکبر(ع) را اجرا می نمود و در جمع آوری و نگهداری  نسخ تعزیه تلاش می کرد.

مرحوم جعفری که تعزیه خوانی را از پدر به ارث برده است چندین سال نقش حضرت زینب (س) را اجرا می نمود و در حالی که هنوز توانایی ادامه این نقش را داشت با افتخار و داوطلبانه این نقش را به یکی از دیگر از جوانان جویای نام به نام حاج حسین مرادعلی سپرد که الحق همانند استادش به خوبی این وظیفه را به سرانجام رسانده است .

مرحوم جعفری احساس می کرد که باید نسخه های تعزیه خوانی اصلاح و یا در بعضی از جاها صحنه هایی به آن افزوده شود و نقش خلاقانه او موجب شد تا صحنه ی جانسوز وداع حضرت عباس (ع)با اهلبیت و همچنین نقش عبدالله و امام سجاد (ع) و تل زینبیه به تعزیه مزینان افزوده شود.

وی که شهامت  و شجاعت را از مقتدایش حسین بن علی(ع) آموخته بود در قبل از انقلاب علاوه بر تشکیل کلاسهای قرآنی و انس با روحانیت ماهنامه مکتب اسلام را به واسطه آشنایی با گروهی انقلابی از قم دریافت می نمود و پس از مطالعه در اختیار روحانیت و علاقمندان قرار می داد.

مردم مزینان هرگاه می خواستند نامه ای برای فرزندانشان و یا مسئولین مملکتی بنویسند بی شک به او مراجعه می نمودند و همچنین به لحاظ اعتماد و خوشنامی مرحوم جعفری وصیتانامه ها و اموالشان را در موقع سفر به عتبات عالیات و راه های دور در اختیار وی قرار می دادند

عاقبت این استاد فرزانه در سال 1373 رخ در نقاب خاک کشید و برای همیشه در آرامگاه ابدیش در بهشت علی (ع) مزینان آرام کرفت.

فرزندان این مرد خوشنام مزینان ، راه پدر را به نیکی می پیمایند و پس از وی اکنون نوه اش آقا جواد نقش علی اکبر (ع) را  ایفا می نماید که یاد پدر بزرگ و دیگر اجداد صالحش را در دلها زنده می کند.

یادش و نامش همیشه جاودنه باد

در این عکس فرج الله جعفری فرزند مرحوم حاج محمد جعفری در نقش حضرت علی اکبر (ع)به لشکریان حر، اتفاقا به مرحوم علی رضا اکبری مزینانی که سالها در نقش لشکر  خادمی اهلبیت علیهم السلام  را می نمود آب می نوشاند یاد او را هم با ذکر صلواتی گرامی می داریم.



  • علی مزینانی

نظرات  (۵)

  • احمد مزینانی
  • با عرض سلام وخسته نباشید .خدمت بزرگواران و عزیزان که همواره در تلاش برای احیا و شناساندن فرهنگ غنی تاریخ ومردم متمدن و متدین مزینان زادگاه بزرگانی چون شریعتی دریغی از اوقات ندارند.بنده به عنوان فرد کوچکی از خانواده جعفری نوه آن مرحوم بزرگوار قدر دان زحماتتان بوده و هستم(. باتشکر احمد مزینانی جعفری)
    پاسخ:
    باسلام وعرض ادب
    مانیز به شما بزرگوار و خانواده اهل ادب جعفری درود می فرستیم و بازهم در انتظارتان هستیم
  • احمد مزینانی
  • با عرض سلام وخسته نباشید .خدمت بزرگواران و عزیزان که همواره در تلاش برای احیا و شناساندن فرهنگ غنی تاریخ ومردم متمدن و متدین مزینان زادگاه بزرگانی چون شریعتی دریغی از اوقات ندارند.بنده به عنوان فرد کوچکی از خانواده جعفری نوه آن مرحوم بزرگوار قدر دان زحماتتان بوده و هستم(. باتشکر احمد مزینانی جعفری)
  • محسن جعفری مزینانی
  • با عرض سلام،ادب و احترام خدمت پدید آورندگان،نویسندگان و مخاطبین وبلاگ پر محتوای شاهدان کویر مزینان
    بنده نیز به نوبه خودم که امیدوارم یکی از فرزندان(نوادگان) صالح مرحوم حاج محمد جعفری باشم،از تلاش شما برای تهیه چنین متن و مطلب پر محتوایی کمال تشکر و قدردانی را دارم.
    امیدوارم خداوند به شما دوستان این توان را بدهد تا روز به روز به شناساندن زادگاه پدران ما به عموم مردم ایران و چه بسا جهان کمک موثری داشته باشید مضافا اینکه بسیاری از هم میهنان تمایل دارند تا اطلاعات بیشتری راجع به زادگاه فرهیخته بزرگ مرحوم دکتر علی شرعیتی و سایر فرهیختگان مزینانی کسب آگاهی نمایند...
    البته بنده به عنوان فرزند کوچکی از مزینان و یک کارشناسی مسائل IT پیشنهاد مینمایم در وبلاگتان ماژول و افزونه امار روزانه را اضافه نمایید تا مخاطین از میزان بازدید روزانه وبلاگتان مطلع شوند.این امر موجب میشود تا نویسندگان این وبلاگ نیز امار تحلیلی دقیق تری در مورد مخاطبینشان داشته باشند..
    با سپاس فراوان

    پاسخ
    باسلام و عرض ادب
    استاد بزرگوارم
    این همه سپاس از خانواده بزرگ و با اصالت جعفری تنها نشانه ی همان فهم وادب خاص این خاندان بزرگ است
    ماژول را داریم ولی دسترسی به آن را فعلا خودمان داریم وهرروز تحلیل تعداد بازدید کنندگان را هم می نماییم بزودی در اختیار عموم قرار خواهیم داد فقط لازم است ذکر کنیم روزانه بیش از صد بازدید داریم
  • حاج علی جعفری مزینانی
  • با تقدیم سلام ، از تلاش و زحمات دست اندرکاران این وبلاگ از اینکه در ارتقا سطح فرهنگی و اجتماعی و... نهایت سعی و تلاش خود را مبذول می دارید کمال تشکر و امتنان را دارم. با این امید که در پیشرفت راهی که گام برداشته اید توفیقات روز افزون داشته باشید و با این آرزو که مزینان در سطح بین المللی از منزلت و جایگاه واقعی فرهنگی خود برخوردار گردد.

    پاسخ ما
    باسلام وعرض ادب
    این نیز نشانه بزرگ منشی خاندان بزرگ جعفری است که ما را مورد لطف و عنایت خویش قرار داده اند
  • محمود جعفری
  • با عرض سلام وخسته نباشید بنده به نیابت از خانواده جعفری خصوصا برادران بزرگترم آقایان حاج علی وفرج الله جعفری از زحمات شما کمال تشکر را دارم وهمیشه یکی از خوانندگان دایمی مطالب شما بوده وهستم وقبلا هم دو بار تشکر خالصانه خودم را ارسال کرده ام وپاسخ محبت آمیز شما راهم در یافت نموده ام امیدوارم همواره موفق باشید .

    پاسخ ما
    باسلام وعرض ادب
    خدارا بسیار شاکریم که فرهیختگانی همچون خانواده بزرگ جعفری ها به ما نظر لطف دارند و یاری رسان ما هستند امیدوارم این تحفه درویشی مورد قبول واقع شده باشد هرچند استاد حاج محمد جعفری حق بزرگتری برگردن ما شاگردانش دارد
    یاحق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">