آشنایی با روحانیت مزینان؛ این قسمت حجت الاسلام حاج شیخ حبیب الله مزینانی عسکری :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

دیار تاریخی و عالم پرور مزینان همواره در طول تاریخ هزاران ساله اش مهد حضور عالمان و دانشمندانی بزرگ و نام آفرین و سرآمد فرزانگان عصر خویش  بوده اند و  در کسوت خویش کم نظیر و همچون ستاره ای پرفروغ و درخشان پرتو افشانی می کرده اند . کتب مختلف همانند تاریخ بیهق و سبزوار شهردیرینه های پایدار و یا سفرنامه های برجا مانده از دوران سلاطین و حاکمان مختلف براین ادعا صحه گذاشته اند و از حاکمان و عالمان و اندیشمندان و دانشمندان مزینان یاد کرده اند .

کتاب ارزنده کویر، اثر ارزشمند فرزند شایسته کویرمزینان دکتر علی شریعتی مزینانی که خود نگینی در  دل این خاتم گمشده است بهترین سندی است که او از همولایتی های خویش و از اسلاف و گذشتگان پرافتخار ش می گوید و به مزینانی بودن خود به خاطر مردم صاف و صادق و عالم مزینان فخر می ورزد.

مزینان گرچه با نام شریعتی ها در عصر حاضر کانون توجه همگان است اما کمی مطالعه در نام بزرگ آن و وجه تسمیه ای که نویسنده بزرگ سبزوار شهر دیرینه های پایدار از آن یاد  می کند که نام جاودانه مزینان ، یعنی زادگاه  دانشمندان واندیشمندان بی اختیار آدمی را به تاریخی بس گرانمایه سوق می دهد که این خطه می تواند در ادوار گوناگون چهره های تابناکی داشته باشد که البته شاهدان کویرمزینان با افتخار تا کنون اسناد مختلف آن را در همین وبلاگ و به بهانه های مختلف منتشر نموده است که مخاطبان گرانسنگ می توانند به این اسناد گرانمایه در حاشیه وبلاگ که به معرفی مزینان می پردازد و همچنین سفرنامه ناتمام "مزینان از نگاهی دیگر "که تاکنون هفده پست آن منتشر شده مراجعه نمایند.

با ذکر این مقدمه یاد آوری می شود که از این پس با همراهی و همدلی و مساعدت دوستان و شهروندان مزینانی سعی داریم تا مشاهیر مزینان را  که در حال حاضر در قید حیاتند و پرتوافشانی می نمایند را معرفی نماییم و در اولین گام از خودمان شروع می کنیم تا عزیزان مزینانی با نگاهی به این نوشتار آنچه مورد نیاز معرفی نخبگان فرهنگی ، هنری ، عالمان ، اساتیدحوزه و دانشگاه و... می باشد را جمع آوری و برای مدیر وبلاگ شاهدان کویرمزینان ارسال نمایند

این قسمت اختصاص دارد به دایی اینجانب ، حجت الاسلام حبیب الله مزینانی که مزینانیها وی را با کنیه حاج آقا عسکری می شناسند . عالمی که بیش از نیم قرن است که در سنگر تبلیغ دین و بیان حقایق اسلامی مجاهدت می نماید . کسی که مورد وثوق خاندان بزرگ شریعتی است و در تمامی مجالس روضه خوانی ، بزرگداشت عزیزانشان از او دعوت می نمایند تا برایشان سخنرانی نماید و معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی وقتی نبوغ سخنوری او را می بیند از او می خواهد که به همراهش راهی مراکز دانشگاهی شود تا دیگران از این روستایی دانشمند بهره ببرند.

او بارها با سقراط خراسان و فرزند بزرگوارش هم سخن می شود و از  محضر استاد فیض می برد و استاد محمد تقی شریعتی مزینانی از او تجلیل  و کتاب تفسیرش را به خط خویش مزین می کند و به این روحانی جوان هدیه می نماید. 

 قبل از انقلاب بارها توسط ساواک تهدید می شود و بعد از انقلاب وی یکی از روحانیون پیشتازی است که با سخنرانی های انفلابی در مراکز مختلف به ویژه زادگاهش مزینان جوانان را ترغیب به مبارزه می نماید و هرگاه پیکر شهیدی از جبهه ها مراجعت می کند او برای نشییع شهید از مشهد به مزینان می آید و در مراسم بزرگداشت و مجالس یادبود شهید سخنرانی می نماید و علی رغم توصیه شهید برونسی که قبل از انقلاب مخفیانه  در درس مقام معظم رهبری شرکت می نمایند وقتی شوق  او را برای حضوردر جبهه می بیندبه ایشان خطاب می کند :"شما در پشت جبهه بمانید و وظیفه تبلیغی را انجام بدهید" طاقت نمی آورد و در سنگر جهاد حضور می یابد تا همچون استادش حاج میرزا جواد تهرانی از فیض حضور در جهاد محروم نماند...

اکنون در اولین قسمت با گوشه ای از زندگانی این عالم فرزانه مزینانی آشنا می شویم:

حجت الاسلام حاج شیخ حبیب الله مزینانی عسکری

 حجت الاسلام حبیب الله مزینانی ملقب به عسکری در سال ۱۳۳۰خورشیدی در مزینان و در خانواده ای متوسط اما به شدت مذهبی و معتقد متولد شد . پدر ایشان مرحوم کربلایی حسن مزینانی در کنار کار کشاورزی که از اجداد خویش به ارث برده است به کار تجارت پنبه و زیره و دکانداری در مزینان مشغول بوده است که اغلب بلوک مزینان چون او را فردی امین می بینند مایحتاج عمومی خویش را از وی خریداری می نمایند .

حبیب الله، دوران دبستان را در محضر اساتید مزینانی ؛مرحوم میرزا مندلی ضیایی ، عباسعلی صدیقی ، صانعی و مهری تا ششم ابتدایی به پایان می رساند و به دلیل بیماری پدر که تنها حامی آنهاست و با توجه به وضع معیشتی  آن دوران برای کمک به تأمین معاش خانواده  راهی گرگان و گنبد و دیگر شهرهامی شود و در کار درو و پنبه چینی مشغول می گردد و پس از مرگ پدر به کار مغازه داری مشغول می شود اما چون از نعمت صدای خوبی برخوردار است هیچگاه مداحی و نوحه خوانی را فراموش نمی کند و همین امر مشوقی می شود تا او با ثبت نام در مدرسه علمیه عتیق مزینان که به همت مرحوم شریعتمدار در مزینان بنیان نهاده شده است به جمع طلاب علوم دینی بپیوندد و از محضر استاد شیخ قربانعلی شریعتی عموی دکتر علی شریعتی مزینانی و معروف به شریعتی بزرگ بهره مند شود.

وی از همان ابتدا نبوغ خویش را به نمایش می گذارد و هنوز مدتی از پوشیدن لباس روحانیت نگذشته که یکی از منبری های معروف مزینان و روستاهای مجاور می شود و با یک دستگاه موتور گازی که خریداری می نماید برای تبلیغ دین به دورترین روستاها و قراء مزینان و حتی جوین می رود و روضه خوانی می کند .

حجت الاسلام عسکری در سن ۱۷ سالگی با دختر عموی خویش ازدواج می کند و برای تأمین مخارج زندگی مجبور می شود علاوه بر ادامه تحصیل و شرکت در مجالس روضه خوانی به کار در مغازه بپردازد اما او که سرشار از نبوغ واستعداد خدادادی است با تمامی مشغله ای که دارد به سرودن شعر نیز بدون آنکه در این زمینه کلاسی و یا استادی را ببیند می پردازد . البته این نیز یکی از خصوصیتهای مردم مزینان است چرا که اغلب مردم مزینان ذوق خاصی در ادبیات به ویژه شعردارند و از این جمله اند مرحوم بابا قاسم ، محمد الله وردی ،مرحوم کربلایی غلامرضا حسن زاده و استاد حاج علی گلستانی که بدون آنکه سواد قابل تأملی داشته باشند اشعاری نغز به خصوص در رابطه با مزینان سروده اند.

 در زمان فوت مرحوم شیخ قربانعلی شریعتی که مزینان در آن زمان مملو از علاقمندان به آن مرحوم شده بود و تا مدتها مردم مزینان سوگوار فقدان آن عالم ربانی بودند، این روحانی جوان دو قطعه شعر در وصف استادش می خواند که مورد توجه و تشویق استاد محمدتقی شریعتی و فرزندش علی قرار می گیرد و از این زمان دوستی آنها آغاز می شود...

ادامه دارد...

 

  • علی مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">