یادنامه بزرگان تعزیه مزینان...بخش بیستم/ کربلایی محمد رحمت اله محمدی مزینانی ایفاگر نقش درویش :: شاهدان کویر مزینان

شاهدان کویر مزینان

کویر تاریخی مزینان زادگاه دانشمندان و اندیشمندانی است که سالهاست برتارک زرین صفحات تاریخ و جغرافیای ایران زمین می درخشد. این سایت مفتخر است که جاذبه های گردشگری و متفکرین ، فرهیختگان، علما وشهدای این دیار رابه تمامی فرهنگ دوستان معرفی نماید.
شما مخاطب گرامی می توانید با مراجعه به درباره کویرمزینان بیشتر با مزینان آشنا شوید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

✍️خوش ذوق، خوش اخلاق و خوش سخن که هرگز از مصاحبت با او سیر نمی شوی به خصوص وقتی از خاطراتش سخن می گوید؛ نامش محمد است و فرزند زاده ای از خاندان محمدی  که ید طولایی در تعزیه خوانی و مداحی دارند پدرش زنده یاد رحمت اله نیز همین عنوان را داشته و افتخارش حضور در میدان عاشورا و تعزیه خوانی بوده است...

🔹آن طور که خود حاج محمد می گوید هنوز 70 سال دارد(متولد1330) اما شناسنامه اش 4 سال دیگر بر سن او افزوده و از مردی 74ساله حکایت می کند :
-«شناسنامه ی من از آن برادر بزرگترم بوده که چون از دنیا رفت به من رسید تا با همین طریق از سربازی معاف شوم !»
👈این میراث سجلی چندان تعجب برانگیز نیست و در قدیم بسیاری از مردم این کار رامی کردند و اگر خوب تحقیق شود نیمی از قدیمی ها دارای چنین شناسنامه ای هستند. این هدیه هرچند مزایایی داشته ولی گاه مشکلاتی هم برای فرد ثانی به وجود آورده است. محمد رحمت اله هم از این قاعده مستثنی نبود :
-« من تا کلاس ششم قدیم در مدرسه کوچه ی سرهنگ درس خواندم ولی به خاطر همین سن بالا نتوانستم مدرک تصدیق یا همان ششم را بگیرم . »

🔆شاید خیلی ها از میزان سواد و استعداد و مطالعات این مرد خوش بزم کویری خبر ندارند ولی بارها از سوی بزرگانی که با او آشنا بودند مورد تشویق قرار گرفته که بیا و ادامه تحصیل بده :
-« مرحوم حاج شیخ حبیب اله عسکری مزینانی که از نظر سنی مطابق و هم دوره هستیم بارها از من خواست که با این استعداد بیا در مشهد و حتی در خانه ی خودم بمان و در حوزه درس بخوان چون تو هم صدای خوبی داری و هم روایات و احادیث و حکایت را می شناسی»

🔹این ذاکر اهل بیت علیهم السلام که امورات زندگی اش را از راه کشاورزی می گذراند در خصوص اولین روزهای تعزیه خوانی اش می گوید:
-« بعد از معافیت سربازی و ازدواج راه پدرم را ادامه دادم و شروع به شبیه خوانی کردم و بارها از سوی حاج اصغرخان خواجوی و حاج عباسعلی صدیقی و دیگر بزرگان تعزیه در آن زمان مورد تشویق قرار گرفتم و در هر نقشی که تکلیف کردند خواندم»

🔆درست می گوید بی تکلف و بی ادعا موافق خوان و مخالف خوان ؛ حر، یزید، شمر، فضه، عروس وهب، حضرت زینب(س)، ام لیلا، امام حسین(ع)، عرب ، شوذب، هاتف، درویش و... :
-« خیلی ها فکر می کنند من به دنبال نقشی خاص هستم ولی خدا می داند که هرجا حتی نقشی بر زمین مانده پیشقدم شده و خوانده ام چون اعتقاد دارم مجلس اهل بیت علیهم السلام جای ریا نیست »

🔹استاد محمد رحمت اله که گاه نوحه خوان سرور و سالار شهیدان نیز بوده و هست و با بزرگانی مانند؛ زنده یادان شمشیری، برادران صدیقی، شهید محمد روس، حاج حسین ملاحسن، حاج حسن ناطقی، کربلایی عبداله محمدی و... هم عصر بوده و با آن بزرگمردان تعزیه خوانی می کرده  برایش هیچ فرقی نمی کند کجا و برای چه کسانی می خواهد شبیه بخواند :
-«از روزی که پا به میدان گذاشته ام چه در روز عاشورا و یا دهه ی دوم تمام هدفم گرمی مجلس اباعبداله بوده و هرگز نگاه نکرده ام که چند مستمع نشسته اند و قرار است برای چه تعداد آدم تعزیه بخوانم فقط برپایی مجلسی به نام اهل بیت مورد نظرمان بوده و امیدوارم خودشان از ما قبول کنند.»

به جمع شاهدان کویرمزینان در تلگرام بپیوندید: https://t.me/shahedanemazinan

 

#️⃣شاهدان کویرمزینان در #آپارات https://www.aparat.com/shahedmazinan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">