رمضان درمزینان5 :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

رمضان درمزینان5

چهارشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۵۱ ب.ظ

رمضان درمزینانشو قدر وشیخ محمود

شبهای قدرمزینان درآن سالها باصدای دلنشین شیخ محمود شریعتی شروع می شد . وقتی بک یا الله او درمسجدجامع طنین انداز می شد از درودیوار صدای گریه بلند می شد.

در شبهای قدر مزینان یک پارچه تعطیل می  شد حتی بازی ما بچه ها! همه راهی مسجد می شدند تا اعمال آن شبها  رابجا آورند مراسم باسخنرانی شیخ محمود که جداندر جد روحانی بوده اند شروع می شد تن صدای اوبرای هرمزینانی جالب وخاطره انگیز است اوبا حرارت خاصی وشورعجیبی سخنرانی می کرد هیچ وقت دنبال حرف سیاسی درمنبر نبود فقط درخطابه هایش ازتاریخ اسلام می گفت  . قطع الیقین  درمنطقه سبزوار و حتی  خراسان بزرگ اویکی ازمعدود کسانی بود که به بیان وقایع تاریخی تسلط کامل داشت .

  شیخ محمود درموقع قرآن به سرگرفتن وذکر دعای شب قدر نیز  روش خاص ومنحصر به فردی داشت نام هرامام را ده بار زمزمه می کرد ودرمرتبه دهم نام پدران آنها را هم ذکر می نمود مثلا می گفت :الهی  بالحسین ابن علی بن ابی طالب (ع) وبازنام معصوم بعدی را صدا می زد.وقتی می گفت: الهی به علی ویا بالحسن ، اوستا غلامرضا حاجی شروع می کرد به ذکر مصیبتی کوتاه ازآن معصوم وباز صدای آه وناله بزرگ وکوچک مزینانی به عرش می رفت .

درشب قدر علاوه براذکاروادعیه هایی که درمفاتیح الجنان آمده یک ذکرازویژگی خاصی  دربین مردم مزینان برخوردار است وآن لعن قاتل امیر المومنین علی (ع) است که با نظم وآهنگ خاصی بیان می شود ومعتقدند که صدمرتبه ویا بیشتر بگویند:" ابن ملجم مراد لعنت حق برتو باد"



  • علی مزینانی

نظرات  (۱)

  • کاظم مزینانی
  • بسیار عالی
    اگه همه ی آیین های خاص مزینان در مناسبت های مختلف با مصاحبه گفتگو با قدیمی ترهای ده در این وبلاگ جمع آوری بشه، مجموعهی نفیسی خواهد شد و امکان اینکه به صورت یک کتاب منتشر بشه برای همیشه این آیین ها جاودانه خواهد شد و دیگر نگران نخواهیم بود که غبار فراموشی بر فرهنگ و آیین های اسلافمان نشسته و رفته رفته نسل های بعدی آن را به فراموشی خواهند سپرد.
    پاینده و موفق باشید.

    پاسخ شاهدان کویر مزینان

    انشاء الله باکمک شما دوستان فرهیخته سعی برآن داریم که فرهنگ عامه مزینان عزیز را همچنان به جهانیان معرفی نماییم منتظر کمک همه دوستان اهل قلم هستیم
    شاهدان کویر مزینان

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">