🌐 مراسم آیینی استقبال از امام هشتم(ع) در مزینان برگزار شد :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

 

✍️بیش از یک دهه است که مردم مزینان با حضور در مراسمی آیینی از ورود کاروان رضوی به زادگاهشان استقبالی نمادین دارند.

این مردم ولایتمدار معتقد هستند حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام با گذر از کویر تاریخی مزینان وارد خراسان و مرو شده و با همین اعتقاد که البته بی پایه و اساس نیست و مورخین نیز به ثبت این مسیر پرداخته اند هفدر یا هفتکند را اولین منزل ورود امام به خراسان ذکر کرده اند که از راه قومس شامل اسدآباد، مزینان، بهمن آباد، نوق یا یحیی آباد، خسروگرد، سبزوار و...به نیشابور رفته است.

در هر صورت مردم مزینان با همین نگاه و اعتقاد قلبی و تعصب خاص مذهبی، آباء و اجداد خود را میزبان امام هشتم می دانند و در ولادت و شهادت آن امام همام مجالس جشن و تعزیه خوانی برپا می کنند.

 در سال های اخیر که به مدد اینترنت و فضای مجازی، فعالیت شاهدان کویر مزینان شکل گرفت و بسیاری از سنت ها و مراسم آیینی و ملی و مذهبی را با مشارکت مردم در اطلاع رسانی ثبت کرد تاریخ اولین مراسم رسمی را از مهرماه 1391 در پایگاه خود دارد که قید شده «همزمان با سالروز میلاد فرخنده امام هشتم شیعیان آئین استقبال از کاروان رضوی به همت بسیج شهدای مزینان، دهیاری و شورای اسلامی مزینان، روز پنج شنبه ششم مهرماه برگزار شد».

سال بعد یعنی در شهریور 1392 همزمان با سالروز میلاد حضرت احمدبن شاهچراغ(ع) برابر با ششم ذی القعده  این مراسم معنوی با حضور مسئولین شهرستان سبزوار و داورزن و مردم ولایتمدار و روحانیت مزینان برگزار گردید و زنده یاد حجت الاسلام حاج شیخ حبیب اله مزینانی عسکری با سروده ای زیبا در وصف امام رضا (ع) به شرح مراسم پرداخت سپس مراسم آئینی نخل گردانی که از مزار امام زادگان بهمن آباد و در مسیر راه باستانی ابریشم آغاز شد با حرکت کاروان رضوی به سوی  مزینان ادامه یافت.

سلام من به شما آفتاب شمس الشموس
که عازمید به خراسان و مرو و وادی توس

خوش  آمدید  به مزینان و  این  دیار  کویر
قدم به دیده ی  ما نه  دمی  نما  جلوس

شما که ضامن  آهوی  این  کویر  شدید
یقین که شیعه ی خود را نمی کنید مأیوس

این ابیات بخشی از اشعار زنده یاد عسکری است که در  همان مراسم توسط خود او قرائت شد و در همان جا اعلام کرد برای سال بعد نسخه ای کامل آماده خواهد کرد و همین اتفاق هم افتاد و او به سراغ اغلب شبیه خوانان مزینان رفت و با تمرین این اشعار نسخ یک مجلس شبیه خوانی و آیینی به مجالس تعزیه خوانی مزینان افزوده شد.

مراسم آیینی ورود کاروان رضوی و یا استقبال از ورود امام هشتم به خراسان از این پس به همت ابتدا نقش آفرینان و به خصوص پیرغلامانی همچون استاد حاج غلامرضا حاجی، کربلایی محمد رحمت اله محمدی، حاج حسن شورا، حاج قربانعلی عسکری، جوانانی ماننداصغر مزینانی، مهران مزینانی و علی رضا مهندس و همراهی حسین محمدی(وکیل) و شورای اسلامی و دهیاری و کانون زینبیه(س) و پایگاه بسیج شهدای مزینان و حضور روحانیت مزینان از جمله حجج اسلام زنده یاد عسکری و معلمی فر و محمد مزینانی و فرماندار و امام جمعه و مسئولین اداری شهرستان های سبزوار و داورزن ادامه یافت و با شیوع بیماری کرونا این مراسم به مدت دو سال تعطیل شد.

اما پس از تعطیلی دو ساله این مراسم،  بازهم دست اندرکاران مجالس آیینی و تعزیه خوانی بر آن شدند که مراسم استقبال از امام مهربانی ها را در پنجم ذی القعده ۱۴۴۳ و همزمان با یوم الله پانزده خرداد۱۴۰۱ برگزار نمایند که مورد استقبال مردمی نیز قرار گرفت و در اجتماعی باشکوه ارادت خود را به سلطان ارض توس به نمایش گذاشتند.

این اتفاق جالب توجه و مبارک به یقین در چنین مکانی و با حضور شهروندان خطه ی کویر و میهمانان بیشتر و مسئولین محلی و بلند پایه می تواند در جذب گردشگر نیز تأثیرگذار باشد و همان طور که در سال های اولیه خبرگزاری ها و رسانه های خبری رسمی کشور گزارش آن را منتشر کردند بازهم به خبر یک اطلاع رسانی تبدیل شود به شرط آنکه ستاد برای سال های آینده برنامه ریزی بهتری داشته باشد و طبق نسخ تهیه شده مجالس خروج از مدینه و ورود  امام به استان خراسان به خصوص مزینان با شرکت تمامی اهالی روستاهای غربی در بارگاه امام زادگان واجب التکریم بهمن آباد و همچنین با حضور تمامی میهمانان در همان مجموعه گردشگری بوستان چشمه مزینان اجرا شود.

هنرمندان و دست اندرکاران تعزیه خوانی و مجالس آیینی مزینان علاوه بر این مراسم اعلام کرده اند که آماده اند تا در هر مناسبتی به هنرنمایی بپردازند و امیدواریم مسئولین محلی و منطقه ای و استانی نیز از این توانمندی استفاده نمایند و با پشتیبانی از این هنر شاهد اتفاقات هنری و فرهنگی بیشتر باشیم.

🖌علی مزینانی عسکری

 

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">