توهین به دکتر شریعتی :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

توهین به دکتر شریعتی

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۱، ۰۹:۵۱ ب.ظ

مقام معظم رهبری : به نظر من شریعتی چهره ای همچنان مظلوم است .

مقام معظم رهبری : به نظر من شریعتی چهره ای همچنان مظلوم است شاهدان کویر ؛ چندی است که درکشور شاهد ارسال پیامکهایی طنز آمیز بانام شریعتی به راه افتاده که سعی درتخریب این چهره مبارز وانقلابی دارند متاسفانه به دلیل عدم نظارت کامل برروی این سیستم بروز این گونه توهین ها به آسانی صورت می پذیرد که بی شک دامنه آن از شریعتی بیرون خواهد رفت ودیگرشخصیتهارا همچنان که گاهی توهین به رزمندگان وشهدا را نظاره گرهستیم هدف قرارخواهد داد. متن زیر  که توسط مجله اینترنتی  اسرار نامه درپاسخ به اینگونه توهینها ودرواکنش به اظهارات یک روحانی سرشناس برعلیه "دکتر شریعتی ازسیمای جمهوری اسلامی" ،تهیه شده برای روشن شدن حقیقت منتشر می شود.

در هفته های گذشته یکی از مخاطبین عزیز اسرارنامه به نام مستعار roli ضمن ارسال یک نظر از شکل گرفتن موج نامطلوبی از پیامک هایی که در آنها دکتر علی شریعتی این اندیشمند بزرگ معاصر مورد بی احترامی و وسیله شوخی و تفریح قرار می گیرد گلایه کرده بود. مجله اینترنتی اسرارنامه از همان ابتدا برآن شد تا این موضوع را در یک فرصت مناسب بیان کرده و نسبت به رواج این رفتار نامطلوب اجتماعی یعنی مسخره کردن برخی ارزش ها و شخصیت های عزیز ملی و مذهبی تذکر لازم را بدهد.

Roli موضوع پیامک های تمسخرآمیز درمورد بزرگان از جمله دکتر شریعتی را در وبلاگ شخصی خود به خوبی مورد اشاره قرار داده است که می توانید برای مطالعه این مطلب به پیوند زیرمراجعه نمایید :
ققنوس

در همین اوضاع انتشار خبر اهانت یکی از روحانیون سرشناس تلویزیونی به دکتر علی شریعتی ، نشان از آن داد که عمق فاجعه کمی بیشتر از این حرف هاست و نباید تنها جوانانی را که به هوای لحظه ای شوخی و خنده به مسیر نامبارک تمسخر بزرگان و مشاهیر ملی و مذهی خود می روند ، مقصر بدانیم .
متأسفانه وقتی یک روحانی شناخته شده و یک چهره تلویزیونی نظیر حجت الاسلام پناهیان به خود اجازه می دهد به راحتی مقام و شأن دکتر علی شریعتی با طرفداران بی شمار را آنقدر پایین بیاورد که دوستی و محبت وی را دلیل افت درجه شهدا در عالم آخرت معرفی کند ، ما می فهمیم که اوضاع فکری برخی – و نه همه - دست اندرکاران عرصه تربیت دینی و فرهنگی جامعه ما ضعیفتر از آن است که بخواهیم فقط ارسال برخی پیامک های اهانت آمیز را مورد توجه و انتقاد قرار دهیم.
(برای آگاهی از شرح کامل ماجرای توهین پناهیان به مرحوم دکتر شریعتی به پیوند مقابل مراجعه کنید.سبزوارنیوز)
این موضوع نشان از آن دارد که رسانه قدرتمندی مانند تلویزیون متأسفانه گاهی ممکن است تا چه اندازه عملکرد ضعیفی ازخود به نمایش بگذارد که در حالی که داعیه پاسداری از فرهنگ و ارزش های بومی و ملی را دارد ، خود ضربه های مهلکی بر پیکر ارزش های فرهنگی جامعه وارد آورد؟
این درحالی است که برخی کشورهای دیگر ، سعی می کنند با بزرگنمایی از شخصیت های نه چندان مطرح خود ، آنها را به نمادهایی برای پاسداشت ، حفظ و اشاعه فرهنگ بومیشان تبیدل کنند.اما کسی مانند دکتر علی شریعتی با این حجم بالا از طرفداران و این اندیشه هایی که هرچند خالی از نقص نبوده ، اما ارزش و جایگاه فکری خاص خود را دارند باید در ایران مورد اهانت خودی ها قرار گیرد.
چنین رفتارهایی بی شک در طولانی مدت اعتماد مردم را دچار خدشه خواهد کرد و ضربه های فرهنگی بزرگتری را به دنبال خواهد داشت.
اما به نظر می رسد در چنین موقعیتی برما مردمان خطه سربداران به ویژه مردمان شهرستان های داورزن و سبزوار بیش از پیش لازم و واجب است که در جهت شناخت و معرفی هرچه بیشتر و کامل تر دکتر علی شریعتی بکوشیم و ضمن پذیرش همه نقاط قوت و ضعف موجود در تفکرات شریعتی ، وی را به عنوان اندیشمندی عمیق ، نویسنده ای توانمند و فرهیخته ای دلسوز پاس بداریم.
این درحالی است که متأسفانه همه ساله می بینیم روزهای ولادت یا درگذشت دکتر شریعتی نه تنها در کشور بلکه حتی در شهر و روستای زادگاه و محل زندگی او مزینان ، داورزن و سبزوار هم چنان که باید و شاید پاس داشته نمی شود.
البته مردم محلی در مزینان و سبزوار اغلب برای برگزاری مراسماتی جهت بزرگداشت شریعتی به صورت خودجوش تلاش هایی می کنند. اما به نظر می رسد به ویژه مسئولین فرهنگی شهرستان تا کنون در این رابطه کوتاهی های زیادی مرتکب شده اند.
باید تأکید کنیم منظور این نیست که شریعتی را چون همشهری ماست باید پاس بداریم و اگر همشهری ما نبود دیگر اندیشه هایش چندان ارزشی نداشت. نه هرگز ! چنانکه می دانیم اندیشه های شریعتی نه فقط در سبزوار و خراسان بلکه در همه ایران طرفداران بیشماری دارد و ممکمن است حتی کسانی باشند که شناخت صحیحی از دارالمومنین سبزوار یا شهرستان داورزن نداشته باشند ، اما دکتر علی شریعتی را می شناسند و به واسطه کتاب کویر دکتر شریعتی با کویر مزینان آشنایند. چنین است که در بسیاری از شهرهای کشور حداقل یک خیابان یا پارک یا کتابخانه به نام دکتر علی شریعتی وجود دارد و کتب او هنوز در میان بسیاری از جوانان ایران دائماً دست به دست می چرخد. اما متأسفانه قدر این معلم فرهیخته مزینانی هرگز چنان که باید و شاید  شناخته نشده و بسیاری از ارزش های وی مورد تردید قرار گرفته است.
اینجاست که ما معتقدیم به هرحال در مرحله اول حرمت یک امامزاده را متولی آن باید نگاه دارد.و ما مردمان و مسئولان شهرستان های سبزوار و داورزن اگر حرمت کافی را برای بزرگانمان قائل نشویم طبیعی است که باید روزبه روز شاهد چنین اهانت های نامبارکی به ساحت شخصیت ها و ارزش های فرهنگی خود باشیم.
بدین ترتیب باید از همه مسئولین شهرستان های سبزوار و داورزن به ویژه رئسای ادارات و نهادهای فرهنگی نظیر فرماندار ، شوراها ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره میراث فرهنگی ، دانشگاه ها و ... بپرسیم ، پس در چنین موقعیت های حساسی شما کجا هستید؟ نقشتان چیست ؟ و چه کارمفیدی انجام می دهید؟
آیا به غیر از حرکت های خودجوش مردمی در بزرگداشت دکتر شریعتی ، شما مسئولین محترم تا کنون یک حرکت درخورشأن برای پاسداشت و شناخت حقیقی اندیشه های دکتر علی شریعتی برگزار کرده اید؟ آیا شما که اغلب حتی سبزواری هم نیستید ، اصلاً دکتر علی شریعتی را می شناسید؟!!!
البته مجله اینترنتی اسرارنامه لازم می داند تأکید کند ، در این مطلب که قصد انتقاد از اهانت به برخی ارزش های فرهنگی را دارد ، خود تصمیم ندارد به دیگر شئونات فرهنگی  و دینی جامعه اهانت کند.
برای مجله ما مسلماً ، جامعه معزز روحانیت ، دست اندرکاران رسانه ملی ، مسئولین و رسانه های محلی همه قابل احترامند و هرگز تصمیم نداریم اشتباه فکری یا رفتاری یک شخص را به کلیه هم صنفی های او نسبت بدهیم. اما مسئله اینجاست که وقتی مشاهده می کنیم بیانات آقای پناهیان در توهین به دکتر علی شریعتی دقیقاً در تعارض با آنچیزهایی است که بزرگان سیاسی و مذهبی کشور از جمله رهبر معظم انقلاب قبلاً بیان کرده اند تأسف می خوریم که چرا باید شخصی با موقعیت و شناخته شدگی حجت الاسلام پناهیان چنین اهانتی را نسبت به یک نویسنده متفکر اجتماعی و یک روشنفکر مذهبی روا دارد.
مگر غیر از این است که حضرت آیت الله خامنه ای در مصاحبه مفصلی که در مورد شخصیت و جایگاه فکری دکتر علی شریعتی انجام شده ، فرموده اند : «به نظر من شریعتی به‌خلاف آنچه که همگان تصور می‌کنند، چهره‌ای همچنان مظلوم است»(منبع)
و باز هم ایشان در همان مصاحبه فرموده اند : «ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او برجستگی‌هایش را نبینیم. من فراموش نمی‌کنم که در اوج مبارزات که می‌توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل‌های مربوط به شریعتی محسوب می‌شد، امام ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره‌ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت‌هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات مؤثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند، اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) به‌خاطر چهار تا اشتباه در کتاب‌هایش بکوبیم، این صحیح نیست.»(منبع)
مگر غیر از این است که فقط مطالعه تعدادی از کتب دکتر شریعتی نظیر فاطمه فاطمه است عمق تفکر و بینش دینی و مذهبی این بزرگمرد کویر را نشان می دهد؟
پس طبیعی است که انتظار نداشته باشیم چنین بی حرمتی هایی به نویسنده محبوب کتاب کویر ، حسین وارث آدم ، حج و... روا داشته شود.
مجله اینترنتی اسرارنامه هم اکنون ، به همین مناسبت متن کامل مصاحبه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب را در مورد دکتر شریعتی که چندسال قبل انجام گرفته در بخش حوض هشت پایه همین وبسایت مجدداً منتشر کرده است.

  • علی مزینانی

نظرات  (۷)

سلام
خوشحالم این مطلب رو توی وبلاگ شما دیدم
درود بر شما
دوست گل من شریعتی فرزند ایران است.مدتی است دیدن مطالب این وبلاگ مرا به شدت رنج می دهد.از شما می پرسم آیا راهی برای بستنش وجود داره؟چند بار به مرز توهین به بلاگفا گفته ام ولی اثر نداشته.با همتی که از دوستان سبزواری و هم وطنی های دکتر سراغ دارم از شما یاری می خوام.راستشو بخواهید از نظر روحی تا این وبلگ باز باشه به هم ریخته م.البته من آبشخور این وبلاگ ها رو می دونم.ولی ما بی شماریم.شریعتی اونقدر خار چشمشونه که حتی مدتی برای سبزواری ها پیامک می ساختند چه رسد به شریعتی.
اگه کاری بکنید باز هم شما سربدارانی ها.
سپاس - کرج
http://shariatijokes.blogfa.com/
کفر را ابلیسی به نام دین به خورد مردمی دادست
که اینک از تماشای نگاه مهرورز خورشید عالم تاب میترسند."ارش"
  • •.¸¸.❤مهدی❤.¸¸.•
  • سلام وبت حرف نداره. منتظرتم. اگه میخوای ختم قرآن شرکت کن.
  • خطّه فریومد/فرومد(تاریخی،علمی،فرهنگی)
  • با سلام
    از خدا خواهیم توفیق ادب ... بی ادب محروم ماند از لطف ربّ
    بی ادب تنها نه خود را داشت بد ... بلکه آتـش در همه آفاق زد

    از یک اندیشه باید دفاع علمی کرد نه غیر علمی و احساسی و هیجانی .
    این روزها باب شده که حرفهای ظاهراً قشنگ را به دکتر نسبت دهند ، حرفهای یک متفکّر را باید به آثار مکتوبش ارجاع داد .

    خواب اگر حجّت هم باشد فقط برای خود شخص است نه برای دیگری ، وانگهی چقدر این خوابها صاف و پوست کنده دیده و بیان می شود . نه رمزی ، نه تأویلی ؟!
    جالب است بعضی خودشان را به خواب می زنند ، بعضی خودشان را به خواب دیدن !
    شهدای دوستدار شریعتی که کم نیستند ؛ بهشتی ، چمران ، مفتّح ، شهید رجب بیگی و ... .
    در جای خدا نشستن هم برای بعضیها چه کیفی دارد ؟!
    سلام
    وبلاگ خوبی دارید خوشحال میشم باهم تبادل لینک کنیم نام سایت ((سرگرمی های روز))آدرس:
    Mohammad-bahman.persianblog.ir
    منتظر جوابتون هستم
  • محمد مهدی مزینانی
  • سلام
    واقعا اوضاع خفت باریه

    خودم تو چت روم ها چند بار تذکر دادم که به دکتر اهانت نکنند و به دوستان پیامکیم گفتم اما واقعا تاسف میخورم....

    با اجازه از مطلبتون تو وبلاگم کپی کردم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">