"زن از دیدگاه زن "از منظر دکترسوسن شریعتی مزینانی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

"زن از دیدگاه زن "از منظر دکترسوسن شریعتی مزینانی

يكشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۵۶ ق.ظ

هم‌اندیشی پیرامون موضوع "زن از دیدگاه زن" با حضور سوسن شریعتی، پژوهشگر و جامعه‌شناس از سوی کانون فرهنگی راه امید در تالار پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش شاهدان کویرمزینان به نقل از خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه اصفهان، سوسن شریعتی در این هم‌اندیشی پرداختن به مساله زنان را یکی مهمترین چالش‌های عصر امروز دانست و با یادآوری وقایع تاریخ معاصر ایران، گفت: مردان پس از دوران مشروطه یعنی زمانی که زنان با خوردن میوه خودآگاهی، در جامعه هبوط کردند و به عنوان موجودی که توانایی اندیشیدن دارد مدعی کسب حقوق مدنی شدند، زن را به چشم یک معضل نگریستند و تصور کردند زن موجودی است که با حیله‌گری مساله می‌آفریند.

وی وجود واقعیت‌های متعدد و موازی پیرامون مساله زن را نقطه عزیمت همایش یادشده دانست و تصریح کرد: اگر جامعه امروز نسل دیروز را به داشتن رویکرد اتوپیک و تحمیل آن بر حقیقت‌گرایی متهم می‌کند امروز واقعیت‌گرایی به عنوان یک فضیلت به پیشتازی بر تفکر سابق می‌پردازد.

فرزند مرحوم دکتر علی شریعتی افزود: امروز در تالیف مولفه‌هایی که واقعیت مسائل مربوط به زنان را می‌سازند با مجموعه‌ای از واقعیت‌ها مواجه هستیم که از یک سو زنان با تلاش خود در جریان تاریخ‌ساز اجتماعی دوران معاصر آفریده‌اند و با نگاه به آن به خود مباهات می‌کنند و از سوی دیگر واقعیت‌هایی که در پرتو قوانین جامعه به تقابل با دستاوردهای 100 سال گذشته زنان ایرانی می‌پردازد.

شریعتی در ادامه با اشاره به لزوم سیالیت قانون برای ارائه پوشش حمایتی در همه ابعاد زندگی انسان‌ها از برای جمله زنان گفت: عدم همخوانی روح قانون با واقعیات مشهود زندگی زنان باعث نوعی تقابل تنش‌زا میان واقعیاتی شده که زندگی زن امروز را در سیطره خود گرفته است.

وی تصریح کرد: امروز جامعه شاهد پیشرفت زنان در حوزه‌های مختلف قدرت است تا جایی که یک زن به مقام مشاور رییس جمهوری می‌رسد، اما برای نمونه همین زن در احقاق حق مادری خود در قانون حضانت فرزند به سادگی میدان را به همسر خود می‌بازد و مسأله اساسی درباره این قانون اینجاست که چگونه این زن توانایی مشاورت رییس جمهور یک ملت را دارد اما توان بزرگ کردن جگرگوشه خود را ندارد؟

وی که فارغ‌التحصیل رشته تاریخ از انستیتو عالی مطالعات اجتماعی پاریس است در ادامه به مساله نفقه نیز پرداخت و خاطر نشان کرد: زن امروز به پشتوانه توانمندی‌های خود به دانشگاه راه می‌یابد و طبیعتآ سریع‌تر از مردان در بازار کار جذب می‌شود و کرسی مشاغل پر درآمد را از آن خود می‌سازد؛ اینجاست که جامعه باز هم به تقابل با ظرفیت‌های پرشمار زنان می‌پردازد و قانون سهمیه‌بندی را برای ورود به دانشگاه مطرح و دختران را به خانه‌نشینی محکوم می‌کند.

شریعتی همچنین به ارتباط سیستماتیک شاغل بودن زنان با داشتن تعداد کم فرزند در خانواده‌های تحصیل‌کرده اشاره کرد و گفت: زن تحصیل‌کرده آگاهانه و با دقت به استقبال مادر شدن می‌رود هر چند در چنین شرایطی تعداد خانواده‌های تک فرزند در جامعه افزایش می‌یابد و در طولانی مدت به معضل کاهش جمعیت در جامعه دامن می‌زند؛ اما قانون این جا هم به مقابله با تفکر زن تحصیل‌کرده می‌پردازد.

شریعتی در عین حال درونی‌کردن گفتمان مردانه و ورود به این گفتمان برای استفاده ابزاری زنان برای رهایی از یوغ سلطه مردان را دو آسیب جدی که محصول برخورد عقیدتی واقعیات زندگی زن امروز هستند، دانست.

وی در تبیین نظر خود پیرامون استفاده زنان از گفتمان مردانه برای امتیازگیری از مردان، به نتیجه نظر سنجی دکتر شریعتی در جامعه دهه 50 درباره میزان تحقق این نظریه که "رابطه مستقیمی میان سوژه شدن یعنی تبدیل شدن به یک فاعل شناسا و قیمت داشتن " اشاره کرد و گفت: در نتیجه خلاف انتظار این نظر سنجی مشخص شد رابطه مستقیمی میان قدرت اجتماعی زنان و قیمت بالای مهریه آنها وجود دارد و این بدان معنی است که وقتی زن ایرانی سایه چتر حمایتی قانون بر زندگی خود را احساس نمی‌کند مجبور می‌شود تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و از حق آزادی بی چون و چرای خود در برابر مردان سخن به میان آورد و تهدیدهایی که زن امروز قصد دارد به فرصت‌های ناب برای خود تبدیل کند در پایان به چندپارگی شخصیت و هویت او می‌انجامد که حتی گاه او را به سمت همسرکشی در جریان یک طلاق عاطفی سوق می‌دهد.

شریعتی در ادامه به گزارش‌های رسمی پزشکان مرکز ایدز ایران نیز اشاره کرد و گفت که تعداد زیادی از تماس‌هایی که برای مشاوره ناشناس به این مرکز وصل می‌شود زنان متاهلی هستند که در فکر تصور تبدیل تهدیدهای خود در جریان ازدواج‌های ناخواسته، گرفتار معشوق‌های آلوده به ایدز شده‌اند.

وی دو دیدگاه " خود را کالادیدن " و " خود را زیبا جلوه دادن" را از تبعات همین دیدگاه دانست و تصریح کرد که بر اساس آمار رسمی جامعه‌شناسی، سن اولین تجربه آزاد جنسی در ایران به 15-14 سال کاهش یافته؛ این در حالیست که جامعه ایران به جای برخورد شفاف با این معضل اجتماعی کاهش سن صیغه در شرع اسلامی را به مقابله با سکسوالیته فرا می‌خواند و به جای مدیریت اصولی این انحراف و یافتن راه چاره برای آن، برای تطهیر واقعیت، از شرع خرج می‌کند.

فعال انجمن ایدز ایران همچنین در نقد تاثیر دهه‌های 50-40 شمسی در ایران اظهار کرد: در خلال این سالها ما شاهد نوعی "تنانگی زدودگی" در جامعه ایران بودیم؛ به نحوی که برهی در جامعه به بهانه ساختن انسانی انقلابی و طراز مکتب از زن به نفی زنانگی او پرداختند و او را مانند یک توده به صحنه مبارزات اجتماعی کشاندند تا تنها با این شرط در صف جنبش‌های مردمی قرار گیرد.

شریعتی در پایان استفاده از تعابیر جدید شعر نو از خصوصیات زنانگی زن و بازگشت سریع تنانگی به وجود زنان را از ویژگی‌های دهه‌های پس از دهه 70 در ایران دانست و اظهار کرد که سالها ایرانیان به بهانه ایجاد تغییرات بنیادی در ساختار سیاسی کشور به نادیده گرفتن مسائل خرد و ضروری جامعه پرداختند اما اکنون وقت آن رسیده است که زنان پس از سالها خودداری از بیان دیدگاه‌های خود برای رسیدن به یک راه حل منطقی و رفع چالش‌های پیش روی خود با نگاهی کلان و در چهارچوب واقعیت‌ها به طرح اندازی‌های مهم دست زنند و با حفظ همبستگی خود با فعالان اجتماعی جامعه ایران در پرتو تغییرات کلان جامعه به حفظ و گسترش دستاوردهای 100 ساله خود بپردازند.

به گزارش ایسنا، این همایش قرار بود ابتدا در سالن شهید آوینی دانشگاه اصفهان برگزار شود، اما به علت استقبال و اعتراض دانشجویان نسبت به کمبود فضا برای حضور در جلسه، در تالار پیامبر اعظم (ص) با تاخیر 30 دقیقه‌ای برگزار شد.

  • علی مزینانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">